Dovezile indică „inexorabil” vinovăţia fostului diplomat român Silviu Ionescu

67

„Dovezile covârşitoare” îl indică pe fostul diplomat român Silviu Ionescu drept conducătorul maşinii ambasadei României care a provocat moartea malayezianului Tong Kok Wai, în urma unui accident survenit la 15 decembrie 2009, în care făptaşul a fugit de la faţa locului – s-a pronunţat miercuri Coroner’s Court, instanţa însărcinată cu ancheta pentru a stabili circumstanţele morţii.

Pentru moment, însă, nu se pot aduce acuzaţii penale la Singapore împotriva românului a cărui imunitate diplomatică nu a fost încă ridicată, relatează TODAYonline.
Fostul însărcinat cu afaceri al Ambasadei române a dat dovadă de „unul dintre cele mai imprudente acte de conducere”, când a trecut pe două culori roşii ale semaforului şi a lovit 3 pietoni, în interval de un minut, la primele ore ale dimineţii zilei de 15 decembrie 2009, a declarat judecătorul de instrucţie Victor Yeo.
Tong, 30 de ani, a decedat în urma multiplelor răni, după ce a fost în comă timp de 10 zile.

După audierea probelor de la peste 54 martori în cadrul unei anchete de 6 zile, în luna martie, Yeo a înregistrat un verdict de „omor ca urmare a actului de imprudenţă comis de o persoană cunoscută”.
În comentarii usturătoare privind comportamentul fostului diplomat, Yeo a spus că Ionescu, 49 de ani, „trebuie să fi conştientizat că exista un risc real de răni grave sau mortale” provocate victimelor, atunci când a trecut grăbit pe culoarea roşie a semaforului.

Dar nu numai că el nu a avut decenţa „umană” de a opri maşina şi a-i ajuta pe Tong şi Bong Hwee Haw, după ce i-a lovit, ci chiar a avut „îndrăzneala de a încetini maşina şi a coborî fereastra pentru a ocărî martorul ocular care încerca să împiedice fuga acestuia de la locul accidentului”, a spus Yeo.
„În opinia mea, nu poate exista niciun argument potrivit căruia comportamentul şoferului să fi fost numai o dovadă de laşitate şi iresponsabilitate, minimul ce se poate spune, ci el este şi extrem de deplorabil”.

Citeste si:  Uma Thurman, apariţie de "nerecunoscut" intens comentată în presa internaţională

O minciună alimentată de „vină”, scrie cu titlu marginal Todayonline. În pofida negării continue de către Ionescu a implicării sale în accident pe Bukit Panjang Road, depoziţiile martorilor oculari, precum şi imaginile camerelor cu circuit închis arată, „în mod clar şi inexorabil”, că el s-a aflat la volanul maşinii ambasadei, un Audi A6 de culoare neagră.

Instanţa a luat notă că Ionescu a raportat la poliţie că maşina i-a fost furată la câteva minute după accident. Afirmaţiile sale că maşina a dispărut în afara Ambasadei Române, între orele 2 a.m şi 3 a.m în acea zi – după o deplasare la un club de noapte -, au fost, evident, minciuni, a mai spus Victor Yeo. Maşina Audi a fost văzută ieşind dintr-un condominiu aflat pe Bukit Timah, la orele 3 a.m.

„În afara afirmaţiei nefondate a lui Ionescu nu există niciun fel de dovezi clare în faţa acestei Curţi care să sugereze cât de vag că maşina ambasadei a fost furată”, a mai spus oficialul judiciar.
„Fără nici o îndoială că aceste minciuni au fost deliberate” şi au fost „motivate de vina sa pentru conducere imprudentă şi provocarea celor două accidente”, deoarece experţii au dovedit că Audi era echipat cu un sistem anti-furt.

Citeste si:  Atentat şi tentativă de atentat eşuată, în Pakistan: zeci de victime

Nu a existat, de asemenea, „nicio explicaţie plauzibilă” care să dovedească prezenţa dr. Ionescu în Sungei Kadut Avenue după orele 3 a.m – aproape de locul unde el a chemat un taxi mai târziu – în afară de faptul că el şi-a abandonat maşina acolo. Care va fi pasul următor? Ancheta autorităţii legiste nu are valoarea unui proces penal, deoarece este pur şi simplu un proces de constatare.

Dacă guvernul său renunţă la invocarea imunităţii diplomatice, atunci nu pot fi aduse acuzaţii de natură penală împotriva lui la Singapore. Ca răspuns la întrebări ale media, un purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe a declarat:
„Am înţeles că Biroul Procurorului General examinează concluziile anchetei Coroner Court şi decide cu privire la următorii paşi în acest caz. Ar fi prematur pentru noi să comentăm în această etapă”.

Singurul recurs pentru a se face dreptate pentru cei doi supravieţuitori ai dublului accident – Bong şi studentul de la Institutul de Educaţie Tehnică, Muhammad Haris Abu Talib, de 19 ani – pare a fi o acţiune civilă împotriva asiguratorilor maşinii ambasadei, NTUC Income. MediaCorp ştie că văduva lui Tong, Yenny Young şi Haris caută consultanţă juridică cu privire la posibilitatea de a solicita despăgubiri.

Citeste si:  Descoperirea unor mutaţii genetice care cresc riscul de cancer la sân

Vorbind cu reporterii în afara instanţei, consilierul economic al României la Singapore, Alexandru Coşeru, a declarat: „Nu am niciun comentariu de făcut acum, voi raporta aceste lucruri forurilor de acasă. Acum este o chestiune ce ţine de Ministerul Justiţiei din ţara mea ce trebuie să-şi facă munca. „
Silviu Ionescu – care a revenit în ţara sa la trei zile după accident, spunând că avea nevoie de ajutor medical pentru diabetul de care suferă – a fost acuzat de omucidere din culpă în România, în legătură cu acest caz.

Potrivit Straits Times, Ionescu a fost sfidător şi indiferent miercuri faţă de constatările „Coroner’s Court”. El a declarat în repetate rânduri că nu este surprins de verdict, atunci când a fost contactat prin telefon în România. La un moment dat a exclamat: „Este o porcărie”.

Ionescu a minimalizat dovezile prezentate de către unii dintre cei 54 de martori care au apărut în faţa Curţii în cursul audierilor de şase zile din ultima lună. I-a acuzat de minciună şi a spus că scenariile prezentate în instanţă sunt neverosimile în cel mai bun caz. S-a referit în special la declaraţia barmanului Mohamed Noor Hussain, care l-a identificat drept şoferul implicat în accident şi care a fugit de la locul faptei.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata