A fost descoperită o anomalie genetica ce multiplică de 50 de ori riscul de obezitate

0 13

Pierderea unei infime părţi din cromozomul 16 are ca efect multiplicarea de nu mai puţin de 50 de ori a riscului de a suferi de obezitate într-o formă severă, şi explică aproximativ 1% din totalul cazurilor de obezitate, conform unui studiu european publicat în ultimul număr al revistei Nature, informează AFP.

Obezitatea are cauze multiple. De fapt, sedentarismul şi alimentaţia nu provoacă obezitate ci mai degrabă contribuie la agravarea acestei boli. De multe ori cauzele obezităţii sunt genetice, oamenii de ştiinţă identificând până în acest moment aproximativ 30 de gene care măresc într-o manieră moderată, (cu 10% până la 50% fiecare) riscul de obezitate.

O echipă de cercetători franco-elveţiano-britanică, ajutată de colaboratori ştiinţifici din întreaga Europă, a studiat rolul jucat de absenţa unui mic fragment din cromozomul 16 în apariţia unei forme severe de obezitate morbidă.

Iniţial asociată autismului şi retardării, această anomalie genetică, denumită ‘microştergere’ – pierderea unei părţi cromozomiale infime, a fost identificată prin studiul ADN-ului. Lipsa acestei părţi cromozomiale antrenează după sine suprimarea a 30 de gene diferite.

Oamenii de ştiinţă au studiat cazurile a 33 de pacienţi suferind de retardare, toţi fiind obezi. Pentru a afla dacă această anomalie genetică intervine şi în cazurile de obezitate comună, oamenii de ştiinţă au examinat şi ADN-ul a 16.000 de europeni de diferite greutăţi.

Printre aceştia au fost găsiţi 19 purtători ai acestei anomalii genetice la nivelul cromozomului 16. Toţi aceştia au început să fie supraponderali încă din timpul copilăriei, pentru a ajunge să fie obezi la vârsta adultă.

Conform oamenilor de ştiinţă, această anomalie cromozomială ce se manifestă cu o frecvenţă de 1/1.000 de oameni, explică aproximativ 1% din cazurile de obezitate comună şi 3% dintre cazurile de persoane supraponderale care au şi probleme de dezvoltare mentală. Însă purtătorii acestei gene întâmpină un risc de 50 de ori mai mare (de 5.000%) de a ajunge la stări de obezitate severă sau morbidă.

Acest studiu confirmă şi existenţa unei legături între obezitate şi unele maladii neuro-psihiatrice, prezentând argumente în favoarea ipotezei că şi obezitatea ar putea fi o maladie neuro-comportamentală.