Lobbyul dronelor din industria europeană de armament

0

Industria europeană de armament, în frunte cu concernul EADS, face lobby pentru acceptarea avioanelor fără pilot inclusiv în spaţiul aerian civil. Campania a început joi, 11 februarie, iar vineri, 12 februarie, poliţia britanică a şi anunţat prima arestare a unui suspect cu ajutorul unei drone, scrie pagina de web a ORF.

Agenţia Europeană de Apărare a comandat joia trecută un studiu prin care urmează să fie ‘demonstrat că prin comunicarea prin satelit devine posibilă introducerea de UAV (Unmanned Aerial Vehicles – avioane fără pilot) în spaţiul aerian civiľ.
Dat fiind că acel consorţiu căruia i s-a încredinţat studiul este format din două subsidiare ale concernului EADS, este foarte probabil că această ‘demonstraţie poate fi făcută’.

Problema esenţială este comunicarea, care în spaţiul aerian civil se desfăşoară pe sistem complet analogic, ‘routing-uľ întregii circulaţii aeriene funcţionând exclusiv pe frecvenţă VHF, de la care UAV-urile sunt excluse. Din acest motiv, toate spaţiile aeriene civile de deasupra Europei sunt închise pentru avioanele robot. EADS şi Agenţia Europeană de Apărare vor însă ca acest lucru să se schimbe.

În cadrul proiectului INDECT, destinat punerii la punct a unui sistem poliţienesc de informaţii în timp real şi finanţat de UE, dronele joacă un rol central. EADS are în program aparatura necesară şi anume şase tipuri de drone şi trei prototipuri, unul chiar cu un design Stealth.
Pentru utilizarea în domeniul civil sunt avute în vedere drona tactică EADS cu numele francez de proiect “Drone de Renseignement Au Contact” (DRAC – Dronă pentru Culegere de Informaţii la Contact) şi modelul Harfang, produs în colaborare cu compania israeliană Israel Aeronautic Industries.

Modelul Harfang este folosit din 2008 de armata franceză pentru misiuni de strângere de informaţii şi dispune de legătură la satelit, senzori optici şi radar. Harfang, la care fiecare unitate este formată din trei drone şi două staţii terestre, poate totodată trimite date ‘către structuri de comandă naţionale ca şi către structuri internaţionale comune’, în timp real.

Sistemul de mici drone DRAC, format din două aparate de zbor, este creat cu scopul culegerii de informaţii tactice ‘pe linia frontului’, controlul terestru încăpând în două rucsacuri. Ca aparat de zbor lent, acesta ar fi potrivit pentru spaţiul urban, unde însă deocamdată nu are voie să zboare, nici în Europa şi nici în SUA. Proiectul european de sistem de supraveghere urban este copiat după structurile de comandă militare pentru războiul în interconexiune.

Informaţiile din proiect ajung pe masa poliţiei nord¬irlandeze, scopul fiind acela de combatere a viitoarelor revolte din spaţiul urban. Eric Beranger, CEO (director general) la subsidiara EADS Astrium Services, responsabilă de legătura la satelit, accentua cu ocazia semnării contractului, joia trecută, capacitatea companiei sale de ‘a crea sinergii între aplicaţiile civile, militare şi de securitate’.

În cadrul studiului, se spune, ‘vor fi abordaţi actori europeni importanţi din domeniul civil şi militar, pentru a obţine aprobarea lor pentru aspecte de politici de securitate şi ordine şi pentru viitoare aplicaţii’, ceea ce înseamnă în traducere că EADS va încerca în interval de 6 luni, cu ajutorul armatei, să convingă ‘părţi interesate’ civile precum linii aeriene, autorităţi de control a circulaţiei aeriene, operatori de aeroporturi şi nu în ultimul rând politicienii.

Nu doar autorităţile poliţieneşti sunt foarte interesate de proiect ci mai ales militarii, în condiţiile în care dronele de urmărire de înaltă altitudine de tip Euro Hawk, specializate pe urmărire radio, au mobilitate foarte limitată.
La o zi după conferinţa de presă EADS, adică vineri, poliţia britanică din Merseyside a anunţat un prim succes în combaterea criminalităţii cu ajutorul dronelor, un hoţ de maşini, care dispăruse în ceaţă, fiind localizat cu ajutorul unui cvadrocopter (elicopter cu patru motoare) echipat cu un detector termic. Problema este că astfel de elicoptere ultrauşoare sunt foarte vulnerabile la vânt iar în prezenţa altor trecători cu greu se pot obţine rezultate.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.