Pista „găurii negre” din Atlantic

0 41

Aceeasi zona, acelasi interval orar si aceeasi companie: paralelismul dintre cele doua zboruri ne-ar putea ajuta sa intelegem catastrofa de la 1 iunie 2009. La 29 noiembrie, o cursa aeriana Rio-Paris a intâlnit conditii similare celor cu care s-a confruntat avionul care a disparut in iunie, scrie cotidianul francez Le Figaro.

Este un incident pe care anchetatorii il considera o sansa. Cu zece zile in urma, cursa AF 445, care este noul nume dat cursei AF 447 dupa accidentul din 1 iunie trecut, a suferit puternice perturbatii exact in aceeasi zona in care a disparut cursa AF 447. Deoarece nu au fost recuperate cutiile negre, care continua sa se afle pe fundul Atlanticului de Sud, anchetatorii asteapta sa analizeze datele zborului AF 445.

Oficiul de Anchete si Analiza (BEA), insarcinat cu investigarea dramei a deschis imediat o ancheta. “Datele zborului ne pot furniza informatii noi. Nu putem trece pe lânga o asemenea coincidenta”, explica purtatorul de cuvânt al BEA. Cursa AF 445 a decolat de la Rio de Janeiro duminica, 29 noiembrie, la 17h20 (timp universal) si a intâlnit o zona de puternice perturbatii la patru ore de la decolare.

Air France explica intr-un comunicat ca, aplicându-si cu strictete procedurile, echipajul “a efectuat o coborâre normala ca sa evite o zona de turbulente severe si sa ajunga la un nivel de zbor mai putin turbulent”. Neputând sa obtina aprobarea controlului aerian de la Dakar, echipajul ar fi emis un mesaj radio de urgenta pentru a arata ca aparatul nu isi mentinea nivelul de zbor.

Potrivit informatiilor, avionul ar fi trecut de la nivelul 330 (33.000 de picioare sau 11.000 m) la nivelul 280 (28.000 de picioare sau 9.3000 m), ceea ce reprezinta o cadere de 1.700 m. Or, in cazul unor turbulente, procedura nu prevede decât o coborâre cu 300 de picioare, adica 100 m. Un pasager din acest avion (locul nr 4K) spune de altfel pe bloguri ca avut sentimentul ca “avionul nu mai era controlat” si evoca panica peronalului navigant comercial.

Paralelismul dintre accidentul de la 1 iunie si incidentul de la 29 noiembrie este puternic. Cursa AF 445 ar fi intâlnit conditii meteorologice asemanatoare cu cele in care s-a aflat AF 447. De asemenea, este vorba de aceeasi familie de avioane: un aparat Airbus A 33-203 in cazul cursei AF 447 si un A 330-200 in cel al zborului 445. Incidentul ar fi avut loc la 10 mile marine (18 km) de la presupusa zona de disparitie a cursei AF 447.

Intervalul orar este si el asemanator: ora 21h30 (timp universal) pentru zborul AF 445 si 2h1 5 pentru AF 447, prin urmare, zbor de noapte in ambele cazuri. Un alt parametru fundamental: “cursele apartin amândoua companiei Air France si prin urmare este de presupus ca echipajele aplica aceleasi proceduri de urgenta”, explica un apropiat al dosarului.

În schimb, spre deosebire de zborul AF 447, cursa AF 445 nu a suferit fenomenul de jivraj pe sondele Pitot si nici pierderi de informatii anemometrice. În plus, paralelismul dintre cele doua situatii meteorologice trebuie sa fie totusi nuantat, spune Eric Mas, director al canalului meteo. Acesta sustine ca fotografiile arata ca in noiembrie conditiile de zbor erau in total acord cu normele standard, mai scrie Le Figaro.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.