Construirea podului Calafat-Vidin ar putea să întârzie

17

Deşi Comisia Europeană a acceptat cererea Bulgariei şi României şi a extins termenul de finanţare din fonduri ISPA pentru construcţia celui de-al doilea pod peste Dunăre între Bulgaria şi România până în 2012, este posibil ca acesta să nu fie gata la termen.

Constructorul principal al podului, compania spaniolă FCC, a avertizat că intrarea în exploatare a podului poate întârzia cu 2-3 ani, iar preţul ar putea creşte semnificativ din cauza unor probleme legate de materialele inerte.
Jorge Fuentes, ambasadorul Spaniei la Sofia, a declarat joi că FCC a achiziţionat o serie de terenuri de unde intenţiona să extragă materiale inerte. Legislaţia ţării prevede însă că extragerea unor asemenea materiale se poate face doar în urma unei licitaţii.

La licitaţie însă participă şi alţi candidaţi, iar FCC nu este de acord să plătească unei alte companii care să-i livreze materiale inerte după ce a investit deja în terenuri. FCC are nevoie de un milion de metri cubi de materiale inerte pentru fundamentele podului.
Fuentes a declarat că problema materialelor inerte va fi discutată vineri, în cadrul unei întâlniri cu ministrul bulgar al transporturilor Alexandăr Ţvetkov. Diplomatul a mai spus că nu există nici o îndoială că dacă problema va fi soluţionată, FCC va termina lucrările de construcţie la timp.

Citeste si:  Casa în Ungaria, munca in Slovacia: o rutină pentru mulţi

În luna februarie, premierii României şi Bulgariei, Emil Boc şi Boiko Borisov, au solicitat Comisiei Europene prelungirea până la 31 decembrie 2012 a termenului de eligibilitate a cheltuielilor pentru toate proiectele Bulgariei şi României aprobate în perioada 2000-2006, potrivit unei declaraţii comune care a fost semnată atunci la Sofia.

La o conferinţă de presă comună cu omologul său român, premierul bulgar a afirmat că, dacă executivul comunitar acceptă solicitarea Bulgariei şi României de a prelungi memorandumul de finanţare a proiectului pentru podul Calafat-Vidin, atunci acesta va deveni o realitate, însă dacă CE nu acceptă nu va mai exista niciun pod, deoarece nu sunt bani la buget pentru a-l finanţa.

Citeste si:  Mărfurile contrafăcute sunt bune

Premierul Emil Boc şi omologul său bulgar Boiko Borisov au vizitat atunci şantierul podului Vidin-Calafat de pe malul bulgar al Dunării. Cei doi i-au avertizat pe reprezentanţii firmei care construieşte podul că nu mai acceptă nicio scuză pentru întârzieri în execuţie şi le-au dat termen data de 9 iunie 2011 pentru încheierea lucrărilor.

Valoarea totală a podului Calafat-Vidin se ridică la peste 225 milioane de euro. 70 de milioane de euro sunt asigurate prin programul ISPA, grant Fondul de Coeziune, alte 70 de milioane sunt acordate de Banca Europeană de Investiţii sub formă de împrumut, bugetul de stat al Bulgarei asigură 60 de milioane, banca de dezvoltare germană KfW (Kreditanstalt fur Wiederaufbau) acordă 2 de milioane de euro sub formă de ajutor şi 18 milioane sub formă de împrumut, iar Agenţia Franceză de Dezvoltare un ajutor de 5 milioane de euro.

Citeste si:  Trenurile vor fi oprite dacă nu avem un răspuns clar de la MTI, până joi (19 august 2010)

Finanţarea accesului de pe malul românesc este asigurată de Uniunea Europeană prin programul ISPA cu 34 milioane de euro şi bugetul de stat al României cu 33 milioane de euro. Podul va avea o lungime de aproximativ 2 kilometri, va avea două benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata