Vânătorii de piraţi şi “operaţiunea Atalanta”

0

Saptamâna trecut s-a incheiat un an de la lansarea operatiunii Atalanta, forta navala a Uniunii Europene pentru combaterea pirateriei in golful Aden. Din aceasta sala plina de computere si harti, se controleaza toate evenimentele care au loc in largul coastelor Somaliei: de la zarirea piratilor si pericolul de abordaj si pâna la apelurile SOS….

Este cartierul general al “operatiunii Atalanta”, misiunea pe care o desfasoara UE la mii de kilometri distanta, pentru a garanta securitatea regiunii de nord-est a Oceanului Indian, noteaza ziarul ABC.

“Daca suntem chemati când piratii sunt inca departe si echipajul reuseste sa reziste jumatate de ora, nava e salvata, este perioada de timp necesara de obicei unuia dintre elicopterele noastre desfasurate in zona si doar la vederea lui piratii fug”, spune capitanul de corveta Manuel González Serrano, singurul spaniol din acest centru special de urmarire si coordonare, instalat in cartierul general al operational al Fortelor Navale ale Uniunii Europene, din afara Londrei.

În timp ce capitanul de corveta vorbeste, pe ecranul computerului sau apar mesaje ale unor ambarcatiuni care in acel moment se apropie ori traverseaza golful Aden, care au ridicat ancora din Seychelles ori se apropie de coastele Somaliei. “Azi a fost o zi linistita, nu a avut loc niciun incident”, comenteaza acest ofiter care a navigat pe Ferrol, ajunsa la destinatie la câteva zile dupa sechestrarea vasului Alakrana.

În Oceanul Indian, fregata Navarra a inlocuit nava de razboi Canarias”Când o barca este sechestrata, noi nu facem nimic, ne tinem deoparte, negocierile de eliberare cad in raspunderea altora”, explica el.

Misiunea Uniunii Europene nu este de a proteja activitatea pescadoarelor, ci de a oferi escorta ambarcatiunilor din Programul Mondial de Alimente pentru a asigura ca 1,4 milioane de guri sa fie alimentate zilnic in aceasta parte a Africii, sau de a organiza grupuri de nave pentru a traversa impreuna anumite coridoare. “Solutia nu este de a merge la intâmplare si a aresta orice pirat”.

“Trebuie sa recurgem la masuri alternative, puem deplasa elicoptere pentru a face fata unor nevoi urgente, dar eficienta noastra se concentreaza mai ales in golful Aden, unde datorita muncii noastre nu au mai avut loc sechestrari in ultimele luni si in anumite zone din lagul coastelor Somaliei”, subliniaza seful EU Navfor (Forta Navala a Uniunii Europene pentru Somalia), contraamiralul Peter Hudson.

Hudson este constient de dezbaterea suscitata in Spania in jurul celor doi pirati arestti in cazul navei Alakrana. El considera ca acest tip de arestari nu sunt eficiente pentru eradicarea problemei. “Solutia nu este de a aresta la intâmplare pe oricine pare pirat. De multe ori este vorba de tineri in vârsta de 18,19 sau 20 de ani lipsiti de speranta si carora trebuie sa li se dea o noua sansa in viata”, asigura el. Una din principalele misiuni ale punctului nevralgic al operatiunii Atalanta este organizarea de convoaie pentru traversarea zonelor de pericol.

Este vorba de distante “uriase”, spune González Serrano. Coastele Somaliei au o lungime similara cu costa de vest americana sau cu linia care desparte Galicia de insulele Canare. Coridorul care traverseaza golful de Aden este lung ca din Galicia in Gibraltar.
Prin acest ultim pas “navigheaza intre 60 si 80 de ambarcatiuni pe zi si este nevoie de doua zile pentru a-l parcurge. Iar noi avem grija sa o faca impreuna si portiunile periculoase sa fie strabatute mai ales noaptea,când piratii nu ataca.

Lista navelor sechestrate :

“FV WIN FAR 161”, un pescador thailandez cu 30 de marinari la bord, capturat la 6-4-09.
“Charelle”, cargou proprietate germana sub pavilionul insulelor Antigua si Barbuda, cu 9 marinari la bord, sechestrat la 12-6-09.
“Kota Wajar I”, o nava container din Singapore, cun un echipaj de 21 de persoane; abordat la 15- 10-09.
“De Xin Hai”, un cargou chinez, cu 25 de marinri; sechestrat la 19-10-09.
“Al Khaliď, un cargou panamez, cu 28 de oameni la bord; sechestrat la 22-10-09.
“Lynn Rival”, un iaht condus de britanicii Paul si Rachel Chandler; sechestrat la 23-10-09.
“Thai Union 3”, un pescador thailandez cu 25 marinari la bord; sechestrat la 29-10-09.
“MV Delvina”, un cargou grecesc cu un echipaj de 31 de oameni; abordat la 5-11-09.
“Almezaan” un cargou sub pavilion panamez cu 28 de marinari; sechestrat la 7-11-09.
“MV Filitsa” o nava de transport de cereale cu 30 de marinari; capturat la 11-11-09.
“Theresa VIII”, nava transportând substante chimice , cu un echipaj de 28 de persoane; sechestrat la 16-11-09.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.