Danemarca conduce în cursa ţărilor europene pentru trecerea la maşini electrice

0

Europa se confruntă cu o competiţie aprinsă între statele sale pentru trecerea la maşini electrice, fiecare ţară avansând propriile planuri pentru viitorul acestei industrii, în încercarea de a depăşi alte ţări la capitolul protecţie a mediului, notează într-un editorial publicaţia americană Time.

Spre exemplu, Spania îşi doreşte să aibă pe drumurile sale 1 milion de maşini electrice sau de hibrizi până în 2014. Marea Britanie încearcă să convingă producătorul japonez Nissan să facă din fabrica de la Sunderland baza europeană pentru modeul său electric Leaf, şi să aibă 25.000 de staţii de alimentare a modelelor electrice până în 2015.

La rândul său, Franţa a investit fonduri importante în construirea unei reţele, la nivel naţional, de staţii de alimentare, în timp ce Portugalia îşi doreşte să devină una din primele pieţe pentru modelele electrice Renault-Nissan, în 2011. Sunt aceste planuri fezabile? Renault pare să conducă în cursa amintită, intenţionând să scoată patru modele pentru producţia de masă în 2011 şi 2012.

Există apoi problema unui standard universal de alimentare, în condiţiile în care ţările europene trebuie să se pună de acord asupra unei prize standard, proces care ar putea dura ani de zile. De asemenea, unii analişti îşi pun încă problema dacă va exista o cerere suficientă pentru astfel de vehicole electrice şi dacă guvernele vor oferi suficiente stimulente financiare pentru a face aceste maşini atractive pentru cumpărători.

O ţară pare însă mai bine pregătită decât altele. Este vorba despre Danemarca, unde cea mai mare companie energetică a încheiat un parteneriat cu o companie din California, Better Place, pentru a construi o reţea naţională de alimentare a maşinilor electrice, alcătuită din sute de puncte de încărcare a bateriilor cu care funcţionează aceste maşini.

La fel de important, guvernul de la Copenhaga sprijină în mod puternic proiectul. La sfârşitul anului trecut, executivul danez a promis să nu impună taxa de înmatriculare normală de 180% maşinilor electrice până în 2012 – o scutire de taxe de cel puţin 40.000 dolari pentru primii cumpărători – şi să ofere locuri de parcare gratis pentru modelele electrice în centrul Copenhagăi. De asemenea, compania a semnat un acord cu Renault pentru furnizarea a 100.000 de maşini – noul model ZE Fluence — către Danemarca şi Israel până în 2016.

Jens Moberg, directorul de la Better Place Denmark, susţine că intenţionează să vadă primele maşini electrice pe drumurile din Danemarca până în a doua jumătate a lui 2011, urmând ca într-un an numărul acestora să ajungă la câteva mii, iar până în 2020 să existe mai multe maşini electrice în Danemarca decât cele cu motor cu combustie internă.

Pe de altă parte, şansele ca proiectul să eşueze sunt mari. Deja Better Place are probleme cu Renault pe marginea promisiunilor exceptării de la plata impozitelor promise de Danemarca. Anul trecut, fost ministru danez pentru climă şi energie, Connie Hedegaard, a sugerat că guvernul ar putea extinde exceptarea de la plata impozitelor pentru înregistrarea modelelor electrice până în 2015, însă câteva luni mai târziu o decizie în acest sens încă aştepta să fie luată.

Pe de altă parte, noul ministru danez al climei şi energiei, a promis să rezolve rapid problema. La această problemă se adaugă faptul că reţeaua de alimentare este extrem de scumpă de construit, în condiţiile în care, potrivit Better Place, costul construirii unei singure staţii de alimentare este de aproximativ 500.000 de dolari.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.