Dă-ţi singur seama de cât de gravă e recesiunea

– Ne-am obisnuit sa citim stiri si rapoarte ale economistilor despre cat de afectata este lumea de recesiune care se bat in cap. Cei mai optimisti aleg sa ii creada pe cei care prezinta o situatie roz, pe cand pesimistii iau cele mai sumbre perspective si le amplifica.

Fiecare dintre noi poate insa sa faca propria analiza a ceea ce se intampla in lume, daca ia in considerare cativa indicatori economici, mai nonconformisti, ce-i drept, dar care nu dau gres niciodata, arata Forbes.

Vanzarile de sampanie

„In timpuri de criza, oamenii nu vor sa dea de trei sau patru ori mai mult pe sampanie decat ar da pe o sticla de vin”, sustine Jon Fredrikson, consultant la Gomberg, Fredrikson si Asociatii.

In anii de bum economic, 2006-2007, Franta nu mai tinea pasul cererea de sampanie. Anul trecut, insa, exporturile au scazut cu 28%, la o cifra record, potrivit datelor prezentate de Federatia franceza a Exportatorilor de Vin.

Citeste si:  Liberalii vor aproba un program economic de trecere la statul liberal

Chiar daca piata s-a mai redresat, in ianuarie si februarie 2010 inregistrandu-se o crestere a exporturilor de 33% fata de aceeasi perioada a nului trecut, Fredrikson spune ca „anumite segmente ale afacerilor cu sampanie au murit pentru totdeauna”.

Bonurile de benzina

In vremuri bune, soferii isi fac plinul de fiecare data cand ajung in fata pompei, pentru a nu se trezi in „pana prostului” cand le e lumea mai draga.

De cand cu recesiunea, insa, s-a constatat ca cei mai multi pun in rezervor doar strictul necesar, lasand la benzinarii maximum 20 de dolari, spune Joseph Sheetz, vicepresedinte al lantului Sheetz, alcatuit din 300 de benzinarii si magazine.

Asfel, daca acum doi ani, chiar daca pretul unui galon (3,34 de litri) era de 4 dolari, majoritatea soferilor faceau plinul. Anul trecut procentul celor care-si mai permiteau sa faca plinul a scazut simtitor. In 2010 s-a inregistrat, insa, o crestere.

Comenzile la taxi

Desi ne-am astepta ca pe timp de criza comenzile la firmele de taximetrie sa scada, nu se intampla asa.

Citeste si:  Vânzările companiei Target înregistrează noi recorduri pe măsură ce livrarea rapidă crește cererea online

Brian McCarthy, proprietarul unei companii de taximetrie din Scranton, SUA, spune ca afacerile au inflorit in recesiune. Motivul? Simplu: oamenii au renuntat la propriile masini.

Cu toate astea, si el se plange, spunand ca e obligat sa scada tarifele. Un aspect bun al recesiunii, insa, este faptul ca gaseste soferi care sunt dispusi sa lucreze pe bani putini. „Stii ca economia este intr-o situatie rea cand vezi oamenii cu studii si diplome conducand taxiuri”, spune McCarthy.

Programarile la coafor

Coafurile pretentioase, vopsitul, manichiura si pedichiura, toate necesita programari constante la un salon de infrumusetare.

Pe timp de criza, insa, doamnele si domnii care erau clienti obisnuiti ai stilistilor prefera sa se infumuseteze singuri, acasa.

Adam Broderick, proprietarul unui lant de saloane din Connecticut, spune ca in 2007, un client cu venituri medii ii calca pragul de cel putin sase ori intr-un an. Cifra a scazut dramatic din 2008.

Citeste si:  Patru foşti sau actuali aleşi locali, declaraţi incompatibili de ANI

Gramezile de saci de gunoi din spatele restaurantelor

Orice persoana cand are niste bani in plus se duce la un restaurant daca nu o data pe saptamana, macar o data pe luna.

Pe timp de criza, insa, cand orice economie se duce pe cosul zilnic, restaurantele duc lipsa de clienti.

Daca vrei sa vezi cum evolueaza economia, uita-te la cate gunoaie strang restaurantele. In functie de volumul acestora vei vedea daca oamenii mai ies sau nu sa manance in oras.

Gradul de ocupare al hotelurilor

Pe timp de criza numarul oamenilor care isi mai permit un concediu scade dramatic si nici cei care au treaba in alt oras nu mai apeleaza la astfel de servicii, ci prefera sa caute o gazda.

Astfel, in functie de gradul de ocupare al hotelurilor, poti estima cat mai afecteaza inca recesiunea omul de rand.

Ziare.com

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata