UE vrea să limiteze vânzările online

0

În urmă cu 40 de ani se năştea Internetul şi deja de 20 de ani există “clichează şi cumpără”, cum spune un vechi slogan. Cu alte cuvinte, cumperi produsele în reţea de la vânzători fără chip, practic de toate, chiar şi la solduri.

Cu toate acestea, abundă şi înşelătoriile sau simple impedimente, mai ales în ceea ce priveşte achziţiile din străinătate, guvernate de legi naţionale diferite. Potrivit ultimelor date ale Comisiei Europene (CE), în Europa, 61% dintre comenzile online de la o ţară la alta nu se pot finaliza din diferite motive, informează Corriere della Sera în ediţia de miercuri.

Uneori, acest lucru este urmat de litigii fără sfârşit. Din acest motiv, CE intenţionează să facă ordine, rearmonizând diferitele directive comunitare privind drepturile consumatorilor, aprobate din anii ’80 încoace. Astfel, a fost iniţiată o consultare cu statele membre în UE, iar grupuri de experţi lucrează deja în acest sens. Se preconizează totodată să se stabilească limite legislative.

De exemplu, aşa cum protestează Greg Greeley, vicepreşedintele comercial al Amazon, într-un comentariu publicat marţi de cotidianul american The Wall Street Journal, se intenţionează marginalizarea din reţea a vânzătorilor pur “virtuali”, dorindu-se să li se impună acestora obligaţia de a avea mai întâi un magazin “real”, cu tejghea, casă de marcat şi vânzător, dacă vor să comercializeze ulterior produse pe Web.

Cum se va face acest lucru? “Regulile în curs de examinare de către Uniunea Europeană (UE) vor permite producătorilor de articole de uz cotidian, precum jucăriile sau produsele de bucătărie, să le ceară vânzătorilor lor cu amănuntul să deţină un magazin tradiţional iar în acesta să vândă o anumită cantitate din aceste produse, calculată în volum sau valoare.”

Greg Greeley este vicepreşedintele sectorului cu amănuntul al unuia dintre cei mai mari vânzători pur virtuali, “Amazon Europe”, colosul în măsură să-ţi expedieze acasă aproape orice carte tipărită vreodată în lume, chiar fără a dispune de o librărie “fizică”.
Din acest motiv, se crede îndreptăţit să spună că ceea ce face Bruxelles-ul este o formă de “discriminare”, o încercare de “a sufoca competiţia vânzătorilor online, oameni care muncesc din greu pentru a asigura eficienţa la preţuri mai scăzute”.

Există şi critici care avansează obiecţii “mai ideologice”, dacă se poate spune aşa: în opinia lui Jeremy Zimmermann, fondatorul unei asociaţii pentru apărarea libertăţilor digitale în UE, a limita vânzările online prin noi reguli “este eronať’ şi ar fi ca şi cum ai încerca să goleşti marea cu o linguriţă”.
Pe frontul opus, experţii Comisiei lămuresc că astăzi, consumatorul, nu producătorul, este cel insuficient protejat în reţea: dacă ai comandat un strălucitor ceas deşteptător electronic fabricat în Finlanda iar acasă te trezeşti că îţi ajunge un produs care lasă de dorit “made in China”, cui te adresezi să-ţi facă dreptate?

Şi dacă în locul unui acvariu de salon primeşti o cadă de staul? Pentru a spune ca Meglena Kuneva, comisarul pentru drepturile consumatorilor care şi-a încheiat mandatul, “consumatorii europeni merită ceva mai bun”.
Ipoteza “magazinului din cărămidă şi tencuială” mai mult sau mai puţin obligatoriu pentru cei care vor să vândă şi pe Internet, se numără efectiv printre cele pe care Bruxelles-ul le examinează în prezent. Mai există însă şi altele, iar consultările vor continua probabil pentru încă mult timp, aceasta şi pentru că întreg subiectul este extrem de complex în plan legislativ şi tehnico-administrativ.

Totodată, există enorme interese în joc, precizează Corriere della Sera. Tot potrivit datelor Bruxelles-ului, peste 150 de milioane de cetăţeni din ţările membre în UE au cumpărat o dată sau de mai multe ori un produs pe Internet, în ţara lor sau din străinătate, cifra de afaceri totală depăşind, în 2006, 106 miliarde de euro. O cifră ce nu este departe de cele ale giganticei pieţe americane şi care e concentrată mai ales pe 3 pieţe:

Marea Britanie (unde 57% dintre navigatorii pe Internet au achiziţionat bunuri sau servicii online în cursul ultimului an), Franţa (66%) şi Germania. În ceea ce priveşte Italia, aceasta se situează la mijloc între Grecia şi Portugalia: în 2008, 10% dintre consumatorii adulţi au făcut cel puţin o achiziţie online şi chiar la solduri.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.