În cazul construcţiei DN 66A se respectă legislaţia în vigoare

Ministrul Mediului şi Pădurilor, Laszlo Borbely, a declarat marţi, 2 august, la finalul protestului pe care Agent Green şi organizaţiile ecologiste partenere l-au organizat pentru stoparea construcţiei DN 66A, că ministerul respectă legislaţia şi că se aşteaptă detalii suplimentare din partea beneficiarului proiectului.

‘Am avut o discuţie de aproape o oră cu colegii. Eu cred că a fost o discuţie constructivă (…) I-am adunat pe toţi colegii din minister şi le-am spus că trebuia să vină mai întâi la minister, să discutăm şi poate atunci se clarificau multe din problemele sau dilemele care le au. În ceea ce priveşte DN 66A, noi nu putem spune ceva şi până când sunt ministru al Mediului nu o să spun altceva decât că respectăm legislaţia. În acest sens, în momentul de faţă, aşteptăm de la beneficiari şi în urma datelor prezentate de colegi, unele lămuriri în ceea ce priveşte zona aceea’, a afirmat Borbely.

Acesta a adăugat că după ce informaţiile suplimentate solicitate vor ajunge la Ministerul Mediului, se va stabili cum vor decurge lucrurile mai departe.

‘După ce primim aceste lămuriri vom vedea cum merge mai departe. În orice caz, avizul de mediu în momentul de faţă evident că nu s-a dat şi vom parcurge procedurile legale. Am avut o lungă discuţie şi cu aceste peisaje forestiere intacte cu zona unică, care este de fapt în toată Europa. Această zonă, Munţii Retezatului, trebuie păstrată, dar evident că şi turistul trebuie să vină şi să aibă posibilitatea să viziteze aceste locuri’, a subliniat ministrul Mediului.

Oficialul a dat asigurări că, la ora actuală, lucrările la tronsonul incriminat nu pot fi demarate din cauza lipsei avizului de mediu, şi precizat că trebuie purtate o serie de discuţii atât cu Ministerul Tursimului, cât şi cu cel al Transporturilor.

‘În acest moment, nu pot fi demarate lucrările la tronsonul al treilea în lipsa avizului de mediu.

Aşteptăm de la beneficiar completări suplimentare, inclusiv cu măsuri de compensare, şi dacă au un studiu cu date concrete să ni le dea cât mai urgent să analizăm pe teren situaţia.

În momentul de faţă, suntem în stand-by, aşteptăm date suplimentare. Le-am spus să discute şi cu Ministerul Turismului apropo de Carpathians Garden, în sensul că această zonă poate fi una pilot în ceea ce priveşte turismul de acest gen. Dânşii pot avea o discuţie şi cu Ministerul Transporturilor. Prin dialog pot să rezolvi aceste probleme’, a menţionat Laszlo Borbely.

Agent Green şi organizaţiile ecologiste partenere au protestat, marţi, în faţa Ministerului Mediului şi Pădurilor (MMP) pentru a-l convinge pe ministrul Laszlo Borbely că este timpul să se implice activ pentru stoparea definitivă a construcţiei ilegale a DN 66A prin zone de protecţie integrală şi prin ultimul peisaj forestier intact din zona de climă temperată a Europei.

În faţa ministerului, voluntari îmbrăcaţi în costume de urs brun au susţinut un zid pe care scria ‘Domnule Borbely, DN 66A – Capăt de drum’, cerându-i ministrului să oprească definitiv construcţia drumului, în baza unor argumente ştiinţifice.

Alături de zidul care simbolizează DN 66A, respectiv întreruperea traseelor pe care circulă animalele sălbatice, o ursoaică lovită de o maşină zace într-o baltă de sânge, iar un urs arată spre un banner pe care scrie ‘Stop DN 66A – pădurea este casă mea!’.

Rezultatele preliminare ale contrastudiului arată că biodiversitatea din zonă este mult mai bogată decât este prezentată de beneficiarul DN 66A. Astfel, au fost deja consemnate 108 puncte distincte pe unde mamiferele de dimensiuni mari şi mijlocii au traversat drumul, în timp ce beneficiarul susţine că există doar una singură.

În mod similar, au fost identificate 26 de specii de lilieci, beneficiarul drumului afirmând că ‘nu există lilieci’, iar în privinţa locurilor de reproducere pentru reptile şi amfibieni, studiul preliminar indică un număr de 34 şi cei care îşi doresc drumul – doar două.

Drumul Naţional DN 66A este prezentat ca legătura între Petroşani şi Băile Herculane, deşi există rute alternative care ocolesc zonele protejate, susţin ecologiştii. Aceştia spun că apariţia tronsonului trei al DN 66A ar urma să compromită Peisajul Forestier Intact, aria cu cele mai vaste şi mai sănătoase habitate naturale pentru urşi, lupi şi râşi din Europa.

Costurile pentru tronsonul trei al DN 66A, cu o lungime de 19 km, sunt estimate de beneficiar la 50 milioane euro şi ar urma să fie acoperite din bugetul de stat. Guvernul României a încercat, fără succes, să atragă fonduri de la Banca Mondială şi de la Banca Europeană pentru Investiţii, a spus Gabriel Păun.

Construcţia DN 66A este justificată de oficialităţi ca fiind absolut necesară pentru reabilitarea economică a Văii Jiului prin dezvoltarea turismului în masă, dar ecologisţii susţin că nu există o strategie în acest sens.

La rândul lor, ecologiştii consideră că activitatea principală care se desfăşoară de-a lungul altui drum naţional din zonă, DN 7A, care leagă Petroşani de Valea Oltului, este ‘tăierea pădurii din situl Natura 2000 Parâng din vecinătatea Retezatului’.

Proiectul şi campania Agent Green sunt realizate cu sprijinul financiar oferit prin Mecanismul Financiar al Spaţiului Economic European (SEE).

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.