Slujbele europene ameninţate: căderea dolarului împinge producţia în afara Europei

0 33

Slujbele din sectorul productiei migreaza de ani buni din Europa, insa asa cum o demonstreaza decizia grupului Daimler de saptamâna trecuta de a muta productia Mercedes-Benz C-Class in SUA, acest proces se accelereaza odata cu deprecierea dolarului.

Nu este singurul caz: companii de la Airbus la ThyssenKrupp deschid fabrici in SUA pentru a-si imbunatati profiturile, noteaza publicatia germana Der Spiegel.
Potrivit revistei mentionate, intreaga economie de export a Germaniei sufera ca urmare a declinului monedei americane. În plus fata de industria auto, companii precum Airbus si ThyssenKrupp, dar si producatorii de componente de masini, au dificultati din ce in ce mai mari sa isi vânda produsele in SUA.

Ei nu pot creste preturile pentru a compensa pierderile ca urmate a ratei de schimb, deoarece acest lucru ar face produsele lor prea scumpe, iar pe de alta parte, a nu creste preturile ii face sa isi vânda produsele in pierdere. Companiile germane au incercat de mult timp sa se protejeze impotriva declinului dolarului, cu ajutorul unor tranzactii de schimb in avans in cadrul carora plateau o taxa pentru o rata de schimb dolar-euro garantata.

Aceste contracte, care in general expirau dupa unul sau doi ani, au ajutat in cazul unui declin pe termen scurt al valorii monedei, dar se dovedesc ineficiente atunci când este vorba de o criza continua. Aceasta situatie i-a adus pe producatorii germani de masini, companiile de producatoare de otel si companiile producatoare de componente in fata unei singure optiuni: sa mute o parte din productie in zona dolarului.

Acest proces este in curs de desfasurare de multi ani. Companii precum Daimler si BMW au inceput sa isi construiasca propriile fabrici in SUA de la mijlocul anilor “90. În cea mai mare parte, aceasta tendinta nu a dus la pierderea slujbelor germane, in principial pentru ca fabricile americane produceau modele aditionale. Acesta a fost insa doar primul pas. În prezent, Daimler si BMW isi extind fabric ile americane, iar slujbele create aici le inlocuiesc pe cele ale lucratorilor de acasa. Locurile de munca ale europenilor sunt amenintate de dolarul mai slab.

BMW a decis deja sa isi asambleze modelul sport X3 in SUA, pe viitor, iar singurul motiv pentru care decizia nu a generat proteste semnificative a fost ca modelul era produs deja, potrivit contractului, de catre furnizorul de componente Magna, din Graz, Austria, nu de catre o fabrica a BMW din Germania. ThyssenKrupp a investit deja aproape 7 miliarde de dolari in doua noi fabrici de otel, care isi vor incepe activitatea in urmatoarele 2 luni, una in Brazilia si a doua in sudul SUA.

Încrederea in puterea economica a Americii a fost in permanenta afectata de ratele somajului care au depasit 10% , de sectorul bancar suferind si de o datorie nationala in crestere rapida. În aceste conditii, are sens doar ca valoarea dolarului sa se prabuseasca. În acelasi timp, declinul dolarului este rezultatul unui proces de ajustare prin care trece in prezent economia mondiala. Vechiul sistem simbiotic – America consuma, Extremul Orient ofera finantare – a fost zguduit de la criza financiara. Economia globala tânjeste catre un nou echilibru, folosind ratele de shimb ca pârghie.

Airbus este in dilema doarece avioanele sunt platite in dolari, chiar daca cea mai mare parte a productiei are loc in Franta, Germania si Spania. Pentru a ramâne competitiv, Airbus a trebuit sa isi mute in afara spatiului european productia. În toamna lui 2008, compania a inceput sa asambleze avioane din seriiile A320 la Tianjin, China, iar in prezent Airbus are astfel de centre in zeci de tari din afara Europei, in locatii cum ar fi Rusia, India si SUA. Pentru moment, exodul productiei pare de neoprit si multe prognoze indica ca euro va continua sa creasca.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.