1000 de euro pentru a controla zborurile o noapte

Până la aprobarea noului decret în Spania, care a modificat condiţiile de muncă ale controlorilor de trafic aerian, orele suplimentare se plăteau ‘la preţ de aur’ ajungând până la o mie de euro brut pentru o tură de noapte, considerată peste program.

Astfel de condiţii au fost folosite de controlori pentru a-şi rotunji astronomic salariile, cu preţul ca aceste ore suplimentare să însemne mai puţine ore de somn. Pentru a putea suporta acest ritm, într-un post care necesită concentrare maximă, unii angajaţi ai acestui sector sunt de părere că trebuie stimulaţi financiar, notează ziarul La Razon.

A rezista mai multe ore la muncă însemna şi o creştere exponenţială a retribuţiei în funcţie de ore suplimentare prestate. Înainte de decret, orele suplimentare aveau un caracter voluntar. Prin noua regulă, acestea au început să fie considerate ore obişnuite de muncă, odată cu creşterea numărului de ore anuale. Dn aceste motiv practic nu mai erau fracturate drept ore ‘extra’, ceea ce inevitabil s-a tradus printr-o reducere semnificativă a salariului controlorilor.

Îndoielile de cum era posibil să mai rămână în acest post s-au multiplicat. Potrivit normelor JAR care reglementează munca personalului aeroportuar din afara Spaniei, controlorii sunt pasibili de a fi supuşi în orice moment unui examen de sânge, păr sau urină, pentru a detecta posibile substanţe în organism.
‘În Spania nu se face decât un examen medical, anunţat cu mult timp înainte, astfel încât eşti prevenit’, spune un controlor de zbor care a preferat aanonimatul.

Înainte de decret, el câştiga între 30.000 şi 40.000 de euro net pe lună. În jur de 12.000 de euro corespundeau salariului de bază, în timp ce restul erau rodul orelor suplimentare. ‘Acum primesc 7.000 de euro pe lună şi de la lună la alta salariile scaď, se plânge el.
Pentru că are peste 57 de ani şi cu noua organizare a muncii, el nu mai este operativ şi face doar muncă de birou. ‘Ne aflăm într-un fel de limb juridic’, spune el. El critică şi Ministerul Economiei, atribuind unui înalt responsabil al ministerului următoarele cuvinte: ‘Pe aceştia (pe controlori) îi vom plafona la o mie (de euro)’.

Citeste si:  Cumulul pensiei cu salariul în cazul parlamentarilor era prevăzut deja de lege

Normativa permite angajaţilor să lucreze două ture în aceeaşi zi, cu condiţia să nu fie consecutive. În acest fel controlorul care lucrează în tura de zi şi se odihneşte după-amiază poate lucra şi noaptea, în total 17 ore într-o singură zi, având în vedere că turele diurne sunt de 7 ore, iar cele nocturne de 10 ore. Un alt angajat al aeroportului Madrid-Barajas spune că prin noul decret el va avea un salariul scăzut, de la 6.500 la 4.800 de euro pe lună.

‘Acum primim bani mai puţini şi muncim mai mult. Înainte orele suplimentare erau voluntare, acum sunt obligatorii şi sunt plătite ca unele obişnuite’, se plânge el. Noua organizare a muncii reduce şi pauzele, care au fost diminuate la o oră la fiecare trei ore lucrate, în turele de zi. În cele de noapte, presupuneau 50 la sută din ore, acum doar 33%.

Citeste si:  Agresorul ambasadorului SUA la Seul, condamnat la 12 ani de închisoare

Unii controlori de zbori consideră că sunt ţapi ispăşitori ai unei situaţii de care nu sunt vinovaţi. ‘Controlarea traficului aerian generează bani suficienţi pentru autofinanţare şi a avea profit‘, spune un angajat al sectorului. ‘Problema este că profitul a fost investit în opere faraonice, în construcţia de aeroporturi unde nu există cerere, precum Burgos, Valladolid, Huesca, Logrońo, Lleida sau cel care se construieşte la Castellon, totul din motive politice’, conchide el.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner