Umberto Eco revine la genul predilect: noul roman „Cimitirul din Praga”, un „spy story”

Editura italiană Bompiani a anunţat ieşirea în librării, la sfârşitul lunii octombrie, a noului roman al celebrului scriitor şi semiotician Umberto Eco, intitulat „Cimitirul din Praga”. Acţiunea romanului se petrece în secolul al XIX-lea, dar cu aluzii la vremurile actuale, informează Corriere della Sera şi Il Giornale.

Noua operă vine la 30 de ani de la „Numele trandafirului”, publicat în 1980 şi laureat al premiului Strega în 1981 – romanul care a marcat istoria best seller-ului italian şi care l-a transformat pe Eco din semioticianul apreciat doar de „intelighenţia” şi lumea academică, într-unul dintre scriitorii predilecţi ai noii ficţiuni de consum.
Romanul a cucerit o popularitate fără precedent mai ales în străinătate şi succesul său s-a repetat cu romanele „Pendulul lui Foucault”, „Insula din ziua de ieri” şi „Minunea Sfantului Baudolinď, toate editate de Bompiani.

De la primul roman, „Cimitirul din Praga” reia genul: un roman poliţist care virează spre spy story. Alegerea oraşului Praga este perfectă, având în vedere că oraşul central-european din secolul al XIX-lea a fost o răscruce de spioni şi falsificatori, unul dintre principalele noduri ale spionajului politic şi internaţional, precum şi o etapă obligatorie şi pentru serviciile ţarilor. În plus, în acest oraş magic, se ştie că până şi alchimiştii de la curtea împăratului Rudolf de Habsburg îşi rotunjeau veniturile spionând şi falsificând.

Potrivit primelor indiscreţii care circulă printre prietenii bibliofili ai scriitorului, romanul foloseşte evenimente specifice pentru a vorbi de actualitate. Protagonistul nu ar semăna deloc cu călugărul din secolul al XIV-lea, Guglielmo. Este un om în solda serviciilor secrete, un spion. Mai precis, potrivit comunicatului oficial care nu intră în detalii al editurii Bompiani, ne aflăm în faţa „unui cinic falsificator”.

Citeste si:  Joseph Stiglitz: O Europă cu principii nu ar trebui să lase Grecia "să sângereze"

‘Angajat de serviciile secrete ale unei jumătăţi din Europa – explică Bompiani – cinicul falsificator este capabil „să urzească intrigi, conjuraţii, comploturi şi atentate care au orientat parcursul istoric şi politic al continentului nostru”.
Ar fi vorba de un „roman construit pe faldurile cele mai secrete şi mai ascunse ale politicii”. Sunt pagini care, deşi se petrec în secolul romantismului, „reflectă o lumină tulburătoare asupra timpului în care trăim”.

Potrivit indiscreţiilor, de data aceasta lucrurile sunt „foarte precise” şi au un impact asupra ţintei alese. Opera este anunţată printr-o tehnică aluzivă şi are o aură de mister de spionaj.
Un discurs aparte merită cimitirul evreiesc care dă numele romanului. În el înhumările au încetat la sfârşitul secolului al XVIII-lea – mai mult sau mai puţin pe vremea când în acest oraş a avut loc premiera operei Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart – şi s-a transformat în loc de pelerinaj şi de întâlnire pentru spionii care lucrau în solda Vienei.

Citeste si:  Iohannis: De anul viitor mă voi implica activ într-o campanie naţională de încurajare a lecturii
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner