Deficitul de infrastructură este insuficient acoperit prin fondurile publice

0

Sectorul privat trebuie sa aiba un rol permanent in dezvoltarea infrastructurii si a serviciilor publice aferente, in conditiile in care nivelul fondurilor alocate este insuficient pentru necesarul global de infrastructura, releva o serie de rapoarte publicate recent de Deloitte.

Mai mult, analizele arata ca acest deficit ar putea fi din ce in ce mai dificil de acoperit, in conditiile in care recesiunea globala si restrictiile de pe piata creditarii au marcat dramatic mecanismele de finantare pentru proiecte de infrastructura.
Noile tendinte economice si impactul asupra finantarii pentru infrastructura, mai ales cu privire la proiectele de tip Parteneriat Public Privat (PPPs), se regasesc in rapoartele “Parteneriatul pentru valoare: Structurarea eficienta a Parteneriatelor Publice Private” si “Peisaj in schimbare pentru finantarea infrastructurii”.

Potrivit acestor rapoarte, deficitul de infrastructura poate fi acoperit doar daca sectorul public implementeaza metode inovatoare de finantare si solutii flexibile care sa se adapteze la mediul in schimbare. “Într-o tara emergenta cum este România, nevoia de infrastructura se resimte cu atât mai puternic.

În acelasi timp, fondurile publice disponibile pentru astfel de lucrari sunt mult mai mici”, a subliniat presedintele Deloitte România si liderul echipei specializate in proiecte din sectorul public românesc, George Mucibabici, care a adaugat ca termenul generic de infrastructura nu se refera doar la transport, ci include o multitudine de facilitati de utilitate publica, precum sisteme de canalizare, de iluminat, de management al deseurilor, facilitati de divertisment, sport si petrecere a timpului liber, institutii de invatamânt, spitale, inchisori etc.

În ceea ce priveste România, Ministerul Transporturilor isi propune sa dezvolte 2.000 de kilometri de autostrazi pâna in 2013, in contextul in care un kilometru de autostrada presupune investitii in jur de 5 milioane de euro. În acelasi timp, nevoia de infrastructura in alte domenii este la fel de mare, costurile totale fiind aproape imposibil de acoperit prin fonduri publice si europene.

“Se impune, astfel, alternativa finantarii in parteneriat cu sectorul privat, model care a avut rezultate remarcabile in intreaga lume. Initiativele de acest fel lansate recent in România (unele deja concretizate prin contracte) reprezinta un semnal pozitiv”, a precizat Mucibabici, dând drept exemplu concesionarea Aeroportului Bacau, a autostrazii Bucuresti – Brasov, celei de centura a municipiului Bucuresti, proiectul parcarilor subterane din Bucuresti, proiectul NetCity sau proiectul de dezvoltare a zonei turistice Pestera Padina.

Concluziile principale ale rapoartelor Deloitte arata ca: in urmatorii cinci ani, infrastructura va cântari tot mai mult in deciziile investitorilor de stabilire a operatiunilor, restrictiile de pe piata de credit ingreuneaza activitatea de colectare a fondurilor necesare dezvoltarii proiectelor de infrastructura, sectorul public trebuie sa dea dovada de creativitate si flexibilitate in contextul unui mediu economic in schimbare, modelele traditionale de finantare si dezvoltare a proiectelor de infrastructura trebuie sa fie inlocuite de modele inovatoare si de o abordare hibrida.

De asemenea, aceste rapoarte concluzioneaza ca structura si finantarea conform modelului PPP trebuie sa se adapteze la conditiile in schimbare de pe pietele financiare, iar un nou model de parteneriat, respectiv Parteneriat Public – Public – Privat (P4), se contureaza tot mai clar in tarile dezvoltate, având la baza nivele multiple de sprijin public.

În contextul crizei, costurile de constructie au scazut, iar activitatea in domeniu este estimata sa revina la nivelul din 2008 abia in 2011, mai releva studiile Deloitte.
“Guvernele depun eforturi uriase pentru a satisface nevoia de infrastructura si vor trebui sa foloseasca mecanisme de finantare si solutii de livrare inovatoare pentru a depasi ace ste provocari.
Aceste rapoarte vor ajuta liderii guvernamentali sa determine raportul optim de implicare a sectorului public si privat in proiecte mici si mari de infrastructura”, a afirmat liderul global Sector Public in cadrul Deloitte Touche Tohmatsu, Greg Pellegrino.

Rapoartele “Parteneriatul pentru valoare: Structurarea eficienta a Parteneriatelor Publice Private” si “Peisaj in schimbare pentru finantarea infrastructurii” au fost realizate in baza bunelor practici si perspective lor celor peste 750 de experti PPP din cadrul retelei Deloitte la nivel global.

“Deloitte” este brand-ul sub care zeci de mii de specialisti din firme independente din intreaga lume colaboreaza pentru a oferi servicii clientilor in urmatoarele domenii – audit, consultanta, consultanta financiara, managementul riscului si taxe. Aceste firme sunt firmele membre Deloitte Touche Tohmatsu (“DTT”), o uniune de firme (Swiss Verein).

Consultanta oferita de Deloitte in sectorul public a generat in 2008 venituri totale de 1,5 miliarde de dolari, cu 27% mai mult decât in 2007. În România, serviciile sunt furnizate de firmele Deloitte Audit, Deloitte Tax, Deloitte Consultanta si Reff & Asociatii (numite impreuna Deloitte România), care sunt afiliate Deloitte Central Europe Holdings Limited.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.