Sarkozy, Merkel şi Obama: automobilele se produc acasă

Guvernele de la Berlin, Paris, Londra şi Washington au intervenit pentru a evita delocalizarea producţiilor şi valurile de concedieri dintr-o industrie decisivă, cea a automobilelor, notează Corriere della Sera în ediţia de marţi.

Este vorba de capitalele politicii care în ultimul an au ridicat vocea împotriva marilor industrii auto. Executivele au arătat cu degetul, printre rânduri sau fără jumătăţi de măsură, ultimele decizii luate la vârful conducerii industriei automobilistice de a opera reduceri sau chiar delocalizări.
De exemplu, compania franceză Renault examinează delocalizarea în Turcia, potrivit unor indiscreţii care au început să circule la Paris, la începutul anului.

În miezul problemei se află delocalizarea totală a producţiei maşinii Clio 4 în ţara de pe Bosfor pentru a nu mai rămâne în istorica uzină din Flins de lângă Paris, una dintre fabricile transalpine ale grupului.
Această idee a provocat imediat strigăte de protest în Franţa. La nivel ocupaţional, s-a spus, era ca şi cum turcii ar fi ajuns la porţile Parisului pentru a lua cu ei acasă acele locuri de muncă de care Franţa are atâta nevoie.

Imediat, s-a pus în funcţiune maşina politicii franceze. Mai întâi prin declaraţii: „Guvernul nu poate cheltui atâţia bani pentru a-i finanţa pe producătorii noştri, pentru ca ulterior aceştia să-şi ducă toate instalaţiile în străinătate”, a afirmat preşedintele Nicolas Sarkozy, având în vedere finanţarea de 3 miliarde acordată de stat companiei cu un an înainte şi pachetul acţionar (15%) aflat în mâini publice.

Apoi au avut loc convocările. La 16 ianuarie a urcat scările Palatului Elysee Carlos Ghosn în persoană, preşedintele şi administratorul delegat al multinaţionalei. În comunicat s-a precizat: „Carlos Ghosn i-a spus şefului statului că Renault va menţine locurile de muncă şi activitatea uzinei din Flins şi va continua aici producerea de vehicule cu combustie”, continuând şi producerea maşinii electrice.

Mai detaliat, grupul „va continua producerea la Flins a modelelor actuale Clio şi va stabili aici o parte a producţeie modelului Clio 4”. Şi Peugeot a beneficiat de o maxi-finanţare publică de 3 miliarde. Când Sarkozy a tăiat cecul a condiţionat: fără delocalizări şi concedieri. În Germania tonul este la fel de hotărât, chiar dur.

Este suficient să se vadă ce s-a întâmplat în noiembrie anul trecut, când compania americană General Motors a decis că nu mai vinde Opel. Punând punct astfel unei serii interminabile de tratative (şi Fiat a făcut o ofertă) care i-au prelungit programul de lucru al Angelei Merkel o întreagă noapte, fiind memorabilă fotografia cancelarului, aproape de o fereastră, în zori, înconjurată de miniştri, manageri şi ingineri.

În joc erau mii de locuri de muncă, iar pe masă perspectivele companiei. A doua zi a venit de la guvernul Merkel, sec, comentariul prin vocea ministrului economiei, Rainer Brüderle: „Comportamentul GM faţă de lucrători este total inacceptabiľ’.
În urmă cu o lună a venit altă surpriză, atunci când Opel a retras toate cererile de garanţii publice de credit. Restructurarea companiei se va face prin urmare cu banii societăţii-mamă.

În chestiunea Opel, de partea britanică – Vauxhall, tot a GM, şi ea de vânzare – a intervenit ministrul economiei din guvernul laburist din acea vreme, Peter Mandelson. Printre multele ipoteze existente, acesta a invitat GM să folosească criterii de alegere „obiective şi nu politice” şi „să ţină seama de interesele relevante din toate ţările europene, deoarece acest lucru va influenţa deciziile de finanţare şi evaluarea UE privind ajutoarele”.

De partea cealaltă a oceanului, în martie 2009 – când Bursele erau la cel mai scăzut nivel iar criza la cele mai înalte cote – numărul unu al GM, Rick Wagoner, şi-a dat demisia după criticile preşedintelui democrat Barack Obama.
Acesta a salutat plecarea managerului drept „recunoaşterea necesară a noului punct de vedere”. GM şi Chrysler „au nevoie de un nou început”, a adăugat Obama, invitând-o pe a doua să finalizeze, cu unele modificări, acordul cu Fiat.

Vineri, 30 iulie, Obama va vizita uzinele celor două companii din Detroit şi Hamtramck. Într¬o notă oficială a Casei Albe se arată: „La un an distanţă de decizia de a salva Chrysler şi GM, cele două companii producătoare de automobile redevin profitabile”.

Loading...
Citește și
loading...

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.