EUR
4,84 RON
(0%)
USD
4,11 RON
(0%)
GBP
5,36 RON
(+0.05%)
CHF
4,50 RON
(+0.01%)
BGN
2,48 RON
(-0.08%)
BYN
1,67 RON
(+0.27%)
CAD
3,07 RON
(0%)
RSD
0,04 RON
(0%)
AUD
2,94 RON
(-0.02%)
JPY
0,04 RON
(+0.01%)
CZK
0,18 RON
(+0.01%)
INR
0,05 RON
(-0.07%)

Comerţul electronic poate deveni mai sigur şi mai dinamic

Creşterea anuală de 100% a volumului comerţului electronic în România este sub potenţialul de dezvoltare a acestui domeniu, a cărui evoluţie este încetinită de lipsa de încredere din partea cumpărătorilor, de lipsa de implicare în promovare din partea statului şi de atitudinea unor bănci, care preferă să frâneze afacerile, solicitând garanţii de securitate excesive, a afirmat miercuri, 21 iulie,  Marin Mitroi, director general al societăţii RomCard, cu prilejul prezentării noii proceduri de securizare a cardurilor bancare Activation during Shopping (ASD).

Comerţul electronic pe piaţa românească poate atinge un volum de 130 de milioane de euro până la finele anului, rezultat dintr-un număr de 2,2 milioane de tranzacţii, cifră care include şi tranzacţiile posesorilor de carduri din străinătate. Clienţii caută în magazinele online produse mai ieftine sau inexistente în România, precum şi achiziţionarea mai simplă de bunuri.

Procedura ADS a generat o dublare a numărului de carduri active care generează tranzacţii în sistemul 3D Secure, ajungându-se în 5 iulie a.c., adică la şase luni de la lansarea procedurii, la 46.813 carduri active, faţă de 23.888, la 7 ianuarie 2010.

‘Dacă se păstrează actualul ritm de activare, putem ajunge la circa 80.000 de carduri active sub standardul 3D Secure, ceea ce va influenţa volumul comerţului’, a spus directorul general al RomCard.

ASD permite activarea cardului în sistemul 3D Secure (MasterCard SecureCode şi Verified by Visa) direct de pe site-ul comerciantului, în timpul derulării tranzacţiei, nu doar de pe site-ul băncii emitente.

‘Serviciul ASD face mult mai simplă înrolarea cardului în sistemul 3D Secure, dar este foarte important ca şi comercianţii să fie înrolaţi 3D Secure, ceea ce sporeşte încrederea cumpărătorilor şi duce la creşterea volumului tranzacţiilor de comerţ electronic’, a precizat managerul pentru Business Development CEE de la MasterCard Europe, Gabriel Ghiţă.

Procedura ASD permite ca un client care intră pe un site înrolat 3D Secure pentru a face o cumpărătură să fie întrebat dacă doreşte să îşi activeze cardul în sistemul 3D Secure. Dacă răspunsul este negativ, tranzacţia poate continua, ceea ce se întâmplă şi la următoarele două tranzacţii. La cea de-a patra, fie se acceptă securizarea cardului, fie tranzacţia este întreruptă.

În cazul acceptării înrolării cardului în sistemul 3D Secure, clientului i se vor solicita câteva date personale (numărul cardului, data expirării, CNP, numele solicitantului şi o parolă). Ulterior, orice tranzacţie va putea fi făcută numai utilizând această parolă, ceea ce permite identificarea cumpărătorului, dar şi a comerciantului şi a băncii emitente.
‘Jumătate dintre clienţi îşi activează cardul în sistemul 3D Secure de la prima solicitare, iar restul de la cea de-a doua’, a spus senior relationship manager pentru România de la Visa Europe, Elena Ungureanu.

În România, există circa 300 de magazine înrolate în sistemul 3D Secure, a apreciat Marin Mitroi, precum şi 12 bănci care au acceptat ADS: Alpha Bank, ATE Bank, BCR, BRD, Banca Transilvania, CEC Bank, ING Bank, Millenium Bank, Romanian International Bank, Romexterra Bank, Raiffeisen Bank şi UniCredit Tiriac Bank, alte trei bănci fiind în negocieri cu RomCard pentru a adera la sistem până la sfârşitul anului 2010.

Gradul de încredere al cumpărătorilor în siguranţa plăţilor pe Iternet este destul de redus, în România numai 14 la sută dintre respondenţi la studiul MasterIndex considerând că această modalitate de plată este sigură, iar 84 la sută dintre posesorii de card declară că nu au făcut niciodată o plată cu cardul într-o tranzacţie de comerţ electronic.

Ponderea utilizatorilor de tranzacţii de e-commerce creşte în rândul celor cu studii superioare (21 la sută) şi a celor cu venituri peste medie (23 la sută).

O soluţie pentru impulsionarea comerţului electronic ar fi intensificarea promovării, atât de către stat, cât şi de către bănci, lipsa de interes a acestora din urmă fiind cauzată de faptul că ‘ponderea comerţului electronic este foarte redusă în cifra de afaceri a băncilor’, a explicat Marin Mitroi, care a adăugat că România este ‘singura ţară în care autorităţile nu s-au implicat în promovarea 3D Secure. Avem un Rolls Royce în România şi nimeni dintre cei care iau decizie nu ştie’.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata