Investiţii de peste 45 de milioane de euro pentru modernizarea aeroportului din Bacău

0

Modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu” din Bacău, investiţie evaluată la peste 45 de milioane de euro, va fi finalizată în 30 de luni, a declarat luni (8 februarie 2010) Adrian Ionaşcu, directorul general al companiei Blue Air, într-o conferinţă de presă care a marcat debutul lucrărilor la primul proiect de parteneriat public – privat contractat în domeniul infrastructurii publice din România.

Aeroportul băcăuan se află în proprietatea Consiliului Judeţean. Neavând resurse să îl doteze la nivelul standardelor mondiale în domeniu, instituţia a iniţiat, în anul 2008, cu asistenţă asigurată de un consorţiu format din compania de consultanţă Deloitte România, firma de avocatură Boştină&Asociaţii şi Institutul de proiectare în domeniul tehnologiei de aviaţie IPTANA Bucureşti, o licitaţie internaţională la care s-au înscris cinci firme europene.

Contractul de concesiune, câştigat de compania românească Blue Air, a fost semnat pe 19 ianuarie 2009, cu preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea, constituindu-se într-o premieră în domeniu în ţara noastră.
Un acord privind intrarea în vigoare a contractului trebuia parafat pe 19 iulie 2009, după încheierea tuturor formalităţilor legale. Din cauză că Blue Air nu a îndeplinit o condiţie obligatorie din document – constituirea unui cont tip „escrow” – părţile au ajuns în instanţă.

Pe 6 ianuarie 2010, Blue Air a depus banii în cont, iar la finele aceleiaşi luni s-a semnat şi acordul de intrare în vigoare operaţională a contractului de concesiune.
Odată cu preluarea aeroportului băcăuan de către Blue Aero, firmă având capital sută la sută Blue Air, special înfiinţată pentru derularea programului de investiţii şi operare pe perioada concesiunii, Regia Autonomă Aeroportul Internaţional Bacău se transformă într-o instituţie a cărei sarcină va fi doar să monitorizeze, economic şi juridic, clauzele contractului de concesionare.

Blue Aero a preluat 40 de salariaţi ai Regiei băcăuane, care se adăuga unui număr de 20 de angajaţi de la Blue Air, acestora urmând a li se mai alătura încă 20 de persoane, care vor fi selecţionate în urma unui concurs public.
„Din totalul de 45 de milioane de euro care vor fi investiţi în următorii 2 ani, peste 20 de milioane de euro vor fi utilizate în refacerea pistei principale de decolare-aterizare, aceasta urmând a fi adusă la o capacitate portantă de 65 de PCN, indicator superior normelor internaţionale actuale, astfel încât, la Bacău, să poată ateriza orice aeronavă operaţională în lume”, a declarat Răzvan Ristea, administrator Blue Aero.

Potrivit acestuia, proiectul mai prevede construirea unui nou terminal cu o capacitate operaţională de minim 450 de pasageri pe oră, dotarea cu instalaţii de iluminat conform CAT II, refacerea căilor de rulare pentru a facilita dezvoltarea viitoare a traficului aerian, extinderea platformei în vederea asigurării spaţiilor de parcare a aeronavelor şi operarea la sol a acestora, facilităţi şi utilităţi PSI, dar şi pentru transporturile Cargo, realizarea unui nou turn de control al traficului aerian.

Proiectul mai presupune şi consolidarea reţelei de drumuri interne în suprafaţă de 204.000 mp a Aeroportului băcăuan, precum şi realizarea unei parcări de 6.500 mp în zona publică. Un spaţiu hotelier destinat cazării pasagerilor aflaţi în trafic va completa programul de lucrări prevăzute în contractul de concesiune.
„Începerea derulării Contractului de concesiune de lucrări publice privind modernizarea şi operarea Aeroportului internaţional ‘George Enescu’ pune România pe harta europeană a importantelor contracte de parteneriat public-privat în domeniul infrastructurii de transport aerian”, a declarat George Mucibabici, preşedintele Deloitte România, consultantul proiectului.

El a precizat că implicarea activă a sectorului public în proiecte de infrastructură devine, în condiţiile crizei economice, care a restrâns fondurile guvernamentale, „nu doar o opţiune, ci o condiţie necesară pentru revigorarea economică”. George Mucibabici a salutat „interesul tot mai mare exprimat în acest sens de Guvernul României în ultima perioadă”, precum „iniţiativa autorităţilor locale de a porni un asemenea proiect, în ciuda asperităţilor existente încă în legislaţia românească”.

Preşedintele Consiliului Judeţean Bacău, Dragoş Benea, argumentând decizia instituţiei de a încheia un asemenea contract de concesiune, a apelat la o formulă sugestivă spunând că „un kilometru de pistă de aeroport este, în prezent, în România, mai utilă decât o sută de kilometri de autostradă care nu duc nicăieri”.
În context, oficialul băcăuan mai precizează că „parteneriatul cu Blue Air se doreşte o contribuţie la integrarea mai rapidă a judeţului în familia regiunilor europene, precum şi o premisă de punere în valoare a resurselor economice şi turistice de care dispune, transportul aerian dezvoltat în zonă asigurând, în mod cert, o adevărată arteră către marea piaţă internaţională”.

Bacău este, în prezent, a doua bază de operare internă, după Bucureşti, a Blue Air. „Este o locaţie strategică pentru compania noastră”, susţine Adrian Ionaşcu, directorul general al Blue Air. Compania operează, în prezent, de pe Aeroportul „George Enescu” din Bacău curse către Londra, Milano, Roma, Torino şi Bologna, urmând să includă şi curse către Dublin şi Florenţa.

Aeroportul internaţional „George Enescu” din Bacău a atins în 2009 un flux de peste 250.000 de călători, adică de peste 6,5 ori mai mult ca în urmă cu cinci ani.
Blue Air, prima companie de „smart flyind” din România operează în prezent zboruri către 12 ţări din Uniunea Europeană.
Ca direcţie strategică pentru 2010, compania, care are, la acestă dată, operaţional nouă aeronave Boeing, dintre care 3 „new generation”, şi 2 avioane de tip SAAB 340, vizează pentru 2010 consolidarea reţelei de zboruri de călători, intenţionând să deschidă două noi baze de operare, la Sibiu şi în Larnaca, Cipru, concomitent cu începerea aplicării unui program de înnoire a flotei cu avioane de tip Boeing 737, seria 800 şi din 2012 , seria 900.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.