Nou procedeu ecologic pentru producerea unui biocarburant cu mare putere energetică

0

Ingineri americani au pus la punct un procedeu foarte eficient şi fără impact de mediu pentru producerea unui biocarburant echivalent cu kerosenul, dintr-o substanţă derivată din biomasă.

Kerosenul, un carburant greu şi cu mare putere energetică, este utilizat la motoarele de avion, reactoare şi turboreactoare, scrie cotidianul belgian Le Soir. Această tehnică simplă foloseşte aproape 95% din energia biomasei iniţiale şi necesită puţin hidrogen, precizează cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin (SUA, nord), al căror studiu este publicat în revista americană Science din 26 februarie.

Noua metodă de producţie exploatează tendinţa de degradare a zahărului din plante. ‘În loc să împiedicăm degradarea zahărului, am început să să folosim acidul levuric şi formic (produs de degradarea zahărului) care, în prezenţa catalizatorului metalic, formează gamma-valerolactonă sau GVL’, explică James Dumestic, profesor de chimie şi bioenergie la Universitatea din Wisconsin, principalul autor al studiului.

GVL se fabrică în prezent în cantităţi mici, ca aditiv la parfumuri şi suplimente alimentare pe bază de plante, iar costurile sunt foarte ridicate. Însă, utilizând echipamente de laborator de mare capacitate şi catalizatori ieftini, specialiştii din echipa de cercetători au transformat soluţia alcalină GVL în carburant pentru avion, asemănător cu kerosenul.

‘Printr-un procedeu industrial simplu, se poate produce o mare cantitate de carburant pur pentru avioane’, spune Jesse Bond, unul din coautorii studiului. Biocarburanţii (etanolul, de exemplu) sunt folosiţi tot mai mult, la maşini, sub forma unor amestecuri cu benzină, dar nu nu pot fi utilizaţi drept carburanţi la motoarele de avion, din cauza slabei lor intensităţi energetice.

În plus, din cauza concepţiei camerelor de combustie a actualelor motoare auto, biocarburanţii convenţionali nu pot înlocui în întregime derivaţii petrolului. În schimb, ‘hidrocarburile produse din GVL prin acest nou procedeu sunt echivalentul chimic al kerosenului folosit la motoarele de avion’, arată un alt inginer care a participat la studiu.

‘Produsul pe care-l fabricăm poate fi utilizat drept carburant la avioane şi se poate adăuga la amestecurile existente de hidrocarburi’, afirmă el. Însă cel mai mare obstacol pentru producerea industrială a acestui biokerosen la preţuri competitive este costul GVL, arată autorii acestei descoperiri. Cercetătorii se preocupă acum de descoperirea de metode mai eficiente pentru producerea GVL din surse de biomasă ieftine, cum ar fi aşchiile de lemn sau pănuşele de porumb.

‘Odată ce GVL va fi produs la preţ scăzut, cred că va fi un procedeu excelent de transformare a biomasei în carburant pentru avion’, încheie cercetătorii, citaţi de cotidianul belgian Le Soir.

Nou procedeu ecologic pentru producerea unui biocarburant cu mare putere energetică
Ingineri americani au pus la punct un procedeu foarte eficient şi fără impact de mediu pentru producerea unui biocarburant echivalent cu kerosenul, dintr-o substanţă derivată din biomasă.

Kerosenul, un carburant greu şi cu mare putere energetică, este utilizat la motoarele de avion, reactoare şi turboreactoare, scrie cotidianul belgian Le Soir. Această tehnică simplă foloseşte aproape 95% din energia biomasei iniţiale şi necesită puţin hidrogen, precizează cercetătorii de la Universitatea din Wisconsin (SUA, nord), al căror studiu este publicat în revista americană Science din 26 februarie.

Noua metodă de producţie exploatează tendinţa de degradare a zahărului din plante. ‘În loc să împiedicăm degradarea zahărului, am început să să folosim acidul levuric şi formic (produs de degradarea zahărului) care, în prezenţa catalizatorului metalic, formează gamma-valerolactonă sau GVL’, explică James Dumestic, profesor de chimie şi bioenergie la Universitatea din Wisconsin, principalul autor al studiului.

GVL se fabrică în prezent în cantităţi mici, ca aditiv la parfumuri şi suplimente alimentare pe bază de plante, iar costurile sunt foarte ridicate. Însă, utilizând echipamente de laborator de mare capacitate şi catalizatori ieftini, specialiştii din echipa de cercetători au transformat soluţia alcalină GVL în carburant pentru avion, asemănător cu kerosenul.

‘Printr-un procedeu industrial simplu, se poate produce o mare cantitate de carburant pur pentru avioane’, spune Jesse Bond, unul din coautorii studiului. Biocarburanţii (etanolul, de exemplu) sunt folosiţi tot mai mult, la maşini, sub forma unor amestecuri cu benzină, dar nu nu pot fi utilizaţi drept carburanţi la motoarele de avion, din cauza slabei lor intensităţi energetice.

În plus, din cauza concepţiei camerelor de combustie a actualelor motoare auto, biocarburanţii convenţionali nu pot înlocui în întregime derivaţii petrolului. În schimb, ‘hidrocarburile produse din GVL prin acest nou procedeu sunt echivalentul chimic al kerosenului folosit la motoarele de avion’, arată un alt inginer care a participat la studiu.

‘Produsul pe care-l fabricăm poate fi utilizat drept carburant la avioane şi se poate adăuga la amestecurile existente de hidrocarburi’, afirmă el. Însă cel mai mare obstacol pentru producerea industrială a acestui biokerosen la preţuri competitive este costul GVL, arată autorii acestei descoperiri. Cercetătorii se preocupă acum de descoperirea de metode mai eficiente pentru producerea GVL din surse de biomasă ieftine, cum ar fi aşchiile de lemn sau pănuşele de porumb.

‘Odată ce GVL va fi produs la preţ scăzut, cred că va fi un procedeu excelent de transformare a biomasei în carburant pentru avion’, încheie cercetătorii, citaţi de cotidianul belgian Le Soir.

loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.