Situaţie dezastruoasă la transportul în comun din Budapesta

0

Parcul auto al BKV (Compania de transport in comun din Budapesta) se afla intr-o stare deplorabila, incidentul de joi 17 decembrie, cel mai mare din istoria companiei, dovedind cât se poate de clar acest lucru, scrie Nepszabadsag.

Defectarea in masa a autobuzelor si scoaterea din circulatie a acestora, cel mai mare incident de acest fel din istoria BKV, a iritat spiritele calatorilor. Pe un frig puternic, la orele diminetii, 420 de autobuze s-au defectat aproape in acelasi timp. Apa intrata in sistemul de aer comprimat, care actioneaza deschiderea usilor, frânele precum si resorturile cu aer, a inghetat, motiv pentru care circulatia autobuzelor a devenit periculoasa sau imposibila.

În aceste conditii, in cursul diminetii de joi circulatia a fost ingreunata de autobuzele lipsa, existând unele linii unde din patru autobuze trei nu circulau. Compania de transport din Budapesta nu a putut mentine intervalul de 5-9 minute in cazul a numeroase linii, autobuze le sosind la intervale de jumatate sau 3 sferturi de ora.
Autobuzele BKV nu suporta caldura verii, aprinzându-se la intervale regulate iar acum se vede treaba ca nici iarna nu o suporta.

Este un fapt cunoscut ca parcul de autobuze al BKV este invechit, de multe ori vehiculele nefiind in stare nici sa paraseasca garajul. Totodata, situatiile critice la nivel de functionare a parcului auto nu sunt rare, insa defectiunea in masa de joi a reprezentat dublul situatiei obisnuite, motiv pentru care a depasit pragul rabdarii, afirma Vitezy David, purtator de cuvânt al VEKE (Uniunea pentru Circulatia Oraseneasca si Preoraseneasca), care, ca delegat al Fidesz pentru Budapesta, a renuntat in decembrie la calitatea de membru in comisia de control de la BKV.

David adauga faptul ca, din cauza starii tehnice proaste datorate vechimii, zilnic se defecteaza in medie 200 de autobuze, insa acest lucru nu este atât de evident precum a fost defectiunea de joi, care a afectat peste 400 de autobuze, un astfel de numar nemaifiind intâlnit de la schimbarea de regim.

David arata ca durata medie de viata a autobuzelor este de 16 ani, insa exista autobuze care sunt in circulatie de 24 de ani, defectiunea de joi fiind cauzata in opinia sa de un complex de trei factori: parcul auto invechit, lipsa permanenta de piese de schimb si lipsa de innoiri ale parcului auto in anul care a trecut, toate acestea culminând cu acea practica eronata de gestionare a stocurilor, introdusa de fostul director al companiei, Antal Attila, din motive legate de contabilitatea pe termen scurt.

Din aceasta cauza, compania cu greu poate asigura imediat piesele de schimb necesare iar multe autobuze petrec vremea in garaj. O problema serioasa o reprezinta autobuzele IK 412, care se aprind frecvent, au cel putin noua ani vechime si au iesit din fabrica cu defecte majore. BKV le-a comandat totodata cu niste motoare de randament asa de mic, incât autobuzele respective nu sunt in stare sa faca fata transportului in comun din marile orase.

Din acestea, 130 de bucati se afla in circulatie la Budapesta. Practic, din totalul de autobuze, doar cele 150 de bucati de Volvo noi si cele 32 de autobuze uzate sosite din Belgia nu au nevoie de reparatii. Operarea fara probleme a parcului auto este ingreunata cel mai mult din cauza faptului ca, din 1400 de autobuze, circa 1100 trebuie schimbate, cheltuielile necesare ajungând la circa 65 de miliarde de forinti (235 milioane euro). Este un lucru pe care oricine il stie deja de ani de zile, doar ca deocamdata nici capitala nici statul nu au bani.

Guvernul si municipalitatea din Budapesta s-au pus de acord saptamâna trecuta legat de sprijinirea BKV de catre stat. Conform intelegerii, cabinetul va contribui anii urmatori, in mai multe transe, cu 23 de miliarde de forinti (83 milioane euro) la functionarea companiei, folosirea banilor fiind conditionata insa de reguli stricte de cheltuire.

Din acesti bani nu se vor achizitiona insa autobuze noi, asa cum crede Lakos Imre, consilier pe probleme de circulatie si presedinte al comitetului de functionare urbana din Budapesta, care afirma ca banii ajung doar pentru stingerea incendiilor si pentru mentinerea capacitatii de functionare a BKV.
În opinia sa, compania este aceea care trebuie sa aiba grija ca autobuzele sa porneasca dimineata in stare de functionare iar pentru aceasta nu este nevoie de pachete de salvare de miliarde ci de buna organizare, aprovizionare eficienta cu piese de schimb si mecanici suficienti.

Si Vitezy David este de parere ca situatia trebuie rezolvata ori prin ameliorarea intretinerii ori prin inchirierea unei flote de autobuze. Budapesta ar putea astfel urma exemplul orasului Debrecen sau al altor mari orase din lume si ar putea solicita o companie de operare autobuze sa ofere servicii de tranport in comun, platind o taxa corespunzatoare pe kilometru.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.