„Sayonara” lume crudă

0

Criza a făcut să crească numărul de sinucideri în Japonia unde anul trecut peste 32.000 de persoane şi-au luat viaţa. În fiecare zi, peste 80 de persoane se sinucid în Japonia.

Într-un ritm cutremurător de 2.500 pe lună, anul trecut au fost contabilizate 32.753 de suicide dintre care 23.406 au fost comise de bărbaţi şi 9.347 de femei. O cifră atât de sinistră transformă arhipelagul nipon cu o populaţie de 127 de milioane de locuitori, într-una din ţările cu cea mai mai mare rată a sinciderilor din lume.
De mai mult de un deceniu, s-au înregistrat peste 30.000 de morţi voluntare anual, în cea care a fost până acum a doua putere economică mondială şi a cărei situaţie socială a fost grav deteriorată de criză, notează Las Provincias.

Această recesiune globală, cea mai gravă de la crahul din 29, afectează grav Imperiul soarelui răsare, care nu a reuşit să se mai redeseze de la izbucnirea în anii 90, a ‘boom-ului’ imobiliar şi tehnologic şi de la criza asiatică. La acest ‘deceniu de pierdere’ se adaugă acum prăbuşirea pieţelor occidentale din lipsă de credite care a scufundat exporturile nipone şi a tăiat avântul firavului consum intern.

Cu sistemul tradiţional al locului de muncă pentru întreaga viaţă periclitat acum în marile companii, precum Toyota, Sony sau Mitsubishi, pentru prima dată au fost depăşite cele 3.000 de sinucideri în octombrie 2008, la puţin timp după traumatizantul faliment al băncii de investiţii americane Lehman Brothers.
Puternic implantată în Japonia, prăbuşirea băncii a zguduit temeliile financiare ale ţării asiatice şi a făcut să crească numărul lunar al morţilor voluntare până în septembrie anul trecut, când schimbarea istorică a guvernului social-democrat a făcut să apară o raze de speranţă după jumătate de secol de putere a dreptei.

La toţi aceşti factori trebuie adăugat specificul psihologiei nipone, care îndepărtată de creştinism şi influenţată de sintoism, confucianism şi budism, a şters orice stigmat social al suicidului. Conferindu-i chiar o aureolă romantică a morţilor eroice ale piloţilor kamikaze din al doilea război mondial şi al sacrificiului ‘harakiri’ pe care îl impunea samurailor conduita morală strictă ‘bushido’.

Într-o societate hipertehnologică foarte competitivă precum cea japoneză, unde munca ocupă cea mai mare parte a vieţii şi preocupările cetăţenilor săi, afectivitatea a început să piardă teren în paralel cu o gravă carenţă emoţională şi problemele de comunicare.
Incapabili să se lege afectiv de semenii lor, se estimează că ar putea exista peste 1 milion de ‘hikikomori’ – denumire pe care psihologul Tamaki Saito o dă adolescenţilor şi tinerilor care îşi petrec ziua închişi în camera lor, vizionând filme sau ascultând muzică, jucându-se la computer sau la videoconsolă şi citind benzi desenate pline de sex şi violenţă.

Pe Internet proliferează pagini web unde se pun la cale sinucideri în grup care se încheie tragic precum cele din pădurea Yamanashi, unde 358 de persoane şi-au curmat viaţa în 2008. În aceste locuri izolate, sinucigaşii se închid în maşinile lor, sigilează geamurile înainte de a înghiţi un somnifer pentru a pieri asfixiaţi de la inhalaţiile de gaz sau de la banalele cuptoare de acasă.

O altă metodă foarte uzitată este să se arunce în faţa metroului, care în 2008 a provocat întârzieri la peste 35.000 de trenuri din cauza tentativelor de sinucidere. Pentru a opri acest şir sinistru, guvernul japonez va pune în aplicare o campanie de apărare a vieţii împărţind fluturaşi şi publicând informaţii în mass-media, sau lipind afişe pe bancomate, unde sinucigaşii vin pentru a-şi scoate economiile înainte de ultimul drum.

Această iniţiativă, care încearcă să-i implice mai mult pe japonezi în probemele semenilor lor, se alătură numărului de telefon la care pot apela cei care au nevoie de ajutor şi reuniunile pentru viaţă care se organizează în temple. Şi toate acestea pentru a-i face pe japonezi să renunţe să spună adio – ‘Sayonara’ – aceasei lumi crude.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.