Liviu Voinea: Sectorul de retail acoperă diferenţa de TVA pentru a nu pierde cota de piaţă

Sectorul de retail este mai preocupat de păstrarea cotei de piaţă, decât de creşterea profitului în perioada de criză, de aceea unele lanţuri de magazine au acceptat să acopere diferenţa de preţ rezultată în urma creşterii TVA, a declarat luni, 12 iulie, analistul Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA).

„Profitul celor din sectorul de retail nu este mare, se cifrează cam la 4,5-5%, din cauza amortizării unor investiţii mari.

Marile lanţuri de unităţi de retail nu au acceptat să acopere diferenţa de preţ venită din mărirea cotei de TVA cu cinci la sută pentru că au un profit mare, ci pentru că, într-o perioadă de criză, prioritatea companiilor este aceea de a-şi menţine cota de piaţă.

Dacă nu pierd acum din cota de piaţă, în momentul în care consumul îşi va relua creşterea, companiile de retail vor avea de unde câştiga. Absorbirea unei părţi din creşterea TVA pentru ca aceasta să nu se vadă în preţuri se face în cadrul acestei lupte pentru cota de piaţă, care este binevenită”, a explicat Liviu Voinea.

Conform opiniei exprimate de directorul executiv al GEA, „absorbirea de către firmele de retail a creşterii cotei de TVA va face ca mărirea acestei taxe să nu se ducă integral în inflaţie, un alt argument în acelaşi sens fiind că într-o perioadă de recesiune nu poţi avea spirala inflaţionistă preţuri – salarii’.

Motivaţia acestei imposibilităţi este că în sectorul public nu au loc creşteri, ci reduceri de salarii, iar în sectorul privat se manifestă aceeaşi tendinţă, respectiv de diminuare a salariilor.

„Ca atare, mărirea cotei de TVA pe ansamblu va avea un efect inflaţionist mai mic decât se anticipase’, a conchis Liviu Voinea.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.