De la câştiguri facile la verdicte surpriză, 4 întrebări pentru agenţiile de rating

Agenţiile de rating sunt societăţi specializate care evaluează titlurile de debit, atât ale statelor cât şi ale întreprinderilor, pe baza nivelului de risc al lor. Cele trei principale agenţii sunt americane – Standard&Poor’s, Moody’s şi Fitch Ratings.

Acestea au contribuit încă o dată la agravarea crizei financiare care a afectat Grecia, aproape încercând să o extindă la flancul slab al UE, este de părere ziarul italian Corriere della Sera de miercuri.
Agenţiile de rating îşi exprimă verdictul în litere, de la AAA (Aaa pentru Moody’s) pentru titlurile de debit de maximă siguranţă, până la CCC (Ccc pentru Moody’s) pentru cele de înalt risc de criză a datoriei.

În ultimii ani a apărut tot mai evident conflictul lor de interese, atât pentru că încasările agenţiilor provin chiar de la întreprinderile care fac obiectul examinării cât şi pentru că ele desfăşoară în acelaşi timp şi activităţi ale unei bănci de afaceri. Potrivit ziarului menţionat, se impun patru întrebări.

1. Este oare legal pentru nişte organisme private care au de acum ca obiectiv principal profitul să desfăşoare o funcţie tipic publică, incapabile cum sunt să reziste atracţiei unor câştiguri facile, care le-au determinat să dea verdicte cu extremă lejeritate şi posibil de conivenţă, în ultimii 8-10 ani?

Oare nu a venit momentul pentru agenţiile de rating (până când vor fi numite impropriu astfel?) să informeze restul lumii privind starea reală de sănătate financiară a SUA mergând pânla la detalii privind solvabilitatea efectivă a statelor, localităţilor şi instituţiilor federale care nu par să se bucure de sănătatea pe care o afişează?
2.    Oare nu ar trebui agenţiile de rating să le vorbească pieţelor închise încercând mai ales să anticipeze cât mai mult posibil semnalele de criză, înainte ca acestea să se manifeste în toată virulenţa lor?

3.    Nu ar fi, în sfârşit, oportun ca agenţiile de rating să fie plătite cu ora, independent de rezultatul muncii lor? Poate că a venit momentul să se creeze agenţii de rating europene cu caracter public pentru binele tuturor, SUA in primis, conchide Corriere della Sera.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.