Nabucco, în centrul politicii gazului

0

Să conduci unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură se poate dovedi uneori prea solicitant, comentează cotidianul american Wall Street Journal (WSJ), pe marginea unui interviu cu Reinhard Mitschek, directorul general al proiectului Nabucco.

‘Majoritatea săptămânilor sunt intensive’, recunoaşte şi Mitschek, povestind, din biroul său vienez, despre programul său săptămânal: dacă lunea şi vinerea întâlnirile se desfăşoară în Austria, restul săptămânii şi-l petrece călătorind pentru a se întâlni cu acţionarii, furnizorii, clienţii şi cei care vor furniza bani pentru Nabucco.
Dincolo de călătorii, există şi latura politică a proiectului Nabucco.

După cum aminteşte Wall Street Journal, gazoductul va uni Europa Occidentală cu regiunea Mării Caspice, întrerupând teoretic monopolul rusesc asupra gazului furnizat Occidentului, demers care plasează proiectul în centrul jocului de putere privind cine va alimenta Europa cu gaz.
Construcţia gazoductului este prevăzută să înceapă în 2011, însă înainte se pune problema finanţării Nabucco, ale cărui costuri de investiţie se ridică la aproximativ 7,9 miliarde de euro.

‘Se poate spune că 2010 este într-adevăr anul Nabucco’, precizează Mitschek. ‘Depinde mult dacă avem un proces de rezervare de capacităţi încununat de succes anul acesta’, adaugă el, făcând referire la procesul de ofertă în cursul căruia companiile ce tranzacţionează gaz pot cumpăra capacitate de transport prin gazoduct. ‘Odată ce ne-am asigurat contractele, sentimentul nostru este că finanţarea nu va fi o problemă pentru proiect.

Instituţiile financiare, chiar şi băncile comerciale, vor reveni, preferând proiecte de infrastructură cu contracte de transport pe 25 de ani decât afaceri volatile şi riscante’, dă asigurări directorul proiectului Nabucco. Potrivit lui Mitschek, consumul european de gaz creşte în timp ce producţia scade.

În prezent, consumul de gaz, susţine el, este de aproximativ 500 de miliarde de metri cubi pe an şi chiar dacă ratele de consum rămân relativ scăzute, importul de gaz va trebui să crească cu în jur de 150 de miliarde de metri cubi în următorii 10 ani, deoarece producţia în Europa va scădea constant. Nabucco, care va furniza gaz începând cu 2014, va ajuta la diminuarea acestui deficit.

‘Cea mai mare greşeală este să ne culcăm pe o ureche şi să spunem ‘avem suficient gaz’, avertizează el. ‘Dacă nu vom face nimic, peste 2-3 ani aceasta va fi considerată o mare greşeală. Acest lucru este valabil pe tot teritoriul Europei. Dacă rezervele alternative de gaz din afara Europei sunt vândute Chinei, în Extremul Orient şi SUA vor fi pierdute pentru Europa nu doar pentru cinci ani ci pentru următorii 30 de ani’.

‘Se aşteaptă ca în UE, consumul de gaz să crească cu aproximativ 1 procent pe an. Este evident că producţia de gaz în Europa se va diminua, ceea ce va genera un deficit ce va trebui umpluť, explică Mitschek.
Potrivit WSJ, la rândul său Moscova este interesată de umplerea acestui deficit. A trecut cu puţin peste un an de la momentul în care Moscova a tăiat gazul Ucrainei pe fondul unor dispute privind preţul gazului.

Demersul Moscovei, aminteşte WSJ, a avut un efect direct asupra alimentării cu gaz a Europei Occidentale, în condiţiile în care majoritatea gazoductelor din Rusia tranzitează în momentul de faţă Ucraina. De asemenea, incidentul a îngreunat încercarea UE de a-şi reduce dependenţa de gazul rusesc.
“Nabucco nu este menit să înlocuiască gazul rusesc’, atrage atenţia directorul Nabucco, precizând că scopul proiectului este cel de a furniza gaz Europei în plus faţă de gazul rusesc.

Fără a dori să fie lăsat în urmă, guvernul rus propune două noi gazoducte către Europa. Primul este Nord Stream, care va pleca din Rusia spre Germania, pe sub Marea Baltică. Al doilea este South Stream, care va porni din sudul Rusiei, pe sub Marea Neagră, spre Bulgaria.
Ambele gazoducte sunt construite în parteneriat cu gigantul rusesc, Gazprom, şi vor constitui o competiţie directă pentru Nabucco. Mai important, în condiţiile în care Italia este implicată în proiectul South Stream, iar Germania în proiectul Nord Stream, se ridică întrebarea dacă nu cumva ţările europene au interese prea divergente pentru un proiect ca Nabucco.

‘În mod evident, ne aşteptăm la importuri suplimentare de gaz către Europa’, confirmă Mitschek. ‘Există loc pentru mai mult de un proiect. Nu ştiu care este modelul de afaceri pentru Nord Stream, însă va viza alte pieţe decât Nabucco. Avem o susţinere importantă din partea Comisiei Europene. Comisia a promis până la 200 de milioane de euro pentru proiect, care va fi confirmat odată ce va fi aprobat de către Parlamentul European’, explică el.

Există însă voci care au contestat capacitatea proiectului Nabucco de a atrag furnizori de gaz. În luna decembrie, grupul “Bernstein Research” a publicat o cercetare în care îşi exprima îndoieli serioase privind credibilitatea furnizării de gaz de către Turkmenistan şi Azerbaijan de unde Nabucco plănuieşte să îşi extragă peste jumătate din capacitatatea sa anuală de 31 de miliarde de metri cubi. De asemenea, alte variante propuse pentru a furniza gazul – cum ar fi Egiptul sau Irakul – ‘au părut mai degrabă exotice, logistic vorbinď, a adăugat grupul.

Între timp, în luna noiembrie, Agenţia Internaţională pentru Energie (AIE) a declarată că piaţa mondială a gazului are şanse să rămână supraalimentată până în 2015 şi că cererea globală este aşteptată să crească în medie cu 1,5% pe an până în 2030.
‘Este adevărat că există temeri, însă, din fericire, nu sunt unele pe care noi le împărtăşim”, a precizat Mitschek. ‘Suntem în contact cu consorţiul Shah Deniz din Azerbaidjan. Mai mulţi acţionari ai Nabucco participă deja la activităţile de producţie din Asia Centrală. De asemenea, avem contacte bune în Irak’, dă asigurări Mitschek.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.