EUR
4,84 RON
(-0.01%)
USD
4,11 RON
(+0.12%)
GBP
5,36 RON
(+0.04%)
CHF
4,50 RON
(-0.09%)
BGN
2,47 RON
(+0.44%)
BYN
1,67 RON
(+0.12%)
CAD
3,07 RON
(+0.21%)
RSD
0,04 RON
(-0%)
AUD
2,94 RON
(+0.42%)
JPY
0,04 RON
(+0.22%)
CZK
0,18 RON
(-0.19%)
INR
0,05 RON
(0%)

Gheorghe Ciobanu (deputat PDL): Legea răspunderii fiscale, foarte puţin mediatizată

Deputatul democrat-liberal de Timiş Gheorghe Ciobanu, membru în Comisia economică a Camerei, a declarat joi, 15 aprilie, într-o conferinţă de presă, că recent adoptata Lege a răspunderii fiscale a fost foarte puţin mediatizată.

Parlamentarul subliniază că legea are o importanţă deosebită, fiindcă îngrădeşte, printre altele, dreptul premierului şi al Guvernului de a mai opera mai mult de două rectificări bugetare pe an, iar cu şase luni înainte de alegeri nu se vor mai putea da comunităţilor locale bani de la buget, care să ascundă, în fond, interese electorale.

„Era nevoie de o astfel de lege pentru a elimina dezechilibrele fiscale şi bugetare din ultimii ani, când s-a ajuns de la un deficit de 1% în 2005 la 5,2% în 2008. Legea cuprinde şi condiţii de limitare a acţiunilor Guvernului, în sensul că nu se vor mai putea efectua rectificări rapide de buget, pentru localităţi predestinate, Executivul putând face doar două rectificări pe an şi doar după primul semestru.

De asemenea, cu şase luni înainte de alegerile parlamentare, nu se vor mai putea aloca bani pe criterii politice, aşa cum s-a procedat, până acum, de către unele guverne politice”, a spus Ciobanu, care a explicat că măsura luată nu avantajează guvernarea aflată în exerciţiu, dar denotă seriozitatea acestuia.

Un alt argument al necesităţii adoptării unei astfel de legi este – în opinia lui Ciobanu – faptul că după anul 2000, când România a înregistrat o creştere economică sustenabilă în timp, una dintre erorile comise de finanţişti guvernanţi a fost aceea că se aşteptau ca încasările la bugetul de stat să fie mai mari decât cele încasate real, dar, de fiecare dată, realitatea a fost alta, ceea ce a obligat la operarea de rectificări negative.

Pe lângă toate acestea, legea a fost necesară pentru a fi în concordanţă cu angajamentul pe care România îl are încheiat cu Comisia Europeană, FMI şi BM.

„În lege se prevede că pentru a avea strategii macroeconomice sustenabile, este bine să existe un cadru legislativ coerent pentru elaborarea bugetelor multianuale. Pe termen scurt, sunt două câştiguri majore, pe de-o parte, o strategie coerentă – astfel că promisiunile electorale nu se vor mai putea face decât pe baza identificării exacte a surselor de finanţare a proiectelor, iar bugetul pe care-l prezintă candidaţii trebuie să fie unul multianual, pe trei ani de zile”, a subliniat deputatul.

Gheorghe Ciobanu a mai spus că un capitol consistent din lege îl constituie cel referitor la înfiinţarea şi funcţionarea Consiliului Fiscal.

„Consiliul Fiscal este o autoritate independentă, compusă din cinci membri apolitici, al cărui principal scop este acela de a crea prognoze macoeconomice independente. În momentul în care premierul sau ministrul Finanţelor ia decizia de a merge înainte cu un buget, va trebui să ţină cont de el şi să justifice de ce a procedat într-un anumit fel, iar cu două luni înainte de alegerile parlamentare, Guvernul politic în funcţie va trebui să vină cu un Raport al activităţii respectivului Executiv, în care să arate ce buget a avut, de la preluarea guvernării, şi ce a făcut cu banii„, a explicat Ciobanu.

Consiliul Fiscal va funcţiona în Capitală, cei cinci membri ai săi provenind de la Banca Naţională a României, Academia Română, Academia de Studii Economice, Institutul Bancar Român şi Asociaţia Română a Băncilor. Condiţia de a face parte din acest Consiliu este, pe lângă performanţele profesionale, aceea de a nu fi fost parlamentar.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata