Finanţarea europeană pentru podul Calafat-Vidin va fi pierdută

0

Bulgaria şi România vor pierde finanţarea europeană pentru proiectul de construire a podului între oraşele Vidin şi Calafat, scrie cotidianul bulgar 24 Ceasa în ediţia sa de vineri (26 februarie 2010).

Este aproape sigur că Bruxellesul nu va prelungi termenul de acţiune a memorandumului de finanţare a proiectului şi cele 70 de milioane de euro acordate în cadrul programului de preaderare ISPA nu vor putea fi folosite, susţin surse din guvernul bulgar, citate de ziar.

Premierii Bulgariei şi României, Boiko Borisov şi Emil Boc, vor vizita vineri şantierul podului, încercând să salveze proiectul, afirmă ziarul. Programul de preaderare ISPA expiră în anul 2010, iar termenul de finalizare a lucrărilor de construcţie a fost amânat de mai multe ori şi acum este sfârşitul anului 2011.
În aceste condiţii, dacă Comisia Europeană nu este de acord să prelungească memorandumului financiar al proiectului, podul ar trebui terminat doar cu bani de la bugetul de stat, scrie 24 Ceasa.

Ministrul bulgar al dezvoltării regionale, Rosen Plevnaliev, a discutat pe această temă cu comisarul european pentru politică regională Johannes Hahn. ‘Este necesar un efort extraordinar şi o dovadă că ambele părţi sunt ferm decise ca podul să fie finalizat’, a declarat Plevnaliev. El a promis că va fi foarte ferm cu constructorul – compania spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas (FCC).

Inspectarea lucrurilor de construcţie a fost amânată o dată la cererea părţii române. ‘Trebuie să vedem unde a ajuns construcţia şi să ne dăm, să zicem, un an să-l terminăm’, a declarat joi premierul bulgar Boiko Borisov. ‘Numai la Budapesta sunt nouă poduri, iar între Bulgaria şi România nu este decât unul singur: strategia noastră este evident eronantă!’, a comentat Borisov.

La întâlnirea din Budapesta dedicată Strategiei Dunării, România a arătat ca principala sa prioritate nu este podul, ci o linie de cale ferată de mare viteză între portul Constanţa, Paris şi Londra şi construirea unei autostrăzi paralele fluviului Dunărea. Bulgaria însă crede că această magistrală feroviară trebuie să treacă prin Bulgaria, venind dinspre Turcia şi continuând spre Serbia şi vestul Europei.
Serbia însă nu este membru al Uniunii Europene şi nu poate aplica pentru fonduri europene pentru asemenea mari proiecte de infrastructură. În aceste condiţii, singura opţiune a Sofiei este să insiste ca Belgradul să adere la UE cât mai repede.

Partenerii europeni ai Bulgariei sunt însă foarte îngrijoraţi din cauză că de 15 de ani Bulgaria şi România nu pot construi un alt pod de peste Dunăre, în afara celui existent între Giurgiu şi Ruse.
Din această cauză, autorităţile bulgare sunt nevoite să explice deseori că în timp ce prioritatea Sofiei este crearea unor legături pe axa nord-sud între România, Bulgaria şi Grecia prin coridorul numărul 4, prioritatea României este dezvoltarea insfrastructurii pe axa est-vest, mai scrie publicaţia bulgară.

‘Dacă proiectul (podului Calafat-Vidin) ar putea fi finalizat în 2010 ar fi extraordinar de bine, dacă acest lucru se întâmplă în 2011 ar fi foarte bine, dar orice amânare după anul 2012 ar fi inacceptabilă’, a declarat joi primarul oraşului bulgar, Rumen Vidov.

‘Am primit asigurări din partea constructorului, compania spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), că nu va mai exista nicio întârziere şi podul va fi finalizat în 2011, dar controlul principal se efectuează de administraţia centrală’, a spus primarul. El şi-a exprimat speranţa că inspectarea şantierului de către Boc şi Borisov va stimula accelerarea lucrărilor de construcţie şi finalizarea acestora la timp.

Construirea podului rutier şi feroviar între Vidin şi Calafat este un mare proiect european şi pentru municipiul Vidin este o mare onoare să-i primească pe premierii Bulgariei şi României, a spus Vidov. În opinia sa, proiectul este extrem de important pentru economia ambelor ţări, precum şi pentru cea a Europei, întrucât se află la intersecţia coridoarelor europene numărul 4 (Dresda/Nurnberg-Salonic/Istanbul) şi 7 (fluviul Dunărea), a mai spus primarul Vidinului.

Valoarea totală a podului Calafat-Vidin se ridică la peste 225 milioane de euro. 70 de milioane sunt asigurate de prin programul ISPA, grant Fondul de Coeziune, alte 70 de milioane sunt acordate de Banca Europeană de Investiţii sub forma de împrumut, Bugetul de stat al Bulgarei asigură 60 de milioane, Kreditanstalt fuer Wiederaufbau (Germania) acordă 2 de milioane de euro sub forma de ajutor şi 18 milioane sub forma de împrumut, iar Agenţia Franceză de Dezvoltare un ajutor de 5 milioane.

Finanţarea accesului de pe malul românesc este asigurată de Uniunea Europeană, prin programul ISPA (34 milioane de euro) şi bugetul de stat al României (33 milioane de euro). Podul va avea o lungime de aproximativ doi kilometri. Acesta va fi dotat cu două benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.