Marele business al bagajelor de mână

Pentru cine călătoreşte cu avionul, bagajul de mână este atât un business cât şi o mare obsesie. Costurile variază de la ţară la ţară şi există chiar companii care interzic să ceri ajutor pentru aranjarea bagajului în compartimentul special, informează Corriere della Sera în ediţia de luni.

Este bine ca pasagerii care se pregătesc de check in pentru vacanţă să controleze regulile companiilor de zbor. Pentru dimensiunile bagajului de mână există mari diferenţe: aproape întotdeauna suma celor trei dimensiuni – lăţime, înălţime şi adâncime – nu trebuie să depăşească 115 cm.
În privinţa greutăţii nu există reguli unanime, mergându-se de la un minim de 5 kg la un maxim de 18 kg. Certitudinea este însă una singură: cine exagerează poate plăti chiar mult.

Compania Alitalia a crescut recent limita de la 5kg la 8 kg. Permite să se adauge la aceasta un computer, o geantă de damă, o umbrelă şi un palton. Dar la greutate nu face rabat: dacă se depăşesc 8 kg, bagajul este trimis la cală. La fel ca şi la celelalte companii, pentru bagajele de la cală care depăşesc limita de greutate, se plăteşte la kg: 10 euro pentru zborurile naţionale, 20 de euro pentru celelalte.

Cea mai „avară” este compania olandeză Transavia, 5 kg în cabină, niciun gram în plus admis. Dar cea mai nemiloasă este Ryanair, care de altfel ar dori şă impună şi plata folosirii toaletei şi se gândeşte la locuri în picioare ca în autobuz. Limita maximă este de 10 kg. În bagajul de mână însă trebuie să introduci totul, inclusiv sticlele cumpărate la duty free, paltonul şi genţile.

Citeste si:  Cea mai mare piramidă umană subacvatică

Cei care exagerează trebuie să trimită rucsacul la cală şi să plătească 35 de euro. Atenţie însă, a nu se insista, deoarece compania „îşi rezervă dreptul de a refuza îmbarcareď. Aceeaşi regulă este în vigoare şi la compania spaniolă Vueling, unde „amenda” este de 30 de euro.
Companiile low cost spun că acesta este singurul mod de a oferi bilete la un preţ cu adevărat scăzut. Reducerea greutăţii scade consumul avioanelor şi prin urmare şi cheltuielile.

Dar nu toate urmează aceeaşi cale. Easyjet, de exemplu, nu fixează limite de greutate dar taxează măsurile – 56-45-25 – şi se bazează pe selecţia naturală. Pasagerul trebuie să fie capabil să-şi aranjeze propriul bagaj în compartimentele aflate deasupra scaunelor fără a cere ajutor. Este interzis prin urmare să ajuţi bătrânelele. Şi nu este un capriciu, deoarece aşa vrea şi British Airways.

Dacă toţi pasagerii sunt egali, atunci unii sunt mai egali decât alţii. Multe companii au limite diferite în funcţie de clasă: Iberia permite 10 kg la clasa economică, 14 kg la busines, 18 kg la business plus. Air France ajunge la 12 kg dar face cadou alte 6 celor de la „premium affaires”.

Citeste si:  Prefectul a dat aviz pentru realizarea staţiunii Terra din Constanţa

Lufthansa permite 8 kg dar la business bagajele de mână pot fi două. Există chiar variaţia tehnologică: pentru Airberlin, greutatea maximă este de 6 kg dar se ajunge la 8 kg cu computerul. La fel pentru un instrument muzical: cei care vor să ducă în cabină un instrument nu au limite de greutate ci doar de mărime: 30-117-38, dimensiunile unei chitare.

În urmă cu nişte ani, Uniunea Europeană (UE) s-a gândit să stabilească reguli egale pe întreg continentul. Un domn din Viena însă a făcut recurs la CEDO deoarece un steward l-a împiedicat să îşi ducă în cabină racheta de tenis. În final, Bruxellesul s-a limitat la norme antiterorism, cele care obligă pasagerii să introducă lichidele în sticle de 100 de mililitri pentru a pune apoi totul într-o pungă de plastic specială.

Greutatea maximă europeană nu a fost stabilită, dar această bătaie de cap nu se compară cu noutatea de pe celălalt mal al Atlanticului. Pentru compania low cost din SUA Spirit greutatea nu contează, bagajul de mână costă întotdeauna 45 de dolari.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close
Consent management powered by Real Cookie Banner