O româncă a căştigat premiul I al CIPE

0

Românca Irina Alionte a obţinut primul loc la concursul organizat de Centrul Internaţional de Iniţiative Private (CIPE), la care au participat peste 1.000 de candidaţi din 106 ţări.

Tânăra de numai 21 de ani, studentă la Facultatea de marketing din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti, a impresionat prin originalitate şi corectitudinea prezentării în limba engleză a ideilor sale despre reforma care s-ar impune în învăţământul românesc.
‘Reforme educaţionale şi oportunităţi de angajare pe piaţa muncii din România’ a fost tema lucrării sale în care a vorbit despre reforme educaţionale şi reforme de angajare a tinerilor români pe piaţa muncii şi a făcut o paralelă între ceea ce însemna educaţia în perioada comunistă şi ceea ce este în prezent.

Eseul româncei a fost postat şi pe web site-ul CIPE, fiind publicat şi într-o revistă din Washington şi trimis în baza de date a unor specialişti din întreaga lume, urmând să fie tradus şi în limba rusă pentru a fi distribuit Comunităţii Statelor Independente.

‘M-am gândit că este o oportunitate foarte bună de a-mi împărtăşi ideile novatoare şi a contribui pentru a vedea o schimbare în viitorul apropiat. Am încercat să găsesc soluţii pentru că sunt de părere că atunci când nu eşti mulţumit de ceea ce se întâmplă în jurul tău, cel mai bine este să încerci să te implici, să schimbi ceva’, a declarat Irina Alionte.

‘Am încercat să subliniez nevoia unui efort susţinut pentru ca tinerii să beneficieze de oportunităţi educaţionale şi cariere adecvate. În ciuda creşterii numărului absolvenţilor de la an la an, majoritatea universităţilor sunt simple fabrici de diplome’, a spus ea în teza de concurs. O altă problemă analizată a fost exodul creierelor.

‘În fiecare an suntem mândri de potenţialul academic al tinerilor români, dar numai 12% se mai întorc în ţară, pentru că aleg să migreze spre corporaţii occidentale care le pot oferi salarii mai mari şi satisfacţii profesionale. Desigur, avem vârfuri în sistemul educaţional, dar asta nu trebuie să ne spună că el este performant’, consideră tânăra, care critică faptul că sunt prea multe facultăţi care nu reuşesc să se clasifice în topul celor de succes din lume.

Tinerii nu au experienţa necesară cerută şi, pentru a combate acest paradox, trebuie să îşi completeze CV-ul cu locuri de muncă fictive, să accepte slujbe mai prost plătite. Din dorinţa de a avea de lucru încearcă şi munca la negru, a fost un alt capitol reliefat în lucrare.

Un alt motiv pentru care piaţa muncii din România oferă puţine oportunităţi este lipsa de loialitate a tinerilor absolvenţi, peste 41% schimbându-şi locul de muncă în ultimii 3 ani şi de aceea nu prezintă o garanţie pentru angajatori.
Legislaţia este şi ea un factor decisiv, pentru că menţine un dezavantaj major pentru angajatori – aceştia nu pot rezilia contractul mai devreme de trei ani. De aceea, companiile nu mai vor să angajeze tineri.

Ca soluţii venite din partea tinerei premiante ar fi acordarea unor burse în străinătate, cu condiţia ca la terminarea studiilor să se revină în ţară, dar şi reforma curriculară pentru a fi dezvolate competenţe cheie, astfel încât studenţii să fie pregătiţi pentru piaţa muncii.

‘Nu teoria şi cunoştinţele sunt importante pentru piaţa muncii, ci abilităţile fiecărei persoane, cum reuşeşte să pună teoria în practică. UE stabileşte opt competenţe cheie pentru educaţie, comunicarea în limba maternă, limbi străine, competenţe în matematică, ştiinţe, tehnologie, abilitate digitală, abilitatea de a învăţa cum să înveţi, simţ al iniţiativei, expresie culturală. Dacă materiile sunt centrate aşa, studenţii vor avea competenţe mai bune’, a mai arătat Irina Alionte.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.