Harta comerţului mondial suferă modificări

0

Dintr-o analiză a agenţiei guvernamentale britanice UK Trade and Investment (UKTI) rezultă că în anii care urmează companiile ar putea descoperi oportunităţi de export mai mari în ţări precum Libia sau India decât în ţări până acum favorite, precum Germania sau Franţa.

România, pe locul şapte, este singurul membru al UE din topul celor 10, ca oportunităţi pentru perioada 2012-2014. Potrivit unui expert, “Mexicul, Libia şi România sunt ţări dificile pentru afaceri, însă ele cresc cu succes’, îl citează ziarul britanic Financial Times.
Studiul realizat la comanda agenţiei britanice mai sus amintite, al cărei domeniu este promovarea exporturilor, oferă Marii Britanii o privire surprinzătoare asupra direcţiilor către care ar trebui să-şi concentreze atenţia, în condiţiile în care criza financiară dă peste cap comerţul mondial.

Studiul indică faptul că pentru ţările dezvoltate urmează ani de creştere lentă, în timp ce ţările emergente, cu resurse naturale şi populaţii în creştere rapidă, trebuie să vină în întâmpinarea unei cereri în ascensiune. Analiza, realizată la cererea UKTI de Şcoala de Afaceri (Business School) a universităţii din Leeds, a fost elaborată pe baza datelor FMI referitoare la 52 de ţări.

Între 2005 şi 2007, ţările care ofereau exportatorilor britanici cele mai bune oportunităţi erau în mare parte parteneri comerciali tradiţionali precum SUA, Germania, Belgia sau China, ultima pe locul nouă. Între 2012 şi 2014, se preconizează că pe primele trei locuri vor fi China, SUA şi India, urmate de Libia, Ucraina şi Rusia. România, pe locul 7, este singurul membru al UE din topul celor zece, în timp ce Suedia este singura ţară vest-europeană din topul 20. Belgia se mută de pe locul patru pe locul 44.

Towne Lifting and Testing (TLT), o companie de familie din Hull, se numără printre cele mici în contextul pieţei britanice, însă ea joacă pe picior mare în Libia. După cinci ani petrecuţi ca subcontractor al unei companii britanice, TLT caută acum să-şi stabilească un birou permanent în Libia, cu personal de acolo.
TLT a desfăşurat pentru prima oară activităţi în Libia atunci când firma Lloyd’s Register, care se ocupă cu asigurarea navelor şi a altor active, i-a cerut să inspecteze şi să testeze instalaţiile de petrol şi gaz de acolo.

Firma britanică, furnizoare de echipament de ridicare şi ancorare, a obţinut un contract cu compania naţională de petrol din Libia. Chris Towne, director executiv al companiei TLT, declara că firma sa nu s-a lovit de probleme culturale, angajaţii săi respectând regulile locale, de exemplu cele legate de băutură şi femei. Towne afirma că Libia este atractivă pentru că nicio altă companie străină nu domina piaţa locală, deşi au venit mai multe firme acolo.

Libia este responsabilă de cinci la sută din cifra de afaceri de 5 milioane de lire a companiei, el sperând să se ajungă la 15 procente. Adam Cross, de la centrul pentru afaceri internaţionale al universităţii Leeds, afirma că UKTI le-a cerut să studieze unde există pe viitor oportunităţi de creştere pentru exporturi. Rezultatele au fost surprinzătoare. Despre China şi India se ştia de ceva vreme, însă celelalte locuri sunt abia emergente.

‘Mexic, Libia şi România sunt ţări dificile pentru afaceri, însă ele cresc cu succes’, spunea Cross şi adăuga: ‘Uitaţi-vă la Nigeria, o ţară bogată în resurse, de 140 de milioane de locuitori. Dacă îi poţi ameliora instituţiile, ea s-ar putea dezvolta foarte repede’. Studiul nu a luat în considerare volumul comercial, care urmează să rămână mai ridicat timp de mulţi ani de exemplu în cazul comerţului cu vecini precum Franţa, ci doar oportunităţile de creştere.

Cross avertiza că activitatea poate fi dificilă în multe ţări, unde corupţia şi contrafacerea sunt în floare. Accentul este pus însă de studiu pe creştere, ţările scoase în evidenţă tinzând să aibă o creştere mare a populaţiei şi o multitudine de bunuri de export.
Profesorul Peter Buckley, autorul editorialului, crede că inclusiv cel mai experimentat observator al cursului afacerilor ar ridica mirat din sprâncene la ideea unui Egipt sau Pakistan care ar putea să devină o atracţie mai mare pentru Marea Britanie decât, de exemplu, Canada sau Arabia Saudită.

Studiul, purtând titlul Global Market Attractiveness Post „Credit Crunch” (Atractivitatea Pieţei Globale în Perioda Post Criză Financiară), i-a clasificat pe cei 52 de parteneri comerciali principali cu ajutorul unui index bazat pe date de la FMI referitor la PIB-ul din trecut şi cel preconizat, nivelurile de creştere ale parităţii puterii de cumpărare şi cota deţinută de aceste ţări în exportul britanic.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.