IAF trebuie să adopte tehnica ORM pentru a reduce numărul accidentelor de elicopter din Israel

La mijlocul anilor ‘90, Pentagonul a introdus o tehnică de gestionare până atunci utilizată doar de bănci. Scopul tehnicii, denumită managementul riscului operaţional (Operational Risk Management sau ORM), a fost să prevină asumarea inutilă de riscuri şi ‘maximalizarea capacităţii operaţionale, păstrând în acelaşi timp bunurile, sănătatea şi bunăstarea oamenilor’, scrie cotidianul Ha’aretz în ediţia de joi.

Forţele aeriene americane au transmis documentul de 150 pagini forţelor aeriene israeliene (IAF), subliniind principiile pe care se baza tehnica, însă IAF nu a implementat încă ORM. Punerea în aplicare a ORM ar fi putut reduce numărul de accidente de elicopter ale IAF, susţine locotenent¬colonelul în retragere Ofer Ben Peretz, care a ajutat la traducerea şi pregătirea versiunii în ivrit a documentului.

După accidentul de elicopter survenit săptămâna trecută în România, unii comandanţi din cadrul IAF au remarcat că numărul accidentelor în care au fost implicate elicopterele Sikorsky CH-53 (cu numele de cod ‘Yasur’ dat de IAF) – este scăzut, în pofida ‘misiunilor dificile’ care le sunt atribuite.
Însă Ben Peretz nu este de acord. Conform calculelor sale, rata accidentelor în care au fost implicate astfel de elicoptere este de fapt foarte mare. În evaluarea sa, aproximativ 20 astfel de elicoptere s-au prăbuşit – reprezentând între 40 şi 50 la sută din flotă – din momentul în care IAF le-a achiziţionat în 1969.

Cele mai multe au fost avariate în timpul unor zboruri de antrenament sau unor operaţiuni obişnuite, câteva în Războiul de Yom Kippur din 1973, iar unele în 2006, în timpul celui de-al doilea război din Liban. Atunci când sunt analizate accidentele în care a fost implicat un elicopter Sikorsky, a declarat Ben Peretz pentru Ha’aretz, concluzia este că majoritatea ar fi putut fi prevenite.

Citeste si:  Armata germană şi planurile de reformă

Peretz este unul din primii patru piloţi israelieni care au fost instruiţi pe un Sikorsky după ce acestea au fost achiziţionate din Statele Unite. De asemenea, el a deţinut mai multe slujbe în cadrul IAF, printre care cea de comandant al unui escadron de elicoptere şi de prim comandant al cursului de elicoptere la şcoala de zbor a IAF. Nu în ultimul rând, Peretz a servit ca ataşat al Forţelor Aeriene în Statele Unite.

‘Yasur este deosebit de dificil de operat, iar IAF îl pune să transporte încărcături mai grele decât o fac forţele aeriene americane şi în condiţii mai dificile, cum ar fi noaptea, nisipul şi praful, şi misiunile lungi’, observa Peretz. Pe de altă parte, majoritatea resurselor IAF sunt alocate avioanelor de luptă şi bombardierelor, aşa că, din păcate, cei mai străluciţi oameni nu devin neapărat piloţi de elicoptere, explică el, precizând că accidentele sunt în cea mai mare parte rezultatul unor erori umane.

Citeste si:  2.000 de bilete loto găsite într-un lift, donaţie din partea unui binefăcător
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Consent management powered by Real Cookie Banner