Bechtel continuă construcţia autostrăzii şi speră să mai poată angaja personal

0

Reprezentanţii companiei Bechtel au anunţat luni (8 februarie 2010) în cadrul Comisiei de Dialog Social, că firma americană continuă construcţia autostrăzii Transilvanis, pe cei 10 kilometri între Turda şi Câmpia Turzii, iar în condiţiile în care se va asigura finanţare în acest an vor fi construiţi alţi 40 de kilometri şi se vor face noi angajări.

„Dacă finanţarea nu ar fi o problemă, am putea să terminăm cei 10 kilometri din secţiunea 2B şi, probabil, încă 38-40 kilometri în secţiunea 3C”, a declarat Bogdan Sgârcitu, director de comunicare. Reprezentantul companiei americane a adăugat că în momentul în care se va lucra şi pe alte secţiuni, numărul angajaţilor va creşte, precizând că anunţata disponibilizare colectivă a celor aproape 2.000 de salariaţi este „doar o intenţie”.

Bodan Zgârcitu a subliniat că Bechtel trebuie să primească nu doar cele circa 200 de milioane de euro datorate de guvern pentru lucrările efectuate până în prezent, ci şi să aibă siguranţa că vor exista bani şi pentru lucrările care urmează să fie executate în 2010. Reprezentanţii Bechtel şi ai sindicatelor s-au întâlnit, luni, în cadrul Comisiei de Dialog Social, cu prefectul Florin Stamatian, care a făcut apel către părţi să ajungă la o înţelegere prin care să evite disponibilizarea de personal.

„Suntem într-un punct în care continuă negocierile şi sperăm să primim veşti bune şi de la guvern”, a spus prefectul Florin Stamatian. Negocierile dintre conducerea Bechtel şi sindicalişti vor continua, miercuri, după ce o rundă de discuţii a avut loc şi luni, înainte de Comisia de Dialog Social. Compania americană Bechtel a anunţat, pe 3 februarie, sindicatul Transilvania din firmă că intenţionează să-i disponibilizeze pe toţi cei 1.933 de angajaţi pe care îi are în prezent.

Potrivit documentului înaintat sindicatului, conducerea Bechtel a anunţat că începând cu 5 martie vor fi făcute preavizele de concediere, iar după 20 de zile vor începe, potrivit prevederilor legale, concedierile efective. În acelaşi document, Bechtel motivează intenţia de concediere colectivă prin suma de 159,6 milioane de euro pe care compania americană o are de recuperat de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pentru lucrările efectuate până la începutul lunii decembrie 2009, precum şi a sumei de 130 de milioane de lei care reprezintă taxa pe valoarea adăugată.

De asemenea, sunt invocate o serie de nemulţumiri legate de faptul că nu sunt expropriate terenurile de pe traseul autostrăzii Transilvania şi de faptul că CNADNR nu a putut da asigurări pentru plata lucrărilor care vor fi efectuate în acest an. Ulterior, Bechtel a difuzat şi un comunicat în care îşi motivează intenţia. „În acest moment există obligaţii financiare importante către Proiectul Autostrada Transilvania care nu au fost onorate.

De asemenea, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale nu ne-a putut oferi informaţii despre fondurile disponibile în 2010 pentru plata lucrărilor ce vor fi executate în acest an”, se arată în comunicatul de presă al Bechtel. „Din păcate, lipsa plăţii ne afectează inevitabil fluxul de lichidităţi şi capacitatea de a planifica corect lucrările viitoare.

Pe de altă parte, CNADNR întâmpină şi alte dificultăţi, cum ar fi asigurarea accesului liber şi fără obstacole la suprafeţe de teren cu o întindere considerabilă, situate una în continuarea celeilate, în vederea efectuării lucrărilor de construcţie. Având în vedere toate aceste aspecte, trebuie să facem reduceri substanţiale în programul activităţilor de construcţie a autostrăzii.

Acest lucru înseamnă că volumul de lucru este insuficient pentru numărul actual de angajaţi ai proiectului şi suntem siliţi să luăm în considerare o posibilă concediere colectivă”, se mai arată în document. Reprezentanţii sindicatului de la Bechtel şi de la Cartel Alfa Cluj au anunţat greve şi blocări de drumuri în cazul în care nu se va ajunge la o înţelegere.

Preşedintele filialei Cluj a CNS Cartel Alfa, Grigore Pop, a declarat, la sfârşitul săptămânii trecute că n-o să accepte disponibilizările anunţate de Bechtel decât, eventual, în două situaţii: şomaj tehnic prin rotaţie sau 24 de salarii compensatorii şi bani pentru reconversie.
„Prima propunere e să nu se facă disponibilizări deloc, a doua propunere e şomajul tehnic prin rotaţie, iar a treia propunere -24 de salarii compensatorii şi fonduri pentru reconversia forţei de muncă, ca variantă ultimă şi cea mai defavorabilă”, a precizat Grigore Pop.

El a subliniat că, în cazul în care niciuna dintre cele trei propuneri nu va fi acceptată, cu garanţiile de rigoare, atunci vor fi declanşate mişcările de protest, inclusiv blocarea de drumuri. Preşedintele Cartel Alfa Cluj a mai spus că a cerut o întâlnire cu ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, dar nu a avut discuţii decât cu directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţioanle din România (CNADNR).
„I-am transmis of-urile noastre şi am cerut să ne transmită inclusiv cât este pierderea lunară a statului român, a contribuabilului român, dacă nu se continuă lucrarea la autostrada Transilvania”, a mai spus Grigore Pop.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.