“Magazinele sociale” se înmulţesc în Germania

0

La Sozialkaufhaus, un magazin social imp lantat intr-un cartier popular din Berlin, tarifele aplicate se adreseaza in primul rând unei categorii particulare: someri de lunga durata, pensionari, dar si salariati cu venituri modeste, pot cumpara de aici un pat cu saltea pentru suma de 50 de euro, un pahar cu 20 de centi, un bufet contra 50 de euro, o carte cu 1 euro, relateaza ziarul francez Le Monde.

De când Michael Maskolus a creat asociatia Die Teller Gottes (“farfuria Domnului”) si a deschis primul centru in 2004, cererea creste neincetat. Cam 150 de persoane vin zilnic, uneori de foarte departe, sa-si procure diverse obiecte sau piese de mobilier la preturi care sfideaza orice concurenta. “Oamenii au nevoie din ce in ce mai mult de acest tip de oferta in Germania”, povesteste acest somer de 47 de ani.

Dovada este faptul ca a mai deschis inca doua magazine si o cantina mica in care se serveste la prânz o masa calda la pretul unic de 1 euro. Conceptul sau este simplu: el recupereaza tot ceea ce oamenii vor sa arunce, repara daca este necesar si revinde la preturi foarte scazute.
I s-a dus vestea si acum primeste mai mult decât ii trebuie.

Astfel, din lipsa de spatiu, hainele sunt depozitate in saci mari de gunoi. Ceea ce obtine din vânzare este folosit pentru plata chiriei si a salariilor celor zece angajati. “Nu facem niciun profit si daca ar ramâne bani in plus i-as dona unei asociatii”, afirma Maskolus, care se lauda ca, spre deosebire de alte asociatii, nu primeste nicio subventie publica.

În toata tara, aceste magazine caritabile au inregistrat un adevarat avânt. Sunt cam 350 si altele noi se deschid in fiecare luna. Expertii marilor organizatii caritabile pun aceasta evolutie pe seama legii Hartz IV, o reforma foarte controversata aplicata in 2005 si care a inasprit conditiile de indemnizare a somerilor de lunga durata. Noua major itate de centru dreapta, invingatoare dupa alegerile legislative din 27 septembrie, a anuntat de altfel ca doreste sa corecteze unele aspecte ale acestei legi.

De asemenea, mai multe studii arata o stagnare a salariilor de mai multi ani si o crestere a inegalitatilor in Germania. De la inceputul anilor 1990, salariul net a progresat foarte putin, iar contributia acelei parti din populatie, care nu are sau are foarte putine venituri, la bugetul national a scazut cu 1,5 % in perioada 2002 – 2007.
Clientela magazinelor Sozialkaufhaus reflecta modul de viata al celor mai saraci.

Astfel, Elizabeth Filipovici, o mama celibatara de 35 de ani, insarcinata cu cel de-al patrulea copil, vine cu regularitate in acest magazin. “Cu 600 – 800 de euro pe luna, salariul meu de menajera, nu pot acoperi toate cheltuielile”, povesteste aceasta in timp ce cauta niste pantaloni pentru fiul ei de 7 ani. Alaturi de ea, doua pensionare rascolesc intr-o cutie plina cu cearsafuri. “Pensia este mult prea mica”, se plânge una dintre ele.

Angajatii de la Sozialkaufhaus sunt toti someri de lunga durata. Aceasta munca remunerata cu 1,50 euro pe ora, le permite sa-si rotunjeasca indemnizatiile lunare. Prevazute de legea Hartz IV, locurile de munca cu 1,50 euro constituie unul din punctele foarte controversate ale reformei. Dieter Rüdiger, un zidar de 52 de ani aflat in somaj din 2001, pare totusi satisfacut ca poate sa lucreze in acest magazin in aceste conditii:

“Este mai bine decât sa stai acasa si acest lucru poate imi va permite sa gasesc un loc de munca stabil.” “Problema nu este legea Hartz IV, ci mai degraba modul in care sunt investite ajutoarele publice pentru sustinerea locurilor de munca”, adauga Maskolus.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.