Aviva: Economisirea pentru pensie este responsabilitatea fiecărui cetăţean

Sistemul de pensii nu este înţeles de 44 % dintre români, aceştia neştiind care este suma pe bani pe care o vor primi ca pensie de stat şi nici ce alternative au, potrivit Studiului Customer Attitude to Savings realizat de Aviva Group în 2009, în 25 de ţări.

Conform studiului, românii nu cunosc legislaţia şi modalităţile prin care pot cotiza la fondurile de pensii administrate privat, nu cunosc avantajele fiscale prevăzute în prezent pentru pensiile facultative administrate privat (deductibilitatea contribuţiei de la pensia privată facultativă).

Conform aceluiaşi studiu, doar 18 la sută dintre români economisesc pentru pensionare, în timp ce 62 la sută nici nu au început să o facă, deşi 64 la sută sunt conştienţi că pensia de stat nu va acoperi nevoile lor financiare.

„România se numără printre ţările în care cheltuielile cu pensiile, ca procent din PIB, depăşesc media OECD. Este o situaţie valabilă în toată Europa Centrală şi de Est (Polonia, Cehia, Ungaria) unde este necesar ca atât instituţiile private ce oferă servicii financiare pentru economisirea la pensie, cât şi statul, să ofere soluţii care să îi stimuleze pe oameni să se ajute singuri”, a declarat directorul executiv al companiei Aviva România, Mihai Popescu.

Potrivit studiului realizat de Aviva plc, 37 la sută dintre români au declarat că au devenit mai precauţi şi mai puţin dornici să îşi asume riscuri pe care nu le înţeleg foarte bine şi aproximativ la fel gândesc şi vecinii noştri din Ungaria (39 la sută) şi Polonia (34 la sută). Comparând perioada de dinainte cu cea de după criză, românii par să fie cei mai speriaţi de criză – numărul celor dispuşi să rişte a scăzut cu 10 la sută, comparativ cu Ungaria – şapte la sută şi cu doar patru la sută în Cehia.

Când vor exista stimulente extinse de natură fiscală, precum şi proceduri facile de a opera această deductibilitate, oamenii vor avea un motiv suplimentar important de a porni şi menţine pe termen lung programe de economisire, permiţându-le să privească încrezători viitorul la pensie şi, în acelaşi timp, contribuind la reducerea costurilor şi presiunilor sociale legate de nivelul de trai al pensionarilor.

Suplimentar, creşterea asociată a activelor în industria pensiilor şi a asigurărilor de viaţă ar crea importante investiţii în economia locală, lucru ce s-a întâmplat de exemplu în Polonia”, notează Mihai Popescu.

Ultimul studiu regional Aviva arată tendinţe similare în Europa Centrală şi de Est, arătând că populaţia din Cehia este mai înclinată spre produsele de investiţii pe termen scurt şi care implică un factor de risc mai redus. În Cehia, oamenii încă sunt foarte legaţi de depozitele bancare. Deşi este adevărat că societăţile de investiţii sunt extrem de populare în rândul oamenilor care aleg să economisească pe termen mediu, adevăratul potenţialul de creştere al acestor companii va fi atins prin exploatarea soluţiilor de economisire pe termen lung.

Pe piaţa din România situaţia este similară – adică depozitele sunt instrumentele de economisire cele mai cunoscute şi sunt prima opţiune de economisire pentru mulţi români. Rămâne de văzut în ce măsură reintroducerea impozitului pe câştigurile bancare şi de pe piaţa de capital vor îndrepta mai mulţi romani către alte instrumente de economisire cum sunt asigurările de viaţă.

Studiul arată că românii reacţionează la criză prin renunţarea la tot ceea ce înseamnă risc şi orientarea către produsele de investiţii care oferă garanţii prin transparenţa investiţiilor în instrumente de minim risc cu venit fix.

Aviva a observat o mutare a economisirilor către programul de investiţii Capital Garantat, ce adresează exact aceste necesităţi actuale ale clientului. Capacitatea scăzută de economisire a celei mai mari părţi a populaţiei este demonstrată şi de faptul că media economiilor pentru perioada de pensie prin intermediul pensiei facultative este la un nivel mai mic decât valoarea beneficiilor fiscale pe care le-ar primi de la stat (200 euro/an faţă de 400 euro, dacă nu ţinem cont şi de contribuţia pe care ar putea-o aduce şi angajatorii şi anume încă 400 euro).

Sondajul Consumer Attitudes to Savings a fost întreprins în 2004 în 11 ţări, în 2005 în 16 ţări, în 21 ţări în 2006 şi în 2008 în 25 de ţări. Începând din 2006, România a fost inclusă în studiu.

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.