Deficitul bugetar, inamicul public numărul 1

0

Deficitul bugetar a devenit in 2009 principala problema macroeconomica a României, dupa ce in anii anteriori preocuparile majore ale autoritatilor si mediului extern au fost dezechilibrul balantei comerciale si deficitul de cont curent.

Odata cu scaderea drastica a incasarilor la bugetul public inca din ultimul trimestru din 2008, principala provocare pentru România din perspectiva macroeconomica este tinerea sub control a deficitului bugetar pentru a evita o spirala a datoriei, dezechilibrul bugetar fiind pe o cale nesustenabila, asa cum au avertizat institutiile financiare internationale si analistii economici.

Ca si la nivel international, prognozele de la inceputul anului privind evolutia economiei României si nevoia de finantare a statului s-au dovedit nerealiste. Dupa ce in 2008, in pofida unei cresteri economice record intre statele membre ale Uniunii Europene (UE), România inregistrat cel mai mare deficit bugetar din ultimii ani si s-a situat pe locul trei in UE la acest indicator, autoritatile anuntau la inceputul anului un buget pentru 2010 bazat pe o crestere economica de 2,5% si un deficit de 2% din PIB, statul estimând o nevoie de finantare de circa 11-12 miliarde lei (mai putin de trei miliarde de euro).

În scurt timp insa, scaderea severa a economiei si, in consecinta, a incasarilor bugetare, determina autoritatile sa apeleze la imprumut extern de la Fondul Monetar International (FMI), Uniunea Europeana (UE) si alte institutii financiare internationale, iar bugetul era rectificat in aprilie, dupa noi coordonate rezultate in urma negocierilor cu expertii Fondului.

Dupa negocierile cu FMI, autoritatile au rectificat bugetul public pe un deficit de 4,6% din PIB fata de 2% proiectat initial si au fost nevoite la o ajustare de 1,1% din PIB, din care 0,25% prin majorarea veniturilor bugetare si 0,85% din PIB prin ,,taierea de cheltuieli publice”. De asemenea, proiectia privind evolutia PIB-ului a fost modificata de la o crestere de 2,5% la o scadere de 4%.

Amploarea crizei, instalata si in România, a determinat noi ajustari si, in urma unor noi negocieri si evaluari cu FMI si UE, autoritatile au fost nevoite sa apeleze la o a doua rectificare bugetara. La sfârsitul lunii august, guvernul a aprobat a doua rectificare bugetara din anul 2009, care a prevazut un deficit al bugetului general consolidat de 7,3% din produsul intern brut (PIB), fata de 4,6% anterior. Rectificarea bugetara este fundamentata pe o scadere a economiei de 8,46% in 2009, un PIB de 497,3 miliarde lei si o rata a inflatiei de 4,3%.

Din cauza cadrului macroeconomic nefavorabil, deficitul bugetar a fost majorat de 24,3 miliarde lei initial la 35,6 miliarde lei, acum de circa trei ori mai mare decât se estima la inceputul anului. La evaluarea FMI din toamna, chiar si deficitul de 7,3% din PIB parea ca va fi ratat cu o marja semnificativa, insa semnele de redresare a economiei in ultimul trimestru al anului au adus mai mult optimism in ceea ce priveste scaderea economiei, care este estimata acum sub 7% si posibilitatea atingerii tintei de deficit bugetar.

Aflat la Bucuresti in perioada 14-16 decembrie, seful Misiunii FMI, Jeffrey Franks, declara ca, in ceea ce priveste bugetul pe 2009, in noiembrie Fondul era preocupat ca tinta de deficit va fi depasita substantial, dar acum lucrurile arata mult mai bine si exista sansa ca tinta de deficit sa fie atinsa. Limitarea deficitului bugetar in 2009 a determinat insa autoritatile sa recurga la masuri nepopulare, precum introducerea imp ozitului minim pentru intreprinderi sau concediul fara plata pentru bugetari, in conditiile in care nive lul cotei unice si al taxei pe valoarea adaugata (TVA) a fost insa mentinut.

Chiar si cu une le masuri de reducere a cheltuie lilor bugetare si de suplimentare a incasarilor bugetare, Ministerul Finantelor Publice a fost nevoit sa se imprumute masiv prin emisiuni de titluri de stat, o mare parte din emisiuni având scadenta in 2010, un alt an greu pentru economia României. În primele 11 luni din 2009, MFP a atras din piata peste 59,7 miliarde lei, fata de 12,5 miliarde lei pe intregul an 2008.
Datoria publica a României a crescut cu 27,6% in primele 9 luni ale anului, ajungând la 140,08 miliarde de lei, respectiv 28,08% din Produsul Intern Brut (PIB). La sfârsitul anului trecut, datoria publica era de 109,75 miliarde lei, reprezentând 21,78% din PIB.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.