Aproape 40% dintre angajatori susţin că diploma nu este o garanţie

Aproape 40% dintre angajatori consideră că diploma de licenţă nu reprezintă o garanţie a calităţii absolvenţilor, în timp ce 36% cred contrariul, reiese dintr-un barometru dat publicităţii joi (14 ianuarie 2010) de Agenţia Română de Asigurarea a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS).

În plus, angajatorii percep absolvenţii ca fiind mai bine pregătiţi teoretic decât practic (51% dintre angajatori sunt de părere că absolvenţii deţin o bună pregătire teoretică în domeniu şi doar 27% sunt convinşi că absolvenţii deţin o bună pregătire practică). Mai mult de jumătate dintre angajatori (54%22) consideră universităţile publice mai bune decât cele private.

De asemenea, cei mai mulţi dintre angajatori (42%) ar prefera, în condiţii de pregătire similară, absolvenţii facultăţilor din România, decât ai celor din străinătate, iar peste 51% ar prefera absolvenţii ciclului de licenţă cu durata de 4 (respectiv, 5 ani), mai degrabă decât absolvenţii sistemului Bologna.
Opiniile angajatorilor cu privire la responsabilitatea pregătirii absolvenţilor pentru piaţa muncii sunt împărţite: 33% consideră că responsabilitatea aparţine universităţilor, 33% consideră că aceasta aparţine chiar absolvenţilor, iar 28% consideră că aceasta aparţine firmelor angajatoare.

Peste jumătate dintre angajatori (56%) consideră că pregătirea universitară a absolvenţilor proaspăt angajaţi trebuie completată. În acest sens, aceştia oferă cursuri de formare/pregătire profesională, în interiorul sau în exteriorul firmei.
Evaluările generale pe care studenţii chestionaţi le-au furnizat cu privire la calitatea facultăţii în care studiază sunt extrem de pozitive. Astfel, 24% dintre cei chestionaţi consideră că studiază într-o facultate de top, iar 62% consideră că învaţă într-o facultate bună.

Opiniile studenţilor cu privire la conţinutul cursurilor sunt favorabile, 79% considerând ca informaţia oferită în cursuri este de actualitate, 66% că disciplinele accentuează suficient componenta practică a temelor predate, şi doar 42% cred că disciplinele acordă prea multă importanţă memorării. Pe acest fond de percepţii pozitive, trebuie, totuşi, subliniat faptul că 42% dintre studenţi consideră că la cursuri se pune prea mult accentul pe pregătirea teoretică, neglijând aplicarea acestora în practică.

În ceea ce priveşte contribuţia instituţiilor de învăţământ la inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii, studenţii consideră că facultăţile sunt preocupate să le ofere burse de studii (69%) şi stagii de practică (57%). Doar 42% dintre studenţii chestionaţi au susţinut că facultăţile au invitat angajatori care să ofere informaţii cu privire la locurile de muncă existente şi numai 39% au menţionat organizarea de către facultăţi de programe de internship.

Potrivit aceluiaşi baromentru, studenţii sunt mai degrabă optimişti în ceea ce priveşte găsirea unui loc de muncă la finalizarea studiilor. Astfel, 48% dintre cei chestionaţi sunt de părere că nu vor avea probleme în găsirea unui loc de muncă, iar 45% consideră că la finalizarea studiilor vor găsi locul de muncă pe care şi-l doresc. Optimismul studenţilor este fundamentat de încrederea pe care aceştia o manifestă în facultatea şi oferta educaţională a facultăţii în care studiază.

Astfel, 50% dintre studenţii chestionaţi consideră ca facultatea le oferă „toate abilităţile şi competenţele de care vor avea nevoie la locul de muncă” (faţă de 40%, care cred contrariul), iar 66% consideră că stagiile de practică sunt de un real folos în pregătire. În plus, doar 38% dintre studenţi consideră că în timpul facultăţii cursurile nu abordează problemele practice cu care se vor confruntă la locul de muncă (faţă de 50% care cred contrariul).

În ceea ce priveşte utilitatea ofertelor educaţionale, 69% dintre cei chestionaţi cred că facultatea pe care o urmează le oferă cunoştinţele necesare pentru a deveni specialişti în domeniul în care studiază, iar 61% sunt de părere că facultatea le oferă competenţele necesare pentru inţelegerea domeniilor conexe.
Aproximativ 41% dintre studenţii chestionaţi sunt convinşi în mare şi foarte mare măsură că pregătirea oferită de învăţământul superior românesc este cel puţin la fel de bună precum cea oferită în Europa de Vest, dar aceasta nu este o percepţie dominantă la nivelul eşantionului de studenţi, întrucât un procent egal, de 41%, susţin contrariul.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.