Ultimul trimestru din 2009 confirmă un an de criză în România

0 10
Piaţa românească a bunurilor de folosinţă îndelungată a ajuns la 442 milioane de euro în trimestrul 4 din 2009, în scădere cu 43,2 la sută faţă de aceeaşi perioadă din 2008, confirmând că 2009 a fost un an de criză, se arată într-un comunicat GfK.

Pe ansamblu, vânzările în 2009 au fost cu 42,6 la sută mai slabe decât în anul precedent. Piaţa totală a bunurilor monitorizate în cadrul raportului GfK Temax a fost de 422 milioane de euro în trimestrul 4 al anului trecut. Valoarea pentru întreg anul 2009 a fost de 1,422 miliarde euro.
Vânzările din sezonul de iarnă nu au atenuat imaginea de criză, înregistrându-se un declin de 43,2 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. În total, anul 2009 a fost cu 42,6 la sută mai slab decât 2008.

Sectoarele electrocasnicelor mici şi telecomunicaţiilor au scăzut cu 23,6 la sută, respectiv 30,1 la sută în 2009. Vânzările de electrocasnice mari au fost mai slabe în ultima parte a anului decât în trimestrul 3, dar, comparativ cu 2008, vânzările au scăzut cu 37,3 la sută. Electronicele de larg consum au scăzut, de asemenea, cu 42,2 la sută, în timp ce sectorul foto a înregistrat o descreştere de 45,4 la sută în 2009. Sectoarele IT şi de echipamente de birou au avut cea mai slabă performanţă, deoarece au scăzut cu 51,6 la sută şi, respectiv, 53,8 la sută.

În comparaţie cu 2008, sectorul electrocasnicelor mici (aspiratoare, fiare de călcat, aparate de bărbierit, de epilat etc.) a scăzut cu 23,6 la sută, ajungând la 71 milioane de euro. Chiar dacă trimestrul 4 a înregistrat o scădere de 24,7 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vânzări, de 20 milioane de euro.

Pe parcursul ultimului trimestru, vânzările acestui segment au crescut substanţial în decembrie 2009 datorită sărbătorilor de iarnă. Chiar şi aşa, criza financiară şi-a pus amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mică în comparaţie cu aceeaşi lună a anului anterior. Cel mai mare grup de produse – aspiratoarele – a fost cel mai afectat în 2009, în special în trimestrul 2.

Acesta este, de altfel, motivul pentru care acest trimestru a fost cea mai slabă perioadă a anului. Categoria aparatelor electrice de bărbierit şi epilat a suferit mult în acest an, urmată de cea a fiarelor de călcat. În trimestrul al patrulea din 2009, piaţa de telecomunicaţii a scăzut cu 33,7 la sută comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingând o valoare de 73 milioane de euro.

Datorită sărbătorilor de Crăciun care influenţează oamenii să cumpere cadouri pentru ei sau pentru ceilalţi, în ultimul trimestru s-a înregistrat o creştere de 20 la sută faţă de trimestrul anterior. În 2009, piaţa electrocasnicelor mari a scăzut cu 37 la sută de la an la an, pentru a realiza o cifră de afaceri totală de 334 milioane euro.

Pe o piaţă în descreştere în ceea ce priveşte cererea consumatorilor şi fără o erodare vizibilă de preţ, provocarea pentru a ajunge la o mai bună performanţă de vânzări a fost sprijinită pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele.
Chiar şi evoluţiile mai satisfăcătoare pe segmentele mai puţin afectate de tendinţa negativă, cum ar fi aparatele încastrabile, nu au reuşit să salveze întregul sector de la o scădere abruptă.

Pe fondul agravării condiţiilor economice, în 2009, preferinţele consumatorilor s-au îndreptat spre produse cu caracteristici tehnice mai puţin avansate. Acest lucru a fost, de asemenea, o barieră în generarea de valoare suplimentară pe piaţă.
Încheind un an de criză plin de provocări, ultimele evoluţii din sectorul electronice nu au modificat în mod semnificativ imaginea de ansamblu construită de-a lungul anului 2009 prin intermediul unei slabe performanţe a vânzărilor.

Bazat pe rate omogene de declin pe tot parcursul anului, 2009 a ajuns la doar 60 la sută din valoarea vânzărilor de bunuri electronice de larg consum realizate în 2008.
Cu toate acestea, vânzările din perioada Crăciunului au transformat sectorul Consumer Electronics în cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate în cadrul GfK Temax.

Vânzările din ultimul trimestru al anului 2009 au totalizat 93 milioane de euro, indicând un salt de 66 la sută, în comparaţie cu trimestrul precedent. În decembrie 2009, preferinţele consumatorului s-au îndreptat către două categorii principale de produse – TV/Audio şi segmentul de jocuri. În ceea ce priveşte consolele video, acestea au fost cel mai dinamic produs al sezonului.

Ajungând aproape la valoarea vânzărilor din decembrie 2008, consolele video au performat în decembrie 2009 cu vânzări de două ori mai mari decât în luna precedentă. În mod remarcabil, consolele video au înregistrat cea mai mică scădere în cadrul sectorului de produse electronice, comparând un an de expansiune 2008 cu un an de criză 2009.

Comparativ cu decembrie 2008, vânzările de TV/Audio au scăzut cu 30 la sută. Totuşi, pentru aceste produse – televizoarele plasmă şi LCD, sistemele audio şi home cinema şi media playerele portabile – comparaţia cu noiembrie 2009 arată că valoarea vânzărilor aproape s-a dublat în decembrie 2009.
În special, vânzările de televizoare plasmă şi LCD – principalul motor de pe piaţă, au fost susţinute de-a lungul anului prin promoţii ale retailerilor şi ale producătorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scăderea de preţ cea mai masivă în rândul bunurilor CE.

Caracterizate de scăderi ale vânzărilor în sezonul de vară, camerele foto digitale au avut dificultăţi în a stabili un trend de creştere semnificativ în trimestrele următoare. Valoarea maximă înregistrată în ultimele trei trimestre ale lui 2009 a fost de 9 milioane de euro, conturând imaginea unui an cu multe provocări pentru aceste produse, în termeni de performanţă a vânzărilor.

Sectorul foto a înregistrat o scădere de 45 la sută de la an la an, în principal din cauza slabelor evoluţii ale segmentului compact. Ramele foto digitale şi camerele SLR s-au bucurat de evoluţii pozitive pe parcursul anului, însă nu îndeajuns pentru a evita un trend puternic negativ. Vânzările de Crăciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achiziţiilor pentru aceasta tehnologie a crescut cu mai mult de patru ori în decembrie 2009, comparativ cu luna precedentă a aceluiaşi an.

Vânzările în segmentul IT au crescut cu aproape 40 la sută în trimestrul 4 din 2009, faţă de performanţa atinsă în trimestrul anterior, dar a scăzut cu 53,5 la sută comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut. Cu toate că sectorul IT a continuat să înregistreze o rată de creştere negativă, ultimul trimestru din 2009 a ajuns la cea mai mare valoare a bunurilor monitorizate de GfK Temax, respectiv 120 milioane euro.

În ciuda faptului că sărbătorile de iarnă au contribuit la creşterea vânzărilor, scăderea puterii de cumpărare a provocat scăderea vânzărilor în valoare, în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Echipamentele de birou au înregistrat o creştere de 30 la sută în al patrulea trimestru al anului trecut, comparativ cu al treilea trimestru din 2009, atingând 13 milioane euro.

Comparativ cu acelaşi trimestru al anului 2008, imprimantele şi multifuncţionalele arată o creştere negativă de 55,4 la sută. Scăderea bruscă a fost cauzată în principal de vânzări scăzute în sectorul B2B şi de indicatorul scăzut de încredere al consumatorilor. Studiul GfK Temax România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK Temax este publicat la nivel internaţional.

Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Grupul GfK este numărul patru mondial în clasamentul companiilor de cercetare de piaţă. Activităţile sale acoperă trei divizii: Custom Research, Retail and Technology şi Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajaţi şi 115 subsidiare situate în peste 100 de ţări.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.