România şi Bosnia, furnizorii de sare ai Germaniei

0

Drumurile din districtul Dueren (Renania de Nord-Vestfalia, vest) nu au mai văzut de multă vreme aşa de multă sare împrăştiată pe ele ca în lunile trecute şi aşa de multe daune provocate carosabilului de frig.

Sarea a devenit iarna aceasta, ca niciodată, o materie primă rară, pentru care au fost căutaţi furnizori în Franţa, Bosnia şi România, scrie ziarul german Aachener Zeitung.

Potrivit lui Richard Muellejans, şeful Companiei de Servicii din Dueren (Dürener Service Betrieb – DSB), într-o iarnă obişnuită este nevoie de 650-1.000 de tone de sare, iarna aceasta cantitatea de sare necesară atingând însă 1.700 de tone. Totodată, cei 20.000 de euro necesari anual pentru asfalt rece şi mortar de reparaţie, pentru cârpirea carosabilului, s-au cheltuit deja, spunea el.

Comparat însă cu costurile suplimentare pentru materialul de împrăştiere (sare, pietriş), cheltuielile suplimentare pentru repararea străzilor par însă modeste. În timp ce cantitatea de sare şi pietriş (reprezentând circa 10 la sută din totalul materialului de împrăştiere folosit) necesară s-a dublat, costurile s-au triplat. In efortul lor de a asigura o rezervă suficientă pentru cel puţin 2 sau 3 zile, Muellejans şi echipa sa au trebuit să plătească uneori ceea ce şeful DSB numeşte ‘preţuri extreme’.

Intr-o iarnă obişnuită, o tonă de sare pentru împrăştiat se poate achiziţiona la preţ de 50 de euro, acum însă DSB plătind chiar şi 300 de euro pentru o tonă. DSB a trebuit, pe deasupra, să manifeste creativitate pentru a se aproviziona. În mod normal, DSB face rost de material de împrăştiere de la furnizorul ‘său’ german, de cele mai multe ori fără niciun fel de probleme.

De data aceasta însă, se putea auzi tot mai des expresia: Nu mai este sare! În astfel de condiţii, DSB şi-a procurat sarea atât de urgent necesară din Franţa, Bosnia şi, prin intermediul unui furnizor austriac, din România. Acum mai există şi o ofertă ieftină din Egipt, afirma Muellejans. Acesta însă nu se mai aşteaptă anul acesta să mai aibă foarte mult nevoie de sare, mai ales că, în afară poate de două-trei zile cu zăpadă în martie, iarna s-a terminat, crede el.

Dacă prognoza sa se dovedeşte reală, atunci angajaţii firmei pot respira uşuraţi, perioada schimburilor de dimineaţă devreme ajungând deocamdată la sfârşit. Nu de mult, schimbul de dimineaţă începea pentru unii din angajaţii serviciului de curăţare pe timp de iarnă la orele 3.00. În ciuda situaţiei excepţionale, numărul de ore suplimentare nu a fost exagerat, povestea Muellejans, nici măcar pentru cei şase angajaţi ai companiei care se ocupă cu cârpirea străzilor.

Serviciul de iarnă al DSB se încheie abia în aprilie. În ce priveşte costurile pentru contribuabilul din Dueren, Muellejans ţinea să calmeze spiritele, promiţând că nu vor exista costuri suplimentare, dat fiind că pentru astfel de cazuri speciale există o rezervă, care permite menţinerea unei stabilităţi la nivel de taxe.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.