Povestea Anitei, starul operei Carmen de la Scala din Milano

0

Anita Rachvelishvili este revelatia noii stagiuni a Scalei din Milano. Si când te gândesti ca pentru o clipa a fost gata sa renunte, asa cum a povestit chiar ea in luna mai, atunci când Stephane Lissner, directorul general si directorul artistic al Scalei din Milano a anuntat ca ea va fi Carmen, la premiera din 7 decembrie, relateaza ziarul catolic Avvenire.

“Sosirea mea in Italia nu a fost dintre cele mai usoare. Primele luni la “Accademia della Scala” au fost foarte dure. Nu mai fusesem niciodata departe de familia mea, astfel ca am fost pe punctul de a ma reintoarce in Georgia. Apoi mi s-a propus sa cânt intr-o reprezentatie si m-am gândit ca daca existau persoane care aveau incredere in mine voi reusi”, a marturisit Anita.

Cântareata a reusit cu adevarat. Luni seara, tânara mezzosoprana a triumfat culegând aplauze si flori, fascinând publicul Scalei cu Carmen a sa. “Sper ca visul sa continue”, a comentat ea imediat dupa caderea cortinei, dar revenind totodata imediat cu picioarele pe pamânt:
“Acum, timp de o zi, ma dedic parintilor mei. Vin la Milano numai pentru putin timp iar apoi trebuie sa revina in Georgia”. La Tbilisi, unde Anita a promis ca-si va folosi primele câstiguri pentru a reabilita casa si instala un nou echipament de incalzire.

Proaspat absolventa a “Accademiei della Scala”, aleasa personal de dirijorul Daniel Barenboim, a triumfat in una din serile cele mai temute, de ziua Sant’Ambrogio (Sfântul Ambrozie, praznuit la 7 decembrie, n.red): deschiderea stagiunii primului teatru liric din lume. În plus, cu o opera, cea a lui Bizet, dintre cele mai populare din toate timpurile. Nu s-a lasat timorata deoarece, asa cum a repetat adesea, “viata m-a ajutat sa dau adevarata greutate lucrurilor.

Aveam 5 ani când, la 9 aprilie 1989, 115 persoane au fost masacrate de trupele rusesti pentru ca cereau independenta tarii. Am platit dur alegerea de a ne desprinde de URSS: a trebuit sa ne confruntam cu lipsa luminii, a gazului, a alimentelor si parcurgeam kilometri intregi pe jos pentru a merge sa luam apa cu canistrele”, a povestit ea.
A avut o copilarie dura, alinata insa de muzica. “Tatal meu este chitarist, iar mama a balerina clasica.

Chiar daca viata i-a obligat sa-si inventeze o alta meserie, de sef de santier si coafeza. Dar muzica nu a lipsit niciodata in casa noastra. Tata m-a trimis la Conservator dar eu nu vroiam sa aud. Ma simteam ca intr-o cusca. Apoi m-a pasionat cântatul si odata obtinuta diploma am incercat sa obtin admiterea la Accademia della Scala”, a mai spus Anita.
Admisa la Academie, a spus adio Tbilisi-ului, a luat avionul si a venit la Milano. A studiat, a avut câteva spectacole cu colegii Academiei, iar apoi a venit cotitura care a conferit povestii ei nota unui basm. “La Scala se cautau cântareti pentru Carmen.

Am avut o auditie pentru rolul Frasquitei, un personaj care insa nu interpreteaza arii. În sala se afla Barenboim. Am atacat Seguidilla. Mae strul mi¬a cerut apoi sa interpretez Habanera si Scena cartilor de ghic it. M-a chemat in cabina sa si mi-a spus: “Esti talentata, dar si fraza obisnuita: o sa va anuntam. Nu m-am mai gândit. Am continuat la Academie. Apoi, in aprilie m-a chemat Lissner: “Tu vei fi Carmen a noastra”.

A urmat triumful de luni seara. Si visul de a cânta cu logodnicul ei, tenorul Riccardo Massi, si el absolvent al “Accademia della Scala” si sosit pentru a-l inlocui in rolul lui Don Jose pe Jonas Kaufmann, gripat.
Directorul – multumit de incasarile record de la premiera, 2 milioane si 322.000 de euro, cu 80.000 de euro in plus fata de recordul de anul trecut cu Don Carlos de Verdi – se declara sigur ca “Anita va face o mare cariera pentru ca este o profesionista si stie ce inseamna sa muncesti”. Pretul unui loc in primele rânduri si in loja a fost stabilit la 2.400 de euro, potrivit Il Velino.

Barenboim a fost de acord: “Întreaga Georgie ar trebui sa iasa in strada si sa o sarbatoreasca pe Anita. Ca si cum Nationala de fotbal ar fi câstigat Campionatul Mondial”. Strategia Teatrului Scala este de a inaugura stagiunea in seara de Sant’Ambrogio cu o opera foarte cunoscuta, spre deosebire de alte teatre care vizeaza o noutate sau o raritate pentru Italia, re leva Il Velino. Anul acesta alegerea a fost Carmen de Georges Bizet, din 3 motive.

În primul rând este una dintre cele mai populare opere, aflându-se timp de decenii in fruntea clasificarilor in concursul radiofonic legat de stagiunea operei Metropolitan din New York si fiind tradusa in toate limbile. În al doilea rând, Carmen este piesa esentiala din istoria liricii pentru a intelege, in Franta, trecerea de la “grand opéra” la “opéra lyrique” iar in Italia de la melodrama verdiana la “scoala tânara” a lui Puccini, Cilea, Leoncavallo, Giordano si Mascagni.

L-a pasionat si pe Wagner care a ascultat-o la Genova, in 1881. Are o legatura numai lab ila cu nuvela cruda si violenta a lui Prosper Mérimmée din care este scos libretul. Este vorba de senzualitate si eros – ignorate si de “grand opéra” si de melodrama dar destinate sa devina centrale in “opéra lyrique” si la “scoala tânara”. În plus, se preteaza la puneri in scena spectaculoase precum cea a lui Franco Zeffirelli la Arena din Verona.

Exista insa si o consecinta: având in vedere ca opera este una dintre cele mai reprezentate din lume, un teatru precum Scala care aspira la primat national si international trebuie sa propuna o productie “extraordinara” si “exemplara”. Pentru aceasta are nevoie de cântareti de clasa, cu o dictie perfecta in franceza, cu fizic corespunzator si in masura sa fie si mari actori. Anita Rachvelishvili are o prezenta frumoasa si mari capacitati interpretative, dar, scrie Il Velino, trebuie sa creasca. Rachvelishvili are potentialul de a deveni o Carmen de mare clasa peste câtiva ani.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.