Sectoarele feroviar şi de transport urban feroviar, confruntate cu convulsii sociale în 2009

0

Un numar de 4.700 de angajati au fost pensionati in 2009, peste 11.000 de oameni urmeaza sa fie dati afara in 2010, fara plati compensatorii. În 2009, companiile de cale ferata au ramas, ca si in ultimii 20 de ani, in umbra autostrazilor si drumurilor.

Daca CFR Marfa si-a redus activitatea cu 60 al suta din cauza crizei, CFR Calatori si CFR SA aveau deja probleme financiare mari, agravate insa de criza.
În total, circa 11.000 de oameni urmeaza sa-si piarda locul de munca, o treime din cei peste 30.000 de angajati ai companiilor, proces care a inceput in 2009.
Deja, CFR Marfa a trimis o notificare sindicatelor prin care anunta disponibilizarea a 6.380 de angajati ai societatii, din martie 2010, acestia urmând sa plece fara a primi plati compensatorii.

Potrivit procedurii, dupa cele 10 zile in care sindicatele trebuie sa se pronunte asupra masurii si dupa alte 30 de zile de preaviz, concedierile vor fi colective, incepând din martie 2010. Deocamdata, având in vedere ca nu exista un buget aprobat, Ministerul Muncii nu a trimis MTI un raspuns cu privire la solicitarea MTI de acordare a unor plati compensatorii.

Din cei circa 11.000 de oameni care vor fi disponibilizati: dintre care 1.370 de la CFR Calatori, 1.000 de angajati ai CFR SA si 8.500 de la CFR Marfa. De la inceputul anului 2009, alti 4.700 de angajati din cele trei companii au fost pensionati. În 2009, la CFR a fost si anul opririlor spontane de lucru ale angajatilor din cauza intârzierii platii salariilor, anul somajului tehnic pentru o treime din angajatii CFR Marfa companie grav afectata de criza, dar si anul accidentelor feroviare, consecinta directa a lipsei de fonduri pentru intretinerea caii ferate.

Cel mai grav accident feroviar a fost inregistrat la Iasi, unde 14 oameni au murit dupa ce un microbuz s-a ciocnit cu un tren. De asemenea, mai multe trenuri au deraiat, cum este cazul accidentului de la Cârcea (Craiova) din septembrie, 15 persoane fiind ranite, sau au existat ciocniri intre trenuri de marfa, cum este cazul accidentului din octombrie, când doua trenuri de marfa s-au ciocnit in apropiere de Sarulesti.

Multe din accidente au fost provocate de convulsiile dintre sindicate si administratiile CFR in urma anunturilor de disponibilizare. Este cazul celui de la Cârcea, acolo unde autoritatile suspecteaza o mâna criminala, care ar fi sustras elementele caii ferate, ceea ce a dus la accident. Anul 2009 a adus si o greva de doua zile la metroul bucurestean, care a paralizat Capitala in zilele de 17 si 18 noiembrie. Liderii de sindicat de la metrou au cerut majorarea salariilor cu 26%.

Sindicalistii de la Metrou au declansat conflictul colectiv de munca la data de 1 noiembrie 2009, in urma mai multor proteste si negocieri cu conducerea Metrorex si reprezentantii guvernului. Reprezentantii Metrorex sustineau, la 30 octombrie 2009, ca potrivit OUG nr. 99, doar Guvernul poate majora fondul de salarii pentru acordarea unor majorari salariale, in contextul in care Metrorex este una dintre cele zece societati monitorizate de FMI, lsi deci nu putea fi acordata majorarea necesara.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.