BNS: Cheltuielile bugetare, diminuate cu 2,28 la sută din PIB prin reducerea cheltuielilor cu achiziţiile şi investiţiile publice

Cheltuielile bugetare ar putea fi diminuate cu 2,28 % din PIB, în următoarele 7 luni, prin reducerea cheltuielilor cu achiziţiile şi investiţiile publice, reducerea fondurilor de salarii bugetare cu 5 % în termeni nominali, precum şi prin eliminarea obligativităţii contribuţiei la pilonul II de pensii, potrivit analizei făcute de Blocul Naţional Sindical privind măsurile de austeritate bugetară.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii (achiziţiile publice) reprezintă cel mai mare potenţial pentru reducerea cheltuielilor bugetare, în acest an fiind posibilă o diminuare cu cel puţin un procent din PIB faţă de anul 2009.

„În 2009, achiziţiile publice s-au redus doar marginal, cu 9 la sută, faţă de 2008, iar în primul trimestru din 2010 s-au cheltuit deja 1,1 la sută din PIB, respectiv jumătate din cât s-a cheltuit pentru salariile bugetarilor”, se arată în document.

Cheltuielile cu achiziţiile publice au fost în 2004 de 5,8 la sută din PIB, în 2005 – 6,3 la sută, 2006 – 6,2 la sută, 2007 – 6,1 la sută şi de 6,4 la sută în 2008.

Potrivit BNS, reducerea acestor cheltuieli nu afectează decât clientela politică şi în unele cazuri contractorii externi.
„Apreciem că este posibilă reducerea lor cu cel puţin 1 la sută din PIB, ceea ce ar însemna o reducere la jumătate faţă de nivelul prevăzut pentru autorităţile locale”, se arată în raport.

Structura actuală a achiziţiilor publice este 50 la sută fondul special pentru asigurările de sănătate, 37 la sută la sută autorităţile locale, 12,4 la sută bugetul de stat, altele – 0,6 la sută.

Potrivit BNS, marea risipă este la nivelul autorităţilor locale, care gestionează 2,1 la sută din PIB pentru achiziţii de bunuri şi servicii. „Recomandăm trei soluţii potenţiale, care pot fi luate şi cumulativ: fie reducerea cu 50 la sută a cheltuielilor cu bunuri si servicii, fie interdicţia oricărei achiziţii de bunuri şi servicii la nivel local dacă nu sunt identificate si colectate în avans surse suplimentare de venit la nivel local, dar şi realizarea tuturor achiziţiilor administraţiei locale electronic prin intermediul unui operator central în subordinea guvernului”, conform BNS.

Analiza BNS mai relevă faptul că nu orice investiţie publică aduce valoarea adăugată în economie. Investiţiile publice pot fi uşor ‘deturnate’ de grupuri de interese sau pot avea o rată de rentabilitate mai mică decât rata dobânzii, dacă statul se împrumută pentru a le finanţa.

Cheltuielile de capital în ultimii şase ani au plecat de la 3,5 la sută în 2004, au ajuns la 4,7 la sută în 2007 şi la 5 la sută în 2008, ca anul trecut să înregistreze o scădere la 4,5 la sută. În primul trimestru al acestui an acestea au ajuns la 0,5 la sută din PIB.

În acest context, BNS recomandă reducerea acestor cheltuieli în 2010 la nivelul din 2005, acest lucru ar însemna reducerea cu 1,5 la sută din PIB.

„Reducerea se poate realiza prin îngheţarea tuturor investiţiilor care nu se finalizează în acest an sau prin finanţarea doar a investiţiilor care se finalizează în acest an. Principalii ordonatori de investiţii sunt autorităţile locale (52 la sută), CNADNR (25 la sută), autoritatea centrală (14,5 la sută).

Potrivit analizei BNS, toate licitaţiile pentru investiţii locale să se realizeze electronic prin intermediul unui operator central în subordinea guvernului, iar CNADNR să oprească finanţarea pentru orice tronsoane noi de drum pentru anul în curs.

„Reducerea cheltuielilor de capital nu înseamnă blocarea dezvoltarea economică a ţării, ci forţează autorităţile centrale şi locale să folosească mai eficient banii europeni (care altfel nu sunt atraşi întrucât sunt mai dificil de deturnat). Pot fi identificate şi alte surse de reduceri de cheltuieli, de exemplu deschiderea pilonului II (eliminarea obligativităţii contribuţiei), care va reduce cheltuieli de aproximativ 0,3 la sută din PIB”, se arată în raportul BNS.

O altă rezervă de care Guvernul poate dispune este cea a reducerilor cheltuielilor de asistenţă socială ca urmare a stopării acordării ajutoarelor sociale cu încălcarea legii. Controalele efectuate în ceea ce priveşte respectarea legii de către autorităţile locale în acordarea ajutoarelor sociale au scos în evidenţă nereguli majore care însă nu se soldează cu nici un fel de sancţiune, consideră BNS.

„Considerăm că se impune adoptarea unor sancţiuni dure pentru autorităţile locale care încalcă prevederile legale în elaborarea anchetelor sociale în urma cărora se decide acordarea ajutoarelor sociale. Nu trebuie eliminată reforma fondului total de salarii, care poate să scadă cu 5 la sută pe ansamblu, dar prin reduceri de personal redundant şi prin reducerea salariilor foarte mari”, se mai menţionează în analiza BNS.

Potrivit BNS, nu trebuie neglijat şi faptul că legea unică a salarizării produce deja efecte si contribuie la scăderea cheltuielilor cu personalul în special prin reducerea sporurilor.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.