Scut antirachetă în România: Rusia este nevoită să-şi păstreze pulberea uscată

2

Rusia este nevoită să-şi păstreze pulberea uscată. Planurile Pentagonului de a desfăşura elemente ale scutului antirachetă în România nu lasă loc de îndoială.

Experţii militari nu exclud faptul că ar putea fi pus în pericol însuşi procesul de dezarmare nucleară, în particular stagnând adoptarea noului Tratat de limitare a armelor strategice ofensive (START-2), relatează într-un comentariu difuzat vineri dimineaţă postul de radio Golos Rossii.

Oficialii americani şi ai NATO nu văd însă probleme în această privinţă. Din punctul lor de vedere, noul tratat privind armele strategice şi desfăşurarea scutului antirachetă al SUA în Europa sunt două probleme distincte, fără vreo legătură. Dar experţii ruşi sunt de altă părere. Potrivit acestora, decizia SUA de a instala interceptoare de rachete în România reprezintă o încălcare flagrantă a actului fundamental ‘Rusia-NATO’.

Încă în 1997, Alianţa a promis să nu desfăşoare pe teritoriul noilor săi membri arme suplimentare. În plus, există pericole şi caracteristici tehnologice care nu pot fi ignorate de specialişti – se menţionează în comentariul postului de radio public rus.
Potrivit experţilor citaţi de Golos Rossii, lansarea unei rachete americane de pe teritoriul României ar putea fi percepută de mijloacele de avertizare ale Rusiei drept atac şi ar provoca declanşarea butonului ‘Pericoľ, ceea ce va conduce automat la represalii.

Cu toate acestea, potrivit ziariştilor ruşi, armata SUA insistă asupra imposibilităţii unei astfel de confuzii, întrucât, argumentează aceasta, Rusia nu dispune de rachete cu rază medie de acţiune. Acest tip de rachete este dezvoltat în prezent de Iran. Însă, după cum susţin experţii ruşi, interceptoarele de rachete americane ce ar urma să fie desfăşurate în România vor putea să doboare în curând nu doar rachete iraniene cu rază medie de acţiune, ci şi rachete balistice intercontinentale ruseşti.

Planul de modernizare a interceptoarelor de rachete ce vor fi amplasate în România (SM-3) prevede îmbunătăţirea semnificativă a performanţei lor. Pentru orientarea lor în regiune este necesară o staţie-radar. Rusia a oferit SUA radarele sale, dar americanii nu sunt dispuşi la o astfel de cooperare. Pe site-ul Pentagonului se afirmă diplomatic că SUA sunt gata să utilieze datele radarelor ruseşti, dar nu doresc să depindă exclusiv de ele.

Vladimir Evseev, expert la Centrul pentru securitate internaţională din Moscova (IMEMO), consideră că ‘SUA nu percep Rusia ca pe un partener egaľ. Acesta ar explica, în opinia sa, că Moscova a fost pusă în faţa faptului împlinit în ceea ce priveşte amplasarea elementelor sistemului antirachetă american în România. Dacă şi-ar fi dorit o cooperare reală, bazată pe încredere, SUA ar fi consultat în prealabil în această privinţă autorităţile ruse, mai crede el.

Mai mult, în ciuda retoricii despre ‘resetare’, Evseev susţine că în ultimele luni se remarcă o degradare evidentă a relaţiilor ruso-americane. Mai întâi, Washingtonul a decis să implementeze baterii de rachete Patriot în Polonia şi Bulgaria, iar apoi a anunţat instalarea până în 2015 a unor interceptoare de rachete în România, mai spune el.
Deciziile SUA intervin în contextul în care negocierile pentru START-2 nu s-au finalizat.

‘Anunţul Bucureştiului şi apoi al Washingtonului privind instalarea interceptoarelor a fost un gest lipsit de logică’, a apreciat expertul citat, adăugând că SUA au manifestat o atitudine destul de dură şi în timpul recentei Conferinţe pe probleme de securitate de la Munchen, respingând propunerile Rusiei de a încheia un nou pact de securitate europeană.

AstfeĘ în opinia lui Evseev, declaraţiile preşedintelui american Barack Obama despre ‘relansarea’ relaţiilor cu Rusia au avut mai mult un caracter informaţional decât un conţinut real.
În spiritul vremurilor de odinioară, Golos Rossii informează că instalarea de interceptoare antirachetă în România este considerată de întreaga societate rusă un pas neprietenos din partea SUA.

În ciuda asigurărilor ambasadorului american la Moscova, John Beyrle, potrivit căruia dialogul dedicat problemelor legate de sistemul antirachetă nu a fost întrerupt între SUA şi Rusia, purtătorul de cuvânt al NATO, James Appathurai, a declarat joi tranşant că înţelegerile între SUA şi România privind desfăşurarea SM-3 constituie o problemă bilaterală. Astfel ţările terţe sunt rugate să nu-şi facă griji, concluzionează postul de radio citat.

loading...
Citește și
2 Comentarii
  1. MR spune

    America, prin Organizaţia Atlanticului de Nord, are posibilitatea să-şi constuiească prieteni noi influenţi cu putere decizională consistentă în faţa pericolelor noi apărute vis-a-vis de noul flagel al terorismului religios musulman. Nu trebuie decât să ne aruncăm atenţia şi să deducem că cele doua ţări, SUA şi Rusia, sunt lovite de flagelul terorist direct în propriul orgoliu şi teritoriu, amândoua ţări fiind adânc rănite. Să nu uităm că Rusia, prin extremiştii musulmani ceceni, a suferit enorm, iar aceştia au primit ajutor din vastul teritoriul islamist de peste mări şi ţări. Poate vă aduceţi aminte de TEATRUL DIN MOSCOVA, ŞCOALA DIN BESLAN etc, dar şi cazul Americii prin 11 SEPTEMBRIE, poate fi poziţionat pe aceeaşi problemă structurală. După părerea multor analişti militari şi politici, America trebuia să facă această mişcare imediat după denaturabilul incident din 11 septembrie, atunci când Rusia se opunea cu vehemenţă următoarelor mişcări pe teatrele de operare, unde America şi aliaţii ei se chinuiau să facă faţă valului de teroare impus de acest asimetric război. Să nu uităm că lumea de astăzi diferă mult faţă de ce a fost cu 25 de ani în urmă şi că redirecţionarea scutului antirachetă este benefic politicii şi strategiei de apărare a Rusiei, deoarece nu va mai fi nevoie să-şi redeschidă doctrine şi ideologii de apărare cît şi noi procente din PIB-ul naţional pentru contracararea acestui scut. Este clar că Rusia merge pe o direcţie politică asemănătoare celei occidentale unde pluripartidismul, separaţia puterilor în stat, drepturile omului, libera exprimare etc sunt rădăcini ale democraţiei moderne, ca atare între cele doua state SUA şi Rusia nu trebuie să existe temeri cu privinţă la ameninţări de genul scuturilor antirachetă, când de fapt cei doi actori statali nu deţin neconcordanţe şi nemulţumiri majore.
    În afară de aceste substanţiale mişcări pe tabla de şah a geopoliticii regionale şi internaţionale ambele state, SUA şi Rusia, prin această mişcare a WDC-ului, relinişteşte spiritele şi presupunerile Moscovei de nu se simţi ameninţată. Trebuie să avem în vedere că o pace mondială se construieşte precum o casă, cărămidă cu cărămidă, adică concesii şi reconcilieri de fiecare parte, dar mai presus rămăne conjunctura actuală unde terorismul practicat de facţiunile musulmane, dar şi de unele state naţiune precum Iranul, care nu permite specialiştilor în domenii internaţionali să fie controlaţi în ce priveşte uraniul îmbogăţit etc. Iranul trebuie să înţeleagă că nu poate să se încadreze în rândul societăţilor internaţionale, vis-a-vis de programele nucleare, decât în forma unanim acceptată de regulile jocului internaţional, sub tutela dezvoltării unei adevărate şi viabile democraţii, benefică naţiunii şi nu dictaturii de orice fel ar fie ea.
    După cele spuse aici, în următoarea etapă, trebuie iniţiate acţiuni de lămurire a Moscovei, că acest scut antirachetă, dar şi extinderea NATO către est, nu sunt manevre periculoase, dăunătoare şi ostile Rusiei şi că uşile Alianţei Nord Atlantice sunt deschise şi pentru acest stat bicontinental.

  2. MR spune

    Scutul antirachetă aduce motivaţia că regiunea Mării Negre este în cărţi. Problema atârnă a fi veche pe agenda statelor naţiune regionale; în acelaşi timp este de remarcat noua politică a WDC-ului de a găsi în Moscova un eventual partener strategic, redirecţionându-şi vechiul sistem al scutului în direcţia formei actuale. Mai mult ca sigur, strategii militari americani l-au informat pe respectabilul Preşedinte SUA că dintr-un vechi duşman poţi face un potenţial aliat cu influenţe şi valenţe regionale substanţiale în rezolvarea PUROIULUI iranian, în urma acestei decizii. În fond, geopolitica regională apropie WDC-ul de Moscova, având în vedere că aceste două vechi rivale se situează într-un areal de timp diferit faţă de perioada bipolarităţii; ca atare, pentru ambele state cu putere decizională multidimensională le-ar prinde bine o apropiere comună în planurile geopoliticii militare mondiale.
    Ne aflăm în anul 2010; la ora actuală, conjunctura problemelor politice internaţionale diferă total de anii în care cele două blocuri militare VEST-EST îşi desfăşurau diplomaţia influenţelor pe vastul areal militar mondial, deci o minte luminată coagulează potenţialul de câştig pentru ambele părţi (prin această redirecţionare a sistemului antirachetă) în cazul unei bune înţelegeri şi, de ce nu, un parteneriat economico-militar. Deci, dragii mei, după părerea mea, judecând din prisma conjuncturii actuale şi a pericolului iranian, America, prin Organizaţia Atlanticului de Nord, are posibilitatea să-şi constuiească prieteni noi influenţi cu putere decizională consistentă în faţa pericolelor noi apărute vis-a-vis de noul flagel al terorismului religios musulman. Nu trebuie decât să ne aruncăm atenţia şi să deducem că cele doua ţări, SUA şi Rusia, sunt lovite de flagelul terorist direct în propriul orgoliu şi teritoriu, amândoua ţări fiind adânc rănite. Să nu uităm că Rusia, prin extremiştii musulmani ceceni, a suferit enorm, iar aceştia au primit ajutor din vastul teritoriul islamist de peste mări şi ţări. Poate vă aduceţi aminte de TEATRUL DIN MOSCOVA, ŞCOALA DIN BESLAN etc, dar şi cazul Americii prin 11 SEPTEMBRIE, poate fi poziţionat pe aceeaşi problemă structurală. După părerea multor analişti militari şi politici, America trebuia să facă această mişcare imediat după denaturabilul incident din 11 septembrie, atunci când Rusia se opunea cu vehemenţă următoarelor mişcări pe teatrele de operare, unde America şi aliaţii ei se chinuiau să facă faţă valului de teroare impus de acest asimetric război. Să nu uităm că lumea de astăzi diferă mult faţă de ce a fost cu 25 de ani în urmă şi că redirecţionarea scutului antirachetă este benefic politicii şi strategiei de apărare a Rusiei, deoarece nu va mai fi nevoie să-şi redeschidă doctrine şi ideologii de apărare cît şi noi procente din PIB-ul naţional pentru contracararea acestui scut. Este clar că Rusia merge pe o direcţie politică asemănătoare celei occidentale unde pluripartidismul, separaţia puterilor în stat, drepturile omului, libera exprimare etc sunt rădăcini ale democraţiei moderne, ca atare între cele doua state SUA şi Rusia nu trebuie să existe temeri cu privinţă la ameninţări de genul scuturilor antirachetă, când de fapt cei doi actori statali nu deţin neconcordanţe şi nemulţumiri majore.
    În afară de aceste substanţiale mişcări pe tabla de şah a geopoliticii regionale şi internaţionale ambele state, SUA şi Rusia, prin această mişcare a WDC-ului, relinişteşte spiritele şi presupunerile Moscovei de nu se simţi ameninţată. Trebuie să avem în vedere că o pace mondială se construieşte precum o casă, cărămidă cu cărămidă, adică concesii şi reconcilieri de fiecare parte, dar mai presus rămăne conjunctura actuală unde terorismul practicat de facţiunile musulmane, dar şi de unele state naţiune precum Iranul, care nu permite specialiştilor în domenii internaţionali să fie controlaţi în ce priveşte uraniul îmbogăţit etc. Iranul trebuie să înţeleagă că nu poate să se încadreze în rândul societăţilor internaţionale, vis-a-vis de programele nucleare, decât în forma unanim acceptată de regulile jocului internaţional, sub tutela dezvoltării unei adevărate şi viabile democraţii, benefică naţiunii şi nu dictaturii de orice fel ar fie ea.
    După cele spuse aici, în următoarea etapă, trebuie iniţiate acţiuni de lămurire a Moscovei, că acest scut antirachetă, dar şi extinderea NATO către est, nu sunt manevre periculoase, dăunătoare şi ostile Rusiei şi că uşile Alianţei Nord Atlantice sunt deschise şi pentru acest stat bicontinental.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.