Televiziunea 3D este un obiectiv al anului 2010

0

Filmul ‘Avatar’ n-a revoluţionat numai cinematografia. Pelicula lui James Cameron, ale cărei realizări tehnice în 3D au fost mult lăudate, a dat idei specialiştilor din domeniul televiziunii.

Creatorii de ecrane sunt gata să pornească la atac, iar unele canale TV se gândesc la felul în care ar putea să exploateze imaginile 3D. Panasonic şi Samsung intenţionează să lanseze un ecran speical conceput pentru 3D, iar Canal+ prevede inaugurarea unui canal 3D ‘de Crăciun’, arată publicaţia franceză 20minutes.
Producătorii de televizoare sunt de părere că piaţa are un potenţial serios, asemănător cu cel al HD. ‘Nu ne-am înşelat când am promovat sistemul high defintion’, declara recent publicaţiei 20minutes Laurent Roussel, preşedinte director general al Panasonic France.

Astăzi, sistemul 3D este mai mult decât o promisiune. Hollywoodul mizează pe el pentru noile creaţii cinematografice şi video; întreaga industrie a jocurilor video este preocupată de o eventuală implementare a 3D, iar canalele TV lucrează intens la diferite proiecte 3D. În afară de Panasonic, Sony este pe cale să atace piaţa europeană. Potrivit Asociaţiei americane a Electronicelor, televizoarele în 3D vor reprezenta 25% din piaţa americană în 2013, cu 4,3 milioane de televizoare vândute.

Ca şi la vizionarea filmelor în 3D, va fi nevoie de ochelari speciali. Primele programe care vor beneficia de difuzarea în 3D vor fi lung-metrajele, evenimentele sportive şi filmele de animaţie. ‘Colaborăm cu canalele TV pentru dotarea cu echipamente 3D’, afirma recent Philippe Citroen, director general al Sony France.

Costurile vor fi însă ridicate. Un ecran precum cel care va fi propus de Panasonic în luna mai va costa 2.500 euro, cu 500 euro mai mult decât modelul TX-P50V20 (2D). Prin comparaţie, preţul mediu al unui ecran LCD era de 554 euro în 2009. În plus, anumite programe, precum cele difuzate de Canal+, ar putea fi cu plată.
Canalul n-a dat amănunte despre preţul abonamentului cu acces la 3D. Apoi, va trebui ca doritorii să cumpere ochelari. Samsung a anunţat că va lansa patru modele diferite, cu preţuri cuprinse între 100 şi 130 euro.

Oferta 3D este slabă pentru moment. Chiar şi filmul ‘Avatar’, vârf de lance al tehnologiei, nu va avea o variantă DVD în 3D. Prin urmare, nu trebuie făcute eforturi exagerate pentru a convinge clienţii să treacă la acest sistem. Producătorii mizează totuşi pe Campionatul Mondial de fotbal.
Sony este partener FIFA pentru filmarea în 3D a unui număr de cel mult 25 de meciuri din cadrul campionatului, care va începe pe 11 iunie. Se ştie că, înainte de marile evenimente sportive, vânzarea de televizoare creşte, cum demonstrează un studiu realizat de GfK asupra impactului Cupei Mondiale de rugby din 2006.

Primele ecrane se vor găsi în magazine în luna mai a acestui an. Nu este sigur că francezii se vor înghesui să cumpere, pentru că de-abia au trecut la televiziunea HD. În 2009, s-a înregistrat un record al numărului de televizoare vândute (7,315 milioane). Chiar dacă televiziunea 3D este o realitate tehnologică în 2010, ea nu va pătrunde probabil în casele oamenilor decât peste câţiva ani.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.