Numai 2% dintre români cumpără cărţi online

0

Românii apeleaza la Internet pentru a cumpara online carti, in proportie de numai 2%, se arata intr-un studiu intocmit de compania de cercetare GfK România.

Conform sondajului, realizat in perioada 1-23 octombrie 2009, un român c iteste carti, in medie, de 3 ori pe luna, iar bugetul alocat pentru achizitionarea unui volum nu depaseste 20 de lei. Practic, numai 8% dintre cei chestionati au platit mai mult de 50 de lei pentru o carte. În privinta modalitatilor de alegere a ultimei carti cumparate, parerile sunt relativ egal impartite: jumatate dintre repondenti au declarat ca stiau dinainte ce carte vor sa cumpere, in timp ce cealalta jumatate s-a hotarât pe loc asupra titlului achizitionat.

Când doresc sa cumpere o carte, românii se informeaza in primul rând de la cunostinte, prieteni sau rude, apoi din informatiile de pe coperta sau din interiorul cartii si de la personalul de vânzare, se mentioneaza in studiul citat. Site-urile editurilor si ale librariilor sunt utilizate intr-o masura destul de mica pentru informare, fiind mentionate de doar 10% dintre cumparatori, in timp ce emisiunile sau rubricile specializate de la posturile TV, din ziare sau reviste sunt folosite drept sursa de informare de catre 14% dintre cumparatorii de carti.

De asemenea, forumurile online sunt cel mai putin luate in considerare, doar 2% dintre cumparatorii de carte consultând aceasta sursa. La capitolul frecventei de lecturare a unei carti, populatia din mediul urban depaseste esantionul din mediul rural, frecventa cea mai mare fiind intâlnita in rândul persoanelor cu studii superioare, care obisnuiesc sa citeasca, in medie, de opt ori pe luna.

Cercetarea GfK România releva ca o treime dintre repondenti nu citeste niciodata carti, in timp ce in mediul rural ponderea acestora ajunge la aproape 50%. Procentul celor care citesc carti cel putin o data pe luna scade la 20% in rândul oltenilor, insa creste la 47% in cazul bucurestenilor. Din punct de vedere al genurilor preferate, cele mai populare carti sunt cele de literatura/beletristica, cele cu informatii specifice dintr-un anumit domeniu (titluri de specialitate) si cartile legate de hobby-uri.

Un interes mai moderat este inregistrat pentru cartile SF, cele de psihologie, de auto-educare si volume le de memorii, jurnale, biografii, in timp ce segmentul acelora care au citit in ultimele trei luni carti de eseistica, filosofie sau politica este foarte restrâns. Din studiul GfK România reiese faptul ca persoanele tinere, cu vârste intre 15 si 29 de ani, sunt cei mai ferventi cumparatori de carte. Acestia locuiesc in orase medii si mari, sunt educati si au venituri personale lunare de peste 1.000 de lei.

Pentru cercetarea GfK au fost chestionate 1.072 de persoane cu varsta de 15 ani si peste, din zona urbana si rurala. GfK România, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK, in ultimii opt ani devenind institutul numarul 1 de cercetare de piata din România. Înfiintat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piata in Germania, Grupul GfK are in prezent mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.