EUR
4,83 RON
(-0.01%)
USD
4,07 RON
(+1.41%)
GBP
5,35 RON
(+0.31%)
CHF
4,49 RON
(+0.15%)
BGN
2,46 RON
(+0.69%)
BYN
1,67 RON
(+1.01%)
CAD
3,07 RON
(+0.18%)
RSD
0,04 RON
(-0.06%)
AUD
2,94 RON
(-0.05%)
JPY
0,04 RON
(+0.8%)
CZK
0,19 RON
(-0.42%)
INR
0,05 RON
(+1%)

Senatul a aprobat Legea responsabilităţii fiscale

Senatorii au aprobat, în şedinţa de plen de miercuri (3 martie 2010) cu 54 de voturi pentru, trei abţineri şi 29 de voturi împotrivă, Legea responsabilităţii fiscal – bugetare, discutată în procedură de urgenţă.

Comisia sesizată în fond (Comisia pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital) a adoptat, marţi, un raport favorabil, cu amendamente pentru proiectul de lege iniţiat de Executiv.
Potrivit raportului, acest proiect are ca obiect de reglementare procedurile de elaborare a bugetelor multianuale, stabilind limite privind rectificările bugetare efectuate în cursul anului, regulile fiscale privind cheltuielile totale, cheltuielile de personal şi deficitul bugetar, dar şi înfiinţarea Consiliului fiscal.

„Pentru a asigura o analiză independentă şi de specialitate a prognozelor macroeconomice şi bugetare, proiectul de lege prevede înfiinţarea unui Consiliu fiscal, ca autoritate compusă din cinci membri, având un mandat de cinci ani, iar nominalizarea acestora se face de către Academia Română, Banca Naţională a României, Academia de Studii Economice Bucureşti, Institutul Bancar Român şi Asociaţia Română a Băncilor”, se precizează în documentul amintit.

Printre amendamentele comisiei, aprobate în plen, se numără şi acela prin care, până la data de 30 mai a fiecărui an, Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor, va aproba Strategia fiscal-bugetară pentru următorii trei ani, care va conţine cadrul macroeconomic care stă la baza politicii fiscal-bugetare, cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare şi politica fiscal-bugetară, cadrul cheltuielilor pe termen mediu, pe care o va prezenta Parlamentului.

Odată cu Strategia fiscal-bugetară, Guvernul va depune şi proiectul de lege pentru aprobarea limitelor specifice în cadrul fiscal-bugetar (art. 18). De asemenea, fiecare ordonator principal de credite va depune o propunere de cheltuieli bugetare care va fi în concordanţă cu Strategia fiscal-bugetară şi cu metodologia pentru elaborarea proiectului anual de buget, care includ plafoanele de cheltuieli şi numărul de personal, emise de MF (art. 21).

Parlamentul poate restitui Strategia fiscal-bugetară către Guvern „cu comentarii şi observaţii”, Executivul având un termen de 15 zile să prezinte o formă revizuită a Strategiei. Dacă, în continuare, Parlamentul nu este de acord cu Strategia propusă, primul-ministru, cu avizul Consiliului fiscal, va prezenta o proiecţie finală a cadrului fiscal-bugetar.

Preşedintele Comisiei juridice din Senat, social-democratul Toni Greblă, s-a referit în timpul dezbaterilor din plen la aceste articole, afirmând că prin aceste modificări Parlamentul va avea „un rol pur formal”. „Rolul Parlamentului în aprobarea bugetului anual este desfiinţat, căci bugetul devine o chestiune pur tehnică, desfăşurată de Executiv”, a spus Greblă.

Printr-un alt amendament adus de comisie, Ministerul Finanţelor are obligaţia, în cazul propunerilor de introducere a unor măsuri sau iniţiative legislative a căror adoptare atrage majorarea cheltuielilor bugetare, să verifice fişa fiscală, conform Legii 500/ 2020, solicitând în acest sens opinia Consiliului fiscal.

De asemenea, nu se pot promova acte normative care privesc creşterea cheltuielilor de personal sau a pensiilor în sectorul bugetar cu mai puţin de 180 de zile înainte de expirarea mandatului Guvernului, iar totalul cheltuielilor de personal din bugetul general consolidat nu poate fi majorat prin rectificare bugetară pe parcursul anului bugetar. Plenul Senatului a respins, marţi, alte două propuneri legislative care vizau legea fiscal-bugetară. Senatul este prima cameră sesizată, decizională fiind Camera Deputaţilor.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata