Ceauşescu, un brand de succes în România

0

De la batoane de ciocolată la celulare, chipul “Conducătorului” român Nicolae Ceauşescu face să se vândă de toate. În România a apărut Ceauşescu-mania. Moştenitorii iau însă poziţie, relevă un articol publicat în ziarul italian Corriere della Sera.

Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist român, steaguri, spice de grâu, discursul “Conducătorului” şi sunetul unui celular. “Ai dreptul să vorbeşti liber – spune o voce din afară – o mie de minute de liberă exprimare”. România, 20 de ani mai târziu, pare un coşmar a la Eugen Ionesco, dar este numai un spot de telefonie mobilă la TV. Este discursul lui Ceauşescu la Congresul din noiembrie 1989, cu o lună înainte de sfârşitul regimului, reciclat în beneficiul capitalismului emergent.

Este Ceauşescu-mania: celulare, case, ciocolată, prezervative, de câţiva ani “Geniul Carpaţilor” ajută la vânzarea a de toate. Moştenitorii au luat însă poziţie. “Vrem să punem capăt exploatării numelui”, a declarat Valentin Ceauşescu, fiul care a fost adoptat de Elena şi Nicolae, în 1948, pentru a promova adopţiile orfanilor de război, potrivit Corriere della Sera.

Un fizician puţin interesat de politică, Valentin este singurul urmaş în viaţă al sumbrului dictator împuşcat în ziua de Crăciun a anului 1989. Alături de cumnatul său, în urmă cu doi ani el şi-a înregistrat propriul nume de familie la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM). De atunci, cu excepţia cercetărilor istorice, oricine intenţionează să folosească “marca” pentru cărţi, filme, spectacole şi publicitate trebuie să ceară autorizaţia familiei.

În luna ianuarie, a survenit primul denunţ împotriva Teatrului Odeon din Bucureşti unde, în decembrie, se jucase piesa de teatru “Ultimele ore ale lui Ceauşescu”, o coproducţie elveţiano¬germană bazată pe reconstituirea istorică a evenimentelor care au dus la arestarea, procesul sumar şi împuşcarea Elenei şi a lui Nicolae. Valentin a cerut suspendarea reprezentaţiilor şi o despăgubire simbolică de un leu, egală cu 25 de eurocenţi.

Corriere della Sera precizează că spectacolul a fost primit cu căldură la Berlin, Berna şi Zurich, dar a avut numai două reprezentaţii în România. În opinia companiei producătoare, “figurile istorice aparţin tuturor şi nu pot intra sub incidenţa unei mărci la fel ca o băutură sau un celular”. Cu toate acestea, în calitate de concentrat de cinism, marketing pur sau nostalgie după siguranţa garantată de 20 de ani de reprimare feroce, brandul funcţionează.

Pare o consecinţă perversă a unor decenii întregi de cult al personalităţii şi retorsiune faţă de tiranul care îşi retuşa fotografiile oficiale pentru a nu părea mai mic de statură decât oaspeţii săi, aşa cum rezultă din “Povestiri din epoca de aur”, filmul despre ultima perioadă a dictaturii, prezentat de regizorul român Cristian Mungiu la Cannes 2009.

“Trăiască revoluţia urbană” – recită sloganul lansat anul trecut de o companie imobiliară din oraşul Arad. “Capitalişti din toate ţările uniţi-vă” este reformularea apelului proletar aleasă de o companie de telefonie mobilă. Un spot pentru anticoncepţionale se întreabă cum ar fi fost dacă părinţii lui Hitler, Stalin şi Ceauşescu ar fi luat măsuri de precauţie.
Totodată, au reintrat în circulaţie batoanele “Rom”, cu ciocolată cu rom, dispărute după 1989. Pe confecţii se află chipul Conducătorului, aranjat şi reprodus în serie, pentru rafturile supermarketurilor, încheie ziarul italian.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.