Gazprom „îmblânzeşte” contractele cu consumatorii europeni

0

Compania rusă Gazprom înlesneşte condiţiile contractuale pentru consumatorii europeni, revizuindu-şi politica de formare a preţurilor care funcţiona încă din anii 1970. Acest lucru va costa Gazprom o parte din profit, însă îl va ajuta să-şi restabiliească poziţiile pierdute în 2009 pe piaţa europeană, notează cotidianul rus Kommersant.

La finalul vizitei pe care a desfăşurat-o săptămâna aceasta în Turcia, vicepremierul rus Igor Secin a anunţat că Gazprom ar putea înlesni condiţiile de livrare a gazului în respectiva ţară. Astfel după cum ar fi promis Secin, monopolul rus în domeniul gazului va ‘îmblânzi’ aşa-zisa condiţie ‘take or pay’, care stabileşte un volum minim de gaz pe care trebuie să-l contracteze consumatorul.

Gazprom are nevoie de acordul Turciei pentru construirea gazoductului South Stream în zona turcă de la Marea Neagră. În afară de aceasta, potrivit analistului turc Sinan Ogan, Moscova face aceste concesii în aşteptarea licitaţiei pentru privatizarea reţelelor turce de transportare a gazului.
În acest sens, monopolul rus este dispus să reducă nivelul minim al cantităţii de gaz pe care Turcia trebuie să îl contracteze, însă părţile nu au convenit deocamdată cu cât, urmând ca o decizie finală în acest sens să fie luată în timpul vizitei pe care preşedintele rus, Dmitri Medvedev, o va desfăşura, în mai, la Ankara.

Oficialii Gazprom nu comentează, deocamdată, negocierile din Turcia. Însă, la nivel neoficial, surse din monopol confirmă că toţi agenţii contractuali ai Gazprom din Europa au solicitat încă toamna trecută diminuarea nivelului minim pentru gazul contractat şi condiţionarea preţurilor la gaz de piaţa spot.
După scăderea cererii la gaz în Europa, pe fondul excesului de gaz lichefiat din Qatar, importatorii au început să pună la îndoială oportunitatea condiţionării preţurilor la gaz de coşul produselor petroliere, iar consumatorii industriali şi-au majorat brusc stocurile de pe piaţa spot.

Vânzările Gazprom în Europa au scăzut în 2009 cu 11,7%, iar profitul din export al monopolului a fost pentru prima dată mai mic decât cel obţinut pe piaţa internă, fiind de circa 40 miliarde de dolari, comparativ cu cele 64 miliarde de dolari obţinute în 2008.
Cele mai mari scăderi ale livrărilor de gaz rusesc în Europa s-au înregistrat în primul şi al doilea trimestru al lui 2009. Spre sfârşitul anului situaţia s-a echilibrat, şi în majoritatea ţărilor a început să se înregistreze o creştere a cantităţilor cumpărate, însă deocamdată monopolul nu a reuşit să ajungă la nivelul de dinaintea crizei.

Comparativ cu 2008, cel mai mult a scăzut nivelul de livrări de gaz în România (-42,6%), Macedonia (-37,8%), Serbia (-31,1%), Bosnia şi Herţegovina (-30,2%) şi Grecia (-27,5%). O creştere a livrărilor de gaz rusesc s-a reuşit doar în Marea Britanie (15,9%), Polonia (14%) şi Croaţia (0,94%). În total, în 2009 Gazprom a vândut în Europa cu 11,6% mai puţin gaz decât în 2008 – 140,2 miliarde de metri cubi, precizează Kommersant.

Afirmând până la sfârşitul lui 2009 că cererea la gaz se va restabili, Gazprom a aprobat abia în ianuarie 2010 noua politică de marketing în condiţii de criză şi a desfăşurat negocieri privind aplicarea noului cocteil de preţuri. ‘Aceasta nu a fost o simplă operaţiune aritmetică: am evaluat volumul anual de vânzări cu fiecare agent contractual în parte şi în total până în 2015, după care am elaborat o anumită schemă de formare a preţurilor’, a declarat pentru Kommersant o sursă din cadrul Gazprom.

Marii consumatori, precum Germania, Italia şi Turcia, pe seama cărora revin jumătate din cantităţile de gaz livrate de Gazprom în Europa, au cerut reducerea pentru 3-6 ani a nivelului minim de gaz contractat. Potrivit Kommersant, pentru fiecare agent contractual Gazprom a elaborat o abordare individuală.
În opinia analistului rus Valeri Nesterov, modificarea contractelor cu consumatorii europeni nu se va răsfrânge în mod substanţial asupra veniturilor Gazprom, în timp ce expertul Mihail Korcekin consideră că, în urma acestor modificări, profitul monopolului va scădea în anii apropiaţi, însă obiectivul consolidării pe pieţele europene va putea fi atins de Gazprom.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.