Bacteriile obişnuite au simţul olfactiv

Cercetătorii britanici au realizat un studiu care aruncă o nouă lumină asupra bacteriilor care provoacă moartea a milioane de oameni în fiecare an.

Bacteriile obişnuite au capacitatea de a răspunde la mirosuri, fapt ce le permite să detecteze prezenţa altor bacterii prin intermediul elementelor chimice emanate în mediul înconjurător, potrivit unui studiu realizat de oameni de ştiinţă de la Universitatea Newcastle, informează luni (16 august 2010) ziarul Las Provincias.

Acest lucru înseamnă, notează cercetătorii britanici, că bacteriile au cel puţin patru dintre cele cinci simţuri pe care le au oamenii. Pot ‘vedea’, cum demonstrează răspunsul lor la lumină; pot ‘simţi’ având în vedere că răspund la contactul fizic; au ‘gust’ prin contactul lor direct cu elementele chimice din mediul lor; şi pot ‘mirosi’ deoarece detectează moleculele din aer.

Citeste si:  Ministrul Sănătăţii vrea să nu mai permită medicilor să lucreze simultan la stat şi la privat

Le lipseşte doar simţul auzului, spun cercetătorii, care au ajuns la această concluzie după ce au verificat că două specii terestre – Bacillus subtilis şi Bacillus licheniformus – reacţionau în acelaşi fel la mirosul de amoniac – nutrient de bază al bacteriilor – emanat de cealaltă. Din acel moment, fiecare dintre ele şi-a dezvoltat propria biopeliculă bacteriană, prin care bacteriile îşi unesc forţele pentru a coloniza o zonă sau pentru a expulza potenţialii concurenţi.

Cercetării au explicat că biopelicula este una din principalele surse de infecţie cauzate de instrumentalul medical contaminat, precum valvele cardiace, protezele artificiale sau implanturile mamare. Costă de asemenea şi industria maritimă milioane de euro în fiecare an pentru că afectează motorele şi combustibilul ambarcaţiunilor, deşi sub aspect pozitiv anumite biopelicule ajută la îndepărtarea stratului de petrol deversat în mare.

Citeste si:  Populaţia oraşelor creşte mai rapid decât se poate adapta infrastructura de apă