Pe timp de criză, companiile japoneze din afara ţării angajează conaţionali rămaşi fără loc de muncă în patrie

Spre deosebire de companiile americane şi europene, care angajează localnici la uzinele lor din Asia de Sud-Est, India şi China, oamenii de afaceri niponi au ales propria cale în aceste vremuri de criză, preferând să cheme conaţionali la muncă în afara ţării.

Recent, Ministerul de Externe al Japoniei a anunţat că numărul de cetăţeni niponi care au rămas fără loc de muncă la ei în patrie şi care muncesc acum la întreprinderi din afara ţării a ajuns la 100.000 de persoane, notează cotidianul rus Novâie Izvestia.
Scoaterea de producţii nipone în alte ţări, unde costurile sunt cu mult mai mici, a devenit parte din dezvoltarea economiei japoneze. Ministerul Afacerilor Externe (MAE) al Japoniei subliniază o importantă creştere a populaţiei nipone în astfel de oraşe precum Shanghai şi Bangkok.

Un număr atât de mare de cetăţeni japonezi care au plecat să muncească în alte ţări nu s-a mai înregistrat de decenii. În condiţiile în care populaţia Japoniei creşte în ritm vertiginos, din ce în ce mai multe companii caută posibilitatea de a se extinde în afara ţării.
În majoritatea marilor oraşe asiatice, inclusiv Bangkok, Hongkong, Jakarta, Shanghai şi Singapore, funcţionează în prezent câte 3-4 agenţii de recrutare, care lucrează cu cetăţeni niponi.

Citeste si:  Facebook a devenit rentabil şi a trecut de 300 milioane de utilizatori

Printre muncitorii locali, mai ales chinezi, acest lucru stârneşte o profundă nemulţumire, însă oamenii de afaceri japonezi consideră că acest lucru nu este treaba lor. Cel mai atrăgător pentru businessul japonez a devenit, datorită îmbinării dintre nivelul de viaţă ridicat şi preţurile mici, oraşul Bangkok, unde viaţa este mult mai ieftină decât la Tokio.

De exemplu, un prânz tradiţional japonez format din orez cu ou, legume şi carne costă într-un restaurant din Bangkok mai puţin de un dolar. ‘Situaţia dificilă din economie şi concurenţa acerbă constituie parte integrantă a industriei şi businessului nipon’, explică Takumi Fujinami, economist principal în cadrul institutului de cercetare de pe lângă banca Sumitomo Mitsui.

‘Acest lucru va duce la necesitatea de a diminua şi mai mult cheltuielile. Este disponibilizat, în primul rând, tineretuľ. Astfel, un operator debutant va primi în Thailanda circa 960 de dolari pe lună, în timp ce pentru acelaşi gen de muncă el era plătit la Tokio cu circa 2.500 de dolari: rezultă o economie de 30-40% pentru întreprinderea angajatoare.

Citeste si:  PNL se menţine împotriva proiectului Roşia Montană

Japonezii acceptă salariile atât de mici din afara ţării pentru că în patrie este practic imposibil să-ţi găseşti un loc de muncă. În pofida faptului că, de la sfârşitul lui 2009, exporturile Japoniei cresc, economia ţării bate pasul pe loc. Nu este de mirare că, în iunie, armata de şomeri s-a majorat în Japonia cu aproape 250.000 de persoane.
Experienţa niponă se bazează şi pe mentalitatea locuitorilor din Japonia: viaţa ieftină din alte ţări nu doar nivelează diferenţa dintre salarii, ci şi oferă senzaţia de libertate.

În afară de aceasta, a lucra cu localnici, chiar dacă aceştia cunosc suficient de bine limba japoneză, le este destul de greu oamenilor de afaceri niponi, din cauza diferenţelor culturale. ‘Chinezii nu cunosc manierele şi eticheta nipone, care joacă un rol extrem de important în viaţa japonezilor’, explică directorul executiv al unei companii nipone cu filiale în Thailanda.

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

close
Consent management powered by Real Cookie Banner