Nedeductibilitatea TVA şi creditarea greoaie, problemele industriei auto din România

26

Reluarea destul de greoaie a creditării şi nedeductibilitatea TVA au fost principalele probleme care au dus la scăderea dramatică a in dustriei auto din România în 2009 şi la începutul anului în curs, este de părere vicepreşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, prezent la o conferinţă de specialitate desfăşurată marţi (27 aprilie 2010) la Bucureşti.

„Anul trecut a fost unul dificil nu numai pentru România, ci şi în întreaga lume. Volumul vânzărilor a scăzut dramatic, dar s-a găsit soluţia Programului Rabla din martie anul trecut. Ca urmare, unul dintre producătorii autohtoni de automobile, Dacia, a reuşit să crească spectaculos volumul exporturilor. Este un început de an care se anunţă la fel de dificil ca în 2009. Una dintre probleme constă în nedeductibilitatea TVA. La fel, exceptarea plăţii taxei auto pentru maşinile Euro 4, dar şi reluarea destul de greoaie a creditării (…)’, a afirmat Valmar.

Citeste si:  Emil Boc: Numărul maxim de parlamentari să fie trecut în Constituţie, nu într-o lege organică

În opinia reprezentantului APIA, băncile nu mai sunt dornice să crediteze industria, iar clienţii sunt foarte greu calificabili la obţinerea unei finanţări. „Băncile găsesc tot felul de condiţii suplimentare doar-doar să elimine un viitor client’, a completat Brent Valmar.
Conform OUG nr. 29/2009, care modifică Legea 571/2003, firmele nu-şi mai pot deduce TVA la achiziţiile de automobile, în timp ce deductibilitatea cheltuielilor de service se poate face în limita a maxim 30 la sută din costul total.

De asemenea, cheltuielile cu întreţinerea maşinilor aflate în patrimoniul firmelor nu mai pot fi deduse. Pe de altă parte, firmele vor putea deduce TVA până la 31 decembrie 2010, doar pentru maşinile folosite la anumite activităţi, precum taximetria, la şcolile de şoferi sau pentru cele utilizate exclusiv la transportul rutier de persoane.
Definiţia pentru autoturism prezentată în ordonanţă este ”orice vehicul rutier motorizat exclusiv destinat pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maximă autorizată care nu depăşeşte 3.500 de kilograme şi cu maximum nouă scaune de pasageri, incluzând şi scaunul şoferului”.

Citeste si:  Preţurile biletelor RATB şi de metrou s-ar putea majora până la sfârşitul anului

Interdicţia de deducere a TVA nu vizează şi autoturismele utilizate pentru revânzare, închiriere, instruire pentru şcolile de şoferi, activitate de taximetrie, precum şi autoturismele utilizate exclusiv la intervenţii, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a activităţii, vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, precum şi cele folosite de agenţi de vânzări şi de recrutare a forţei de muncă.

Prin achiziţie de vehicule se înţelege cumpărarea unui vehicul din România, importul sau achiziţia intracomunitară a vehiculului. Interdicţia de deducere a TVA nu se aplică pentru avansurile care au fost achitate înainte de 1 mai 2009, pentru valoarea totală sau parţială a vehiculelor rutiere motorizate, dacă vehiculele sunt livrate după data de 1 mai 2009 inclusiv.

Citeste si:  Arctic şi-a crescut cota de piaţă la 35,3%, în 2009
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata