– Deşi la începutul anului trecut, Nelu Iordache, omul de afaceri care controlează operatorul aerian „Blue Air”, poza în investitorul strategic decis să investească 45 de milioane de euro pentru modernizarea Aeroportului din Bacău, în prezent Regia Autonomă Aeroportul Internaţional „George Enescu” Bacău solicită insolvenţa companiei “Blue Air”
– „Blue Air” datorează circa 4 miliarde ROL regiei care a administrat aeroportul băcăuan
– „Blue Air” mai are datorii şi la Hotel „Decebal”, din Bacău, unde a „uitat” să achite cazarea piloţilor, adică peste 2,5 miliarde lei vechi
– Datoriile către stat ale societăţii „Blue Air – Transport Aerian” se ridicau, la finalul primului trimestru, la valoarea de 14.254.529 RON, dar statul nu se grăbeşte să recupereze aceşti bani, ci doar să taie din salarii şi să majoreze cota TVA
– Şi „Regional Air Service” a solicitat deschiderea insolvenţei, dar instanţa a apreciat că Dosarul mai poate sta „în sertar” 9 luni, fixând următorul termen de judecată în aprilie 2010
– La Judecătoria Sectorului 1, firma lui Nelu Iordache dă de lucru la judecători, împotriva „Blue Air” fiind intentante numeroase “somaţii de plată”
Anul trecut, prin intermediul companiei „Blueaero” SRL, Nelu Iordache, cel care controlează operatorul aerian „Blue Air”, îşi anunţa intenţia de a investi 45 de milioane de euro în modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu”, din Bacău.
Contractul a intrat în vigoare pe 27 ianuarie 2010 şi, conform prevederilor sale, în termen de 30 de luni, la Aeroportul din Bacău va fi construit un nou terminal, cu o capacitate minimă de 450 de pasageri/flux/oră, va fi modernizată pista şi va fi amenajată o parcare cu suprafaţa de 6.500 mp. În schimbul acestor investiţii, Nelu Iordache este beneficiarul unui contract de concesiune a aeroportului pentru o perioadă de 35 de ani.
Cel puţin aşa stăteau lucrurile în ianuarie 2010, când a fost semnat contractul. Aşa stau şi acum, singura modificare înregistrată fiind bifarea unora dintre autorizaţiile necesare demarării lucrărilor de modernizare. Plus o solicitare de deschidere a procedurii de insolvenţă împotriva „Blue Air”…
Astfel, la data de 10 iunie 2010, Regia Autonomă Aeroportul Internaţional „George Enescu” Bacău a solicitat declanşarea procedurii de insolvenţă a debitorului „Blue Air – Transport Aerian” SA. Următorul termen de judecată în acest dosar a fost stabilit pentru data de 27 ianuarie 2011.
„Este vorba de facturi restante de circa 4 miliarde de lei vechi, reprezentând taxe de aeroport, din luna ianuarie a acestui an. Deoarece acestea nu au fost achitate, am urmat căile legale necesare recuperării banilor respectivi. Ţinând cont de termenul destul de mare stabilit de instanţă pentru analizarea acestui dosar, au avut loc întâlniri la nivel de conducere între cele două părţi, în cadrul cărora a fost încheiat un protocol. Deocamdată nu s-a făcut nicio plată, dar am fost informaţi că în perioada imediat următoare se va achita o sumă de circa un miliard de lei vechi, conducerea «Blue Air» dându-ne asigurări că va lichida datoria înainte de termenele stabilite în procotol. Într-o astfel de eventualitate, procesul de insolvenţă se va stinge, ca urmare a rezolvării cauzelor care au generat acţiunea. Dacă nu se vor plăti banii respectivi, acţiunea în instanţă îşi va urma cursul”, ne-a declarat Oana Chelaru, directorul Regiei Autonome Aeroportul Internaţional “George Enescu”, Bacău.
Încă nu au început lucrările de modernizare a Aeroportului Bacău
Ianuarie 2010 a fost ultima lună în care Aeroportul din Bacău a fost administrat de către regia aflată în subordinea Consiliului Judeţean Bacău. Începând cu februarie a.c., administrarea Aeroportului Internaţional Bacău a fost preluată de către firma „Blueaero”, în virtutea concesionării amintite.
Unicul asociat al „Blueaero” este… „Blue Air – Transport Aerian”. Răzvan Rizea, administratorul „Blueaero”, spune că, în acest moment, între firma pe care o conduce („Blueaero”, care reprezintă acum Aeroportul Bacău) , pe de o parte, şi „Blue Air”, pe de altă parte, „nu există nicio problemă”. „Procesul de modernizare a Aeroportului Bacău îşi urmează cursul conform contractului”, a mai afirmat Răzvan Rizea.
La rândul său, Oana Chelaru, directorul RA Aeroportul „George Enescu”, ne-a spus că deocamdată nu au demarat lucrările efective de modernizare a Aeroportului, deoarece încă nu au fost depăşite toate fazele de autorizare. „Peste circa o lună va fi obţinut şi ultimul aviz necesar acestei investiţii, după care ar trebui să înceapă lucrările. Aeroportul este administrat acum de «Blueaero», iar noi, ca regie, trebuie să urmărim corecta executare a prevederilor din contractul de concesiune. Deşi au executat speculaţii legate de întârzierea demarării lucrărilor, singura problemă de până acum a fost cea legată de dificultatea obţinerii autorizaţiilor necesare. Noi sperăm ca acest parteneriat să nu întâmpine probleme după depăşirea fazei birocratice, iar autorităţile locale acordă tot sprijinul pe care comunitatea îl poate oferi pentru buna derulare a unei astfel de investiţii”, a adăugat Oana Chelaru.
„Blueaero” şi Aeroportul Bacău au calitatea de pârâţi în acelaşi dosar
Administrator al Aeroportului din Bacău este acum „Blueaero” SRL, societate specializată pe activităţi de servicii anexe transporturilor aeriene. Firma a fost înfiinţată în 2008, dar a reuşit să „adune” până acum datorii semnificative la stat, după modelul firmei asociat unic. Astfel, la data de 31 martie 2010, „Blueaero” datora 62.832 RON la bugetul asigurărilor de sănătate, 5.636 RON la cel pentru şomaj, 186.849 RON la bugetul asigurărilor sociale de stat şi 2.184 RON la bugetul de stat, pentru acest din urmă capitol fiind în curs de soluţionare o serie de cereri de compensare.
Dar statul nu este singurul „fraier” în relaţia cu „Blueaero” SRL. În luna martie 2010, firma FORCE 1 SERVICII DE SECURITATE SRL a acţionat în judecată atât „Blueaero”, cât şi Aeroportul Bacău, pentru „obligaţia de a face”, următorul termen în acest proces fiind stabilit pentru data de 20 septembrie 2010.
Hotelul Decebal din Bacău, păgubit şi el de „Blue Air”
Dacă reprezentantul RA Aeroportul Internaţional Bacău afirma că „Blue Air” se bucură de tot sprijinul comunităţii în proiectul de modernizare a Aeroportului, reciproca pare a nu fi valabilă.
„Blue Air” mai are probleme şi la „Complexul Hotelier Decebal”, acolo unde a „uitat” să achite facturile pentru cazarea piloţilor. Din acest motiv, Hotelul „Decebal” a acţionat în judecată „Blue Air”, la finalul anului trecut, iar în februarie a obţinut o hotărâre prin care i-a fost admisă acţiunea.
Conform hotărârii instanţei, „Blue Air” mai are de plătit la Hotel „Decebal” suma de 257.485,15 RON, la care se adaugă cheltuieli de judecată de 12.738,30 RON. Sentinţa a fost dată în februarie 2010, dar „Blue Air” nu a plătit nici până acum, pe motiv că nu a primit comunicarea în scris a sentinţei. Conform informaţiilor pe care le avem, comunicarea ar fi ajuns la „Blue Air” în urmă cu câteva zile, aşa încât nu ar mai fi nimic de obiectat.
Datoriile către Hotelul “Decebal” provin din serviciile prestate în perioada august-noiembrie 2009. Pentru suma respectivă, hotelul a plătit TVA şi impozit pe profit, în timp ce „Blue Air” a dedus TVA şi a inclus suma în bilanţ…, deşi nu a plătit-o. Nu e ilegal, e doar „sprijinul” pe care îl acordă statul celor care uită să-şi plătească obligaţiile.
„Blue Air” are mari probleme şi la Constanţa şi Bucureşti…
Faptul că „Blue Air” cam „uită” să-şi achite obligaţiile îl dovedeşte şi dosarul deschis la Tribunalul Bucureşti de către societatea „Regional Air Service” SRL. În data de 30 iunie 2010, aceasta a solicitat insolvenţa „Blue Air”, următorul termen de judecată fiind … 5 aprilie 2011.
„Regional Air Service” este o societate care are ca obiect de activitate servicii de lucru aerian şi aviaţie generală, fiind proprietar al primului aerodrom privat din România, cel de la Tuzla, judeţul Constanţa.
Dacă ne îndreptăm atenţia şi spre Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti, numele „Blue Air” pare a fi foarte des rostit de magistraţi. Pe rolul acestei instanţe se află numeroase somaţii de plată avansate de parteneri de afaceri ai „Blue Air”, disperaţi că nu şi-au mai primit banii:
RTC PROFFICE EXPERIENCE SRL (dosar înregistrat la 7 iunie 2010, termen 23 noiembrie 2010), UMC SRL (dosar deschis la 1 iunie 2010, termen 10 august 2010), SANOMA HEARST ROMANIA SRL (acţiune din 1 iunie 2010, termen la 10 august 2010), ESQUARE SYSTEMS SRL (dosar depus la 10 mai 2010, termen 5 august 2010), NET BRINEL SA (dosar din 8 aprilie 2010, termen 22 iulie 2010), SERVICE EXCELLENCE SOLUTIONS SRL (acţiune din 25 martie 2010, termen 22 iulie 2010), iar lista ar putea continua…
În ce priveşte fraierul de stat (adică fraierii de contribuabili), care taie salarii şi majorează cota TVA pentru a susţine cheltuielile publice, „Blue Air” nu are nicio grijă. În schimb are datorii. La data de 31 martie a.c., societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA avea obligaţii restante la bugetul de stat în valoare de 7.613.610 RON. De asemenea, la bugetul asigurărilor sociale, restanţele erau de 5.212.521 RON, la bugetul asigurărilor pentru şomaj „Blue Air” datora 232.269 RON, iar la bugetul asigurărilor de sănătate, compania înregistra la 31 martie restanţe de 1.196.129 RON,
Făcând un calcul simplu, rezultă că societatea „Blue Air – Transport Aerian” SA datora bugetelor de stat, la data de 31 martie a.c., suma totală de 14.254.529 RON (aproximativ 3,37 milioane euro).
CITIŢI şi
Cum faci rost de bani pentru investiţii? Soluţia „Blue Air”: fentezi statul, partenerii şi angajaţii!
„Romstrade” SRL, firma de construcţii a boss-ului „Blue Air”, este asaltată de cereri de insolvenţă şi de executări silite