Cupa Mondială de Fotbal, o maşină de făcut bani

Campionatul Mondial de Fotbal va avea un impact global de 10 miliarde de euro va contribui jumătate de puncte la creşterea Africii de Sud şi va crea cel puţin 700.000 de locuri de muncă. Africa de Sud a cheltuit 4 miliarde de euro pentru a putea găzdui Cupa Mondială şi speră să obţină venituri la înălţimea investiţiilor sale.

A reuşi un echilibru în aceste vremuri de criză ar fi un succes deşi se calculează că beneficiile vor fi duble pentru organizatori. Mult mai importantă decât banii este modernizarea ţării şi avantajele sociale pe care le va avea întreg continentul negru, notează El Pais.

Cupă Mondială cel mai important eveniment sportiv alături de Jocurile Olimpice, urmărit de 26 de miliarde de telespectatori de pe întreaga planetă, generează cifre siderale în materie de publicitate şi drepturi de televiziune, războaie între branduri şi o mişcare turistică uriaşă. Africa de Sud este epicentrul, dar impactul asupra întregului continent va fi remarcabil.

Citeste si:  Mark Gray: Reports on Romania and Bulgaria are brief, factual and based on recent information

Cele 32 de selecţionate participante vor obţine fiecare o parte, fiind vitrina publicitară a fotbaliştilor lor. De aceea naţionala Spaniei ar putea spera la 600.000 de euro de fiecare, dacă băieţii lui Del Bosque vor ieşi campioni. Vor obţine o parte considerabilă şi de la casele de pariuri, care sunt cu ochii ţintă la acest eveniment sportiv universal.

Marile branduri internaţionale ale sportului precum Nike, Adidas, Reebok sau Puma luptă cot la cot cu mărcile regionale şi visează fiecare ca echipa naţională îmbrăcată de ele să câştige Cupa. Multe mărci s-au dat peste cap pentru a-şi promova produsele la Mondial prin nume celebre precum argentinienii Messi sau Verón, brazilianul Kaká sau portughezul Cristiano Ronaldo.

Firma de consultanţă Grant Thornton a confirmat că Africa de Sud va trăi un boom economic datorat evenimentului FIFA amintind că pentru Federaţia germană câştigurile neimpozitate au fost de 135 de milioane.
În plan turistic, calculele arată că 300.000 de suporteri au făcut deplasarea în Africa de Sud, faţă de cei 150.000 prevăzuţi iniţial, după cum a recunoscut Ministerul Turismului.

Citeste si:  România investeşte 70 milioane de euro în cea mai mare staţiune de schi din Sud-Estul Europei

Cheltuielile medii pentru un un turist timp de 18 zile sunt estimate la 30.200 rands, circa 3.000 de euro. Şi cum fiecare cheltuială are un efect de domino, se apreciază că impactul economic brut global va ajunge la 10 miliarde de euro, din care 62% din lucrările deja realizate şi 38% obţinute pe parcursul anului. Turismul străin va reprezenta 16% din acest total.

În plan social, evenimentul a creat 695.000 de locuri de muncă, majoritatea în sectorul construcţiilor, într-o ţară cu o rată a şomajului de 24%. Dintre acestea 280.000 se vor menţine de-a lungul anului 2010 şi 174.000 vor fi rezultatul activităţii económice nete adiţionale, analizează Saunders, care vede şi alte beneficii extra. ‘Stadioanele vor fi pline şi vor da o imagine pozitivă despre modul în care ţara a organizat o competiţie de această amploare’, spune analistul.

Citeste si:  Rovana Plumb: Reducerea CAS va contribui la crearea de noi locuri de muncă

În pofida îndoielilor iniţiale, preşedintele FIFA Joseph Blatter şi-a susţinut pariul. Iar cifrele de până acum sunt încurajatoare: drepturile de retransmisie a Cupei Mondiale au crescut la aproape 900 milioane de euro. ‘Este bine, nu putem spune că ne-am îmbogăţit dar alegerea Africii de Sud ca ţară organizatoare a fost o decizie bună economică şi comercială”, a spus Blatter.
Oricum, ‘mai marele’ FIFA pretinde să împartă tortul pentru a ajuta cel mai sărac continent al planetei cu proiectul ‘A câştiga în Africa cu Africa’, un program căruia i-a destinat circa 60 de milioane de euro. Este vorba de a respecta ‘un important angajament faţă de un continent care a dat atât de mult fotbalului mondial”.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata